FNV KIEM

Onderhandelingen cao Grafimedia afgebroken

woensdag 21 december 2011

Na drie dagen onderhandelen tussen FNV KIEM, CNV-media, De Unie en het KVGO zijn in de avond van 20 december de onderhandelingen over de cao voor de Grafimedia mislukt.
"Het grootste struikelblok is de loonsverhoging die wij voor onze leden willen bewerkstelligen," vertelt grafisch bestuurder Bernard van Iren van FNV KIEM.

"Wij zetten fors in met 2 keer 2,5% loonsverhoging tot 1 januari 2014. De werkgevers bieden echter niet meer dan 2 keer een half procent. En willen dat ook nog eens bekostigen uit de werkgeverspremie van de VUT. Vanaf 1 januari 2013 hoeven werkgevers deze premie van 1,85% niet meer te betalen."

Heikel punt
Ook de verschillen in opvatting over de nieuwe vakantiewetgeving bleken een heikel punt. Werkgevers houden vast aan de nieuwe wetgeving hierover, die stelt dat vanaf 1 januari 2012 bij ziekte ook vakantiedagen worden opgebouwd. "Dat klinkt mooi, maar in plaats van na vijf jaar zijn werknemers in die nieuwe wet al na 18 maanden hun wettelijke vakantiedagen kwijt," stelt Van Iren.

Oplosmiddelen
Tenslotte bleken twee laatste onderhandelpunten, het beëindigen of in ieder geval terugdringen van het gebruik van oplosmiddelen en de tegemoetkoming in spaarloon de bonden en werkgevers ook niet dichter bij elkaar te brengen. Van Iren: "Het voorstel om minder of geen oplosmiddelen in de grafische sector te gebruiken willen werkgevers niet overnemen. Het voorstel van werkgevers om jaarlijks het spaarloon te compenseren met 300 euro hebben wij beantwoord met een tegenvoorstel waarin we 500 euro per jaar vragen."

Over eens
Waar vakbonden en werkgevers het wèl over eens werden, is de denkrichting over een nieuwe RFR-regeling. Daarnaast zijn beide partijen het eens over dat de cao aangepast dient te worden aan de nieuwe AOW-wetgeving en dat er een protocollaire bepaling ten aanzien van een comfortabele arbeidsovereenkomst dient te komen.

Koopkrachtverlies
Bernard van Iren: "Alhoewel we het op wat punten ook eens zijn geworden, neemt dat niet weg dat we teleurgesteld en boos zijn over het feit dat werkgevers wéér geen serieuze loonsverhoging hebben geboden. Dat is nu het derde jaar op rij! Werknemers in de grafimedia leiden al twee jaar koopkrachtverlies en willen en kunnen dat niet nóg twee jaar. Zo ver willen we het niet laten komen. Op dit moment beraden we ons over de te nemen stappen. We informeren onze leden daar op korte termijn over."