Supers laten met kerst bewuste klanten in de kou staan
21 dec 2011
Supermarkten laten hun diervriendelijke klanten met Kerst flink in de
kou staan. Dit blijkt uit een onderzoek van Wakker Dier naar alle
kerstaanbiedingen van de grootste acht supermarkten. Van de 391
onderzochte kerstaanbiedingen in de categorie vlees, vis of vegetarisch
zijn er slechts vijf biologisch en acht vegetarisch. Dat is bedroevend
weinig. Temeer omdat dit jaar de supermarkten veel meer
kerstaanbiedingen hebben in extra dikke kerstfolders. Desondanks is het
aantal biologische en vegetarische aanbiedingen zelfs gedaald. Eerder
bleek uit onderzoek van Peil.nl dat een derde van de supermarktklanten
met Kerst let op keurmerken voor dierenwelzijn. "Zij zullen helaas met
een vergrootglas moeten gaan zoeken", aldus een woordvoerster van
Wakker Dier, "en zelfs dan nog is er bij Aldi en LIDL niks te vinden."
Vooral de varkens zijn met Kerst de pineut. Er worden maar liefst 97
kerstaanbiedingen met varkensvlees aangeboden, tegenover 73 met
rundvlees en 29 met kip. Wel worden zoals gebruikelijk met Kerst,
vooral luxe vleesaanbiedingen gedaan en is er evenals vorig jaar
slechts één kiloknaller te vinden, bij de C1000; het gemengd gehakt van
de C1000 is ook deze Kerst weer goedkoper dan de gemiddelde prijs van
kattenvoer ( EUR4.12/kilo). Een lichtpuntje was de grote stijging in
het aanbod van producten met één BeterLevenSter van de
Dierenbescherming, dat zijn er dit jaar 18.
Wakker Dier onderzocht bij de grootste acht supermarkten - AH, C1000,
Jumbo, Super de Boer, Plus, Dirk/Bas/Digros, Aldi en Lidl - de
aanbiedingen in de kerstfolders, de weekfolder en op de website in de
week voor Kerst. Alle 616 aanbiedingen in de categorie vlees, vis,
zuivel of eieren werden bekeken op dierenwelzijn. 93,4 % van het vlees
komt uit de gangbare vee-industrie. Slechts één procent van de zuivel
is biologisch geproduceerd. Er worden geen diervriendelijke eieren
aangeboden. In het totaal zijn er slechts zeven biologische producten
en acht vleesvervangers in het kerstassortiment. Door de luxe
verpakkingen en mooie benamingen wordt er wel meer geld betaald voor
vlees, helaas gaat dat extra geld niet naar extra welzijn voor de
dieren.
Stichting Wakker Dier