Onderhandelingen cao Grafimedia afgebroken
woensdag 21 december 2011
Na drie dagen onderhandelen tussen FNV KIEM, CNV-media, De Unie en het
KVGO zijn in de avond van 20 december de onderhandelingen over de cao
voor de Grafimedia mislukt.
"Het grootste struikelblok is de loonsverhoging die wij voor onze leden
willen bewerkstelligen," vertelt grafisch bestuurder Bernard van Iren
van FNV KIEM.
"Wij zetten fors in met 2 keer 2,5% loonsverhoging tot 1 januari 2014.
De werkgevers bieden echter niet meer dan 2 keer een half procent. En
willen dat ook nog eens bekostigen uit de werkgeverspremie van de VUT.
Vanaf 1 januari 2013 hoeven werkgevers deze premie van 1,85% niet meer
te betalen."
Heikel punt
Ook de verschillen in opvatting over de nieuwe vakantiewetgeving bleken
een heikel punt. Werkgevers houden vast aan de nieuwe wetgeving
hierover, die stelt dat vanaf 1 januari 2012 bij ziekte ook
vakantiedagen worden opgebouwd. "Dat klinkt mooi, maar in plaats van na
vijf jaar zijn werknemers in die nieuwe wet al na 18 maanden hun
wettelijke vakantiedagen kwijt," stelt Van Iren.
Oplosmiddelen
Tenslotte bleken twee laatste onderhandelpunten, het beëindigen of in
ieder geval terugdringen van het gebruik van oplosmiddelen en de
tegemoetkoming in spaarloon de bonden en werkgevers ook niet dichter
bij elkaar te brengen. Van Iren: "Het voorstel om minder of geen
oplosmiddelen in de grafische sector te gebruiken willen werkgevers
niet overnemen. Het voorstel van werkgevers om jaarlijks het spaarloon
te compenseren met 300 euro hebben wij beantwoord met een tegenvoorstel
waarin we 500 euro per jaar vragen."
Over eens
Waar vakbonden en werkgevers het wèl over eens werden, is de
denkrichting over een nieuwe RFR-regeling. Daarnaast zijn beide
partijen het eens over dat de cao aangepast dient te worden aan de
nieuwe AOW-wetgeving en dat er een protocollaire bepaling ten aanzien
van een comfortabele arbeidsovereenkomst dient te komen.
Koopkrachtverlies
Bernard van Iren: "Alhoewel we het op wat punten ook eens zijn
geworden, neemt dat niet weg dat we teleurgesteld en boos zijn over het
feit dat werkgevers wéér geen serieuze loonsverhoging hebben geboden.
Dat is nu het derde jaar op rij! Werknemers in de grafimedia leiden al
twee jaar koopkrachtverlies en willen en kunnen dat niet nóg twee jaar.
Zo ver willen we het niet laten komen. Op dit moment beraden we ons
over de te nemen stappen. We informeren onze leden daar op korte
termijn over."
FNV KIEM