Port of Rotterdam

Datum 21-12-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©

Antwerpen en Rotterdam samen in pijpleidingen

De Havenbedrijven van Antwerpen en Rotterdam gaan samenwerken om de pijpleidinginfrastructuur tussen de twee havens te versterken. Vrijdag legden zij dit vast in een intentieovereenkomst, getekend door de havendirecteuren Eddy Bruyninckx en Hans Smits. De kosten van een startstudie naar het tracé en een kostenraming worden gezamenlijk gedragen.

Samenwerking
Initiatieven op het gebied van pijpleidinginfrastructuur tussen verschillende clusters worden niet snel geïnitieerd door marktpartijen, o.a. gezien de hoogte van de investeringen, de tijdsduur van een project en het verkrijgen van een tracé en vergunningen. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en Havenbedrijf Rotterdam kunnen als onafhankelijke partijen een stimulerende functie vervullen. De twee havenbedrijven willen daarom gezamenlijk een tracéstudie en globale kostenraming voor de ontwikkeling van een pijpleidingbundel tussen Antwerpen en Rotterdam laten uitvoeren. Ook gaan zij met de resultaten van de studie in hun eigen haven interesse bij marktpartijen toetsen. Als daar interesse bestaat en er een duidelijke win-win uit voortvloeit voor beide havengemeenschappen, kan er een gericht plan worden ontwikkeld. Dit samenwerkingsinitiatief kan model staan voor andere samenwerkingsprojecten tussen havens. Het gaat daarbij niet om een "alomvattende" samenwerking maar om een specifiek project waarbij twee of desgevallend meerdere havens baat kunnen hebben.

Belang
De industrie in Antwerpen en Rotterdam concurreert op de wereldmarkt, en is daarom zeer gebaat bij schaalvergroting en een efficiënte kostenpositie van de haven- en industriecomplexen waarin zij opereren. Betere onderlinge verbindingen dragen hieraan bij. Door pijpleidingen kunnen bedrijven binnen een industrieel cluster en verschillende industriële clusters onderling, beter geïntegreerd worden.

Pijpleidinginfrastructuur is een veilig en duurzaam alternatief voor transport via weg, water en spoor, verbetert de bereikbaarheid en flexibiliteit, en zorgt ervoor dat de haven- en industriecomplexen van Antwerpen en Rotterdam zich kunnen blijven ontwikkelen. Naast het uitwisselen van grondstoffen, kunnen bedrijven binnen de respectieve havengebieden gemakkelijker reststoffen uitwisselen en zo hun energieverbruik, uitstoot, neven- en afvalstoffen en kosten verlagen.

Bestaande leidingen
Er liggen al de nodige pijpleidingen tussen beide havengebieden (en de daar tussen in gelegen havens van Vlissingen, Moerdijk en Terneuzen):
* Rotterdam - Antwerpen Pijpleiding (RAPL), sinds 1971, voor ruwe olie..

* Central European Pipeline System (CEPS) voor olieproducten.
* Diverse leidingen voor ethyleen en propyleen en voor de industriële gassen waterstof, stikstof en zuurstof.

De jaarcapaciteit van RAPL is 32 miljoen ton per jaar en de benutting zit hier doorgaans dicht tegenaan. Van de andere leidingen zijn geen cijfers beschikbaar. De afstand Antwerpen-Rotterdam bedraagt ruim 100 kilometer.

Foto: Roy Borghouts. De RAPL is in Rotterdam gevestigd in het Europoortgebied.