21dec
Breda streeft naar nul slachtoffers in het verkeer
Gepubliceerd op 21 december 2011
In het jaar 2010 waren er in Breda weer minder verkeersslachtoffers dan
in de jaren daarvoor. Dat blijkt uit cijfers van het Ministerie van
Infrastructuur en Milieu.
De gemeente wil echter niet meer accepteren dat er gewonden en doden
vallen in het verkeer en streeft daarom voortaan naar nul
verkeersslachtoffers.
Wethouder Wilbert Willems: "Ik ben blij dat het afgelopen jaar het
aantal ongevallen met doden en gewonden in Breda opnieuw is afgenomen.
Onze eerdere doelstellingen zijn inmiddels gehaald, maar we moeten
verder. Vanaf nu streven we naar nul slachtoffers in het verkeer, want
elk slachtoffer is er één te veel. Dat kan overigens niet alleen met
nóg meer borden en drempels."
Op weg naar nul
Als wegbeheerder accepteert de gemeente niet meer dat er slachtoffers
en/of doden vallen in het verkeer.
Vanuit deze gedachte kiest Breda een nieuwe aanpak voor de bestrijding
van de verkeersonveiligheid.
De provincie Noord Brabant heeft inmiddels ook een dergelijke
doelstelling. De slogan die de Provincie bij haar
verkeersveiligheidsbeleid gaat gebruiken is niet voor niets: "Maak van
de nul een punt".
Nul slachtoffers in het verkeer: dat is wat iedereen in zijn hart wil.
De gemeente wil iedereen in Breda daarbij betrekken. Weggebruikers, hun
familieleden, werkgevers, scholen en de auto-industrie hebben allemaal
een sleutel in handen. Alleen als zij zich sterk maken voor veilig
weggebruik, kan het aantal verkeersslachtoffers verder dalen. De
gemeente gaat partijen uitdagen om met nieuwe, creatieve initiatieven
te komen en ondersteunt daarbij waar dat nodig is. Daarnaast investeert
de gemeente in het veiliger maken van de meest onveilige locaties in
Breda.
Ongevallen
Het aantal ongevallen met één of meer slachtoffers is gedaald van 185
in 2009 naar 144 in 2010, een afname met ruim 22%. In 2001 lag dat
aantal nog op 443. Vergeleken met dat jaar is sprake van een afname met
ruim 67%.
Ongevallen met slachtoffers worden onderverdeeld in drie categorieën:
dodelijke ongevallen, ongevallen met ziekenhuisopname en met
lichtgewonden. Het aantal dodelijke ongevallen is afgenomen van negen
in 2009 naar zes in 2010; het aantal verkeersdoden liep daarbij terug
van elf naar zeven, een daling met 36%. Het aantal ongevallen met
ziekenhuisopname is met 20% teruggelopen van 49 in 2009 naar 39 in 2010
en het aantal lichtgewonden is met 22% afgenomen van 127 in 2009 tot 99
in 2010. De afname wordt bij alle verkeersdeelnemers (automobilisten,
fietsers, bromfietsers en voetgangers) geconstateerd. Alleen bij
automobilisten in de leeftijdscategorie van 18 tot 25 jaar is sprake
van een toename.
Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de cijfers mogelijk beïnvloed
worden door een nog steeds aflopende registratiegraad, doordat de
politie minder vaak ter plaatse komt bij verkeersongevallen.
Black spots
Het aantal `black spots' (kruispunten waar veel ongelukken gebeuren)
nam tussen 2001 en 2009 af van veertien tot vier. Elk jaar pakt de
gemeente de black spots gericht aan, maar soms komen er ook weer nieuwe
bij. In 2010 is het aantal black spots voor het eerst op twee
uitgekomen.
De black spots in Breda zijn (periode 2008-2010):
Skip list
* Tramsingel - Nieuwe Prinsenkade - Belcrumweg - Academiesingel: 7
ongevallen met slachtoffers;
* Franklin Rooseveltlaan (Zuidelijke Rondweg) - A27 westelijk deel, 6
ongevallen met slachtoffers.
Ten opzichte van de vorige lijst met black spots (2007-2009) zijn er
twee kruispunten verdwenen: Zuidelijke rondweg - A27 (oostelijk deel)
en Nieuwe Kadijk - Doornboslaan.
Maatregelen
Op het kruispunt Tramsingel - Nieuwe Prinsenkade - Belcrumweg -
Academiesingel wordt de software van de verkeerslichten aangepast. Door
de wachttijden zo klein mogelijk te maken wordt de kans op ongevallen
door het rijden door rood licht verkleind.
Op het kruispunt Zuidelijke Rondweg - A27 westelijk en oostelijk deel
wordt in 2012 de verkeerslichtinstallatie vernieuwd. Er wordt hier een
koppeling tussen het westelijk en oostelijk deel gemaakt, waardoor de
doorstroming verbetert en het aantal stops vermindert. Daardoor wordt
de regeling sneller en logischer en zal er daardoor minder door rood
licht worden gereden.
Breda, 21 december 2011
Bijlage
Tabel: verloop geregistreerde verkeersslachtoffers en
verkeersongevallen Breda door de jaren heen
Jaar
slachtoffers
doden
Ziekenhuis-
gewonden
overige gewonden
Slachtoffer-
ongevallen
2001
521
9
150
362
443
2002
476
14
146
316
377
2003
420
4
135
281
343
2004
404
7
106
291
310
2005
360
7
103
250
283
2006
346
4
89
253
270
2007
378
6
131
241
310
2008
313
9
111
193
261
2009
209
11
53
145
185
2010
170
7
46
117
144
totaal
3597
78
1070
2449
2926
dodelijke
ongevallen
Ziekenhuis-
ongevallen
overige
gew. ongevallen
9
136
298
13
128
236
4
113
226
7
90
213
7
92
184
4
79
187
6
120
184
9
95
157
9
49
127
6
39
99
74
941
1911
Gemeente Breda