Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid


Herstructurering Eemsdelta

Gerichte aanpak krimp Eemsdelta noodzakelijk

In Eemsdelta zal de krimp de komende decennia verder toenemen. Zonder interventies zal de krimp leiden tot leegstand en verloedering in buurten met de minst aantrekkelijke woningen. Alleen met een gerichte aanpak van sloop, selectieve nieuwbouw en concentratie van voorzieningen kan de leefbaarheid in deze kwetsbare buurten maatschappelijk rendabel worden verbeterd.

Dit blijkt uit de maatschappelijke kosten-batenanalyse `MKBA herstructurering Eemsdelta', die door het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken (WWI) en de regio (Provincie en gemeenten) is uitgevoerd.

De Noord-Groningse regio Eemsdelta (gemeenten Appingedam, Delfzijl, Eemsmond en Loppersum) kampt al enige jaren met huishoudenskrimp. Deze krimp zal de komende decennia sterker doorzetten. Verschillende demografische prognoses wijzen op een daling van woningbehoefte in de komende 30 jaar met 15 tot 25%. Wel treedt er door de toenemende welvaart en een stijging van de gemiddelde leeftijd van huishoudens een verschuiving op van de woningvraag van goedkopere naar duurdere woningen.

Zonder specifieke maatregelen kan de leegstaand in thans al kwetsbare wijken oplopen tot meer dan 35% van de woningen. De leegstand zal vooral neerslaan bij de sociale voorraad, aangezien aanpassing via de prijzen hier moeilijk realiseerbaar is dan wel niet effectief is. In de particuliere sector treedt ook een stevige daling van de vraag op. De prijzen van koopwoningen zullen onder dergelijke omstandigheden fors dalen, terwijl aanvullend ook hier leegstand kan optreden in de minste aantrekkelijke delen van de voorraad. Door de concentratie van leegstand in de kwetsbare buurten treedt hier een negatieve spiraal op van leegstand, sociale segregatie, onveiligheid, afnemende voorzieningen en teruglopende onderhoud.

Uit de mkba komt naar voren dat de leefbaarheid in de kwetsbare buurten op een maatschappelijk rendabele wijze kan worden teruggedrongen, maar dat dit wel een gerichte en gefaseerde aanpak vergt van sloop van zowel huur- als koopwoningen, beperkte nieuwbouw van woningen en concentratie van voorzieningen. Het sloop- en nieuwbouwprogramma uit het door de regio afgesloten Pact dat loopt tot 2018 houdt nog onvoldoende rekening met ontwikkelingen na deze periode, waarin de krimp versnelt. Minder nieuwbouw beperkt de kosten van extra nieuwbouw en sloop. Berekeningen laten zien dat met een gerichte aanpak een positief maatschappelijk saldo van rond EUR 100 miljoen kan worden gerealiseerd. Andere maatregelen, zoals het samenvoegen van kleine woningen kunnen leiden tot een verdere verbetering van de verhouding tussen kosten en baten.

De krimp is een geleidelijk en onomkeerbaar proces dat zich over vele jaren uitstrekt. De onzekerheid over de mate waarin de krimp zich zal voltrekken vraagt om een gefaseerde aanpak, waarin men voldoende flexibiliteit heeft om het beleid af te stemmen op de feitelijke ontwikkelingen in de tijd.

De baten van het beleid slaan vooral neer in de vorm van behoud van omgevingskwaliteit en leefbaarheid in kwetsbare buurten. De bekostiging van het beleid ligt dan ook vooral bij de (lokale) overheden en de corporaties. Vanuit het actieplan bevolkingsdaling heeft het Rijk EUR 31 miljoen beschikbaar gesteld. Verder komt in het gemeentefonds bij wijzen van experiment een extra maatstaf die rekening houdt met de lagere verdiencapaciteit in krimpgebieden. Voor alle toekomstige krimpgebieden geldt dat regionale samenwerking en tijdig inspelen op de bevolkingsdaling hogere kosten in een later stadium voorkomen.

Het rpport is hier te downloaden.

Zie het origineel
Inlichtingen bij Taco van Hoek
t (020) 583 19 00
tvhoek@eib.nl