Port of Rotterdam
Datum 21-12-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Antwerpen en Rotterdam samen in pijpleidingen
De Havenbedrijven van Antwerpen en Rotterdam gaan samenwerken om de
pijpleidinginfrastructuur tussen de twee havens te versterken. Vrijdag
legden zij dit vast in een intentieovereenkomst, getekend door de
havendirecteuren Eddy Bruyninckx en Hans Smits. De kosten van een
startstudie naar het tracé en een kostenraming worden gezamenlijk
gedragen.
Samenwerking
Initiatieven op het gebied van pijpleidinginfrastructuur tussen
verschillende clusters worden niet snel geïnitieerd door marktpartijen,
o.a. gezien de hoogte van de investeringen, de tijdsduur van een
project en het verkrijgen van een tracé en vergunningen. Het
Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en Havenbedrijf Rotterdam kunnen
als onafhankelijke partijen een stimulerende functie vervullen. De twee
havenbedrijven willen daarom gezamenlijk een tracéstudie en globale
kostenraming voor de ontwikkeling van een pijpleidingbundel tussen
Antwerpen en Rotterdam laten uitvoeren. Ook gaan zij met de resultaten
van de studie in hun eigen haven interesse bij marktpartijen toetsen.
Als daar interesse bestaat en er een duidelijke win-win uit voortvloeit
voor beide havengemeenschappen, kan er een gericht plan worden
ontwikkeld. Dit samenwerkingsinitiatief kan model staan voor andere
samenwerkingsprojecten tussen havens. Het gaat daarbij niet om een
"alomvattende" samenwerking maar om een specifiek project waarbij twee
of desgevallend meerdere havens baat kunnen hebben.
Belang
De industrie in Antwerpen en Rotterdam concurreert op de wereldmarkt,
en is daarom zeer gebaat bij schaalvergroting en een efficiënte
kostenpositie van de haven- en industriecomplexen waarin zij opereren.
Betere onderlinge verbindingen dragen hieraan bij. Door pijpleidingen
kunnen bedrijven binnen een industrieel cluster en verschillende
industriële clusters onderling, beter geïntegreerd worden.
Pijpleidinginfrastructuur is een veilig en duurzaam alternatief voor
transport via weg, water en spoor, verbetert de bereikbaarheid en
flexibiliteit, en zorgt ervoor dat de haven- en industriecomplexen van
Antwerpen en Rotterdam zich kunnen blijven ontwikkelen. Naast het
uitwisselen van grondstoffen, kunnen bedrijven binnen de respectieve
havengebieden gemakkelijker reststoffen uitwisselen en zo hun
energieverbruik, uitstoot, neven- en afvalstoffen en kosten verlagen.
Bestaande leidingen
Er liggen al de nodige pijpleidingen tussen beide havengebieden (en de
daar tussen in gelegen havens van Vlissingen, Moerdijk en Terneuzen):
* Rotterdam - Antwerpen Pijpleiding (RAPL), sinds 1971, voor ruwe
olie..
* Central European Pipeline System (CEPS) voor olieproducten.
* Diverse leidingen voor ethyleen en propyleen en voor de
industriële gassen waterstof, stikstof en zuurstof.
De jaarcapaciteit van RAPL is 32 miljoen ton per jaar en de benutting
zit hier doorgaans dicht tegenaan. Van de andere leidingen zijn geen
cijfers beschikbaar. De afstand Antwerpen-Rotterdam bedraagt ruim 100
kilometer.
Foto: Roy Borghouts. De RAPL is in Rotterdam gevestigd in het
Europoortgebied.