Brabantse ondernemers: `Nieuwe aanpak bedrijventerreinen'
woensdag 21 december 2011
Focus op bestaande terreinen, selectief omgaan met nieuwe
Het overheidsbeleid voor bedrijventerreinen moet op de schop. Dat
vinden de ondernemers in Noord-Brabant. De aanpak past niet meer bij de
huidige economie en de vraag naar ruimte vanuit het bedrijfsleven. In
de hele provincie Noord-Brabant zijn nu teveel hectares voor nieuwe
bedrijventerreinen gepland, terwijl bestaande terreinen schreeuwen om
vernieuwing. Nieuwe terreinen moeten alleen worden aangelegd als er
behoefte aan is. Lokale knelpunten moeten wél zo snel mogelijk met meer
hectares worden opgelost.
De Brabantse ondernemers doen hun aanbevelingen op verzoek van de
provincie. Die staat op het punt om afspraken met de Brabantse
gemeenten te maken over de verbetering van bestaande en de aanleg van
nieuwe bedrijventerreinen. Vooral in dat laatste schieten de ambities
te ver door, vinden de ondernemers. Er zijn teveel hectares voor nieuwe
terreinen gepland. Uit onderzoek van de Kamers van Koophandel in
Brabant en de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging BZW blijkt namelijk
dat de meeste ondernemers niet zitten te wachten op zoveel nieuwe
terreinen. Zij blijven liever op hun eigen locatie en willen dat de
overheidsinvesteringen in die bestaande terreinen worden gestoken. Nu
is het vaak zo dat verbeteringen van bestaande bedrijventerreinen
worden wegbezuinigd. Dat is killing voor de economie, aldus de
ondernemers. Bovendien leiden teveel nieuwe terreinen tot verpaupering
van de bestaande terreinen en waardevermindering van grond en gebouwen.
Vraaggestuurd
Volgens de ondernemers moet de focus dus eerst op de bestaande
terreinen. Maar dit betekent niet dat de geplande hectares ineens
moeten worden geschrapt. Planningprocedures duren vaak lang en het is
daarom verstandig om nu al nieuwe ruimtes te reserveren. De uitgifte
van die nieuwe terreinen moet echter gefaseerd gebeuren: pas als er
vraag naar is. Bovendien moet worden gekeken waar de vraag vandaan
komt. De verwachting dat honderden Chinese bedrijven naar Brabant
zouden komen is allang niet meer reëel. Ruim 80 procent van de
ruimteaanvragen komt van bedrijven uit de eigen gemeente. (In
West-Brabant waar meer bovenlokale vraag is naar grote kavels voor de
logistiek, ligt dit percentage rond de 70%). Het beleid voor nieuwe
terreinen moet zich dus op die lokale markt richten. Bovendien vinden
de ondernemers dat Brabantse gemeenten meer regionaal moeten denken en
handelen. Vaak spelen lokale politieke motieven een hoofdrol in de
besluitvorming over bedrijventerreinen, terwijl het belang van de
regionale economie voorop moet staan. Gemeenten moeten bereid zijn om
ruimteproblemen samen op te lossen, waarbij het niet zou mogen uitmaken
op welk grondgebied de nieuwe ruimte wordt gerealiseerd. Kosten en
opbrengsten moeten samen worden gedeeld.
Bijzondere locaties
Ook over de aanleg van nieuwe terreinen voor bijzondere bedrijven
hebben de Brabantse ondernemers een duidelijke mening. Volgens de
bestaande plannen zouden er meer campus-achtige terreinen in de
provincie moeten komen. De ondernemers waarschuwen echter voor een
overdaad. Het campus-concept moet volgens de ondernemers gereserveerd
worden voor de topsectoren, waarvoor een aanbod aan onderzoek en
onderwijs cruciaal is. Ook moet zorgvuldig worden omgegaan met de
uitgiftes van nieuwe terreinen voor bedrijven met speciale
vestigingseisen zoals hoge milieucategorieën, grote kavels, ligging aan
diep vaarwater of multimodaal ontsloten. De ondernemers vinden dat er
één overkoepelend plan voor deze bijzondere locaties moet komen dat de
hele provincie omvat. BZW en Kamers van Koophandel zijn graag bereid om
daar aan mee te werken.
Knelpunten
Meer aandacht voor bestaande terreinen en voorzichtig omgaan met nieuwe
terreinen. Dat is dus het advies van de Brabantse ondernemers aan de
provincie. Dat neemt niet weg dat er plaatsen en sectoren zijn die nu
een nijpend ruimtetekort hebben. Dat geldt in de eerste plaats voor
specifieke steden en dorpen in Brabant waar lokale bedrijven willen
uitbreiden, zoals Breda, Helmond en dorpen in De Kempen en het Land van
Cuijk. Verder is er op veel plekken in Brabant een tekort aan
vestigingslocaties voor zogenaamde Nimby-bedrijven (not in my
backyard), die gemeenten liever niet op hun grondgebied gevestigd zien.
De Brabantse ondernemers dringen er bij de provincie op aan dat deze
knelpunten zo snel mogelijk worden opgelost.
Bron: KvK Brabant
Kamer van Koophandel