Gemeente Breda

21dec
Breda streeft naar nul slachtoffers in het verkeer

Gepubliceerd op 21 december 2011

In het jaar 2010 waren er in Breda weer minder verkeersslachtoffers dan in de jaren daarvoor. Dat blijkt uit cijfers van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De gemeente wil echter niet meer accepteren dat er gewonden en doden vallen in het verkeer en streeft daarom voortaan naar nul verkeersslachtoffers.

Wethouder Wilbert Willems: "Ik ben blij dat het afgelopen jaar het aantal ongevallen met doden en gewonden in Breda opnieuw is afgenomen. Onze eerdere doelstellingen zijn inmiddels gehaald, maar we moeten verder. Vanaf nu streven we naar nul slachtoffers in het verkeer, want elk slachtoffer is er één te veel. Dat kan overigens niet alleen met nóg meer borden en drempels."

Op weg naar nul

Als wegbeheerder accepteert de gemeente niet meer dat er slachtoffers en/of doden vallen in het verkeer.

Vanuit deze gedachte kiest Breda een nieuwe aanpak voor de bestrijding van de verkeersonveiligheid.

De provincie Noord Brabant heeft inmiddels ook een dergelijke doelstelling. De slogan die de Provincie bij haar verkeersveiligheidsbeleid gaat gebruiken is niet voor niets: "Maak van de nul een punt".

Nul slachtoffers in het verkeer: dat is wat iedereen in zijn hart wil. De gemeente wil iedereen in Breda daarbij betrekken. Weggebruikers, hun familieleden, werkgevers, scholen en de auto-industrie hebben allemaal een sleutel in handen. Alleen als zij zich sterk maken voor veilig weggebruik, kan het aantal verkeersslachtoffers verder dalen. De gemeente gaat partijen uitdagen om met nieuwe, creatieve initiatieven te komen en ondersteunt daarbij waar dat nodig is. Daarnaast investeert de gemeente in het veiliger maken van de meest onveilige locaties in Breda.

Ongevallen

Het aantal ongevallen met één of meer slachtoffers is gedaald van 185 in 2009 naar 144 in 2010, een afname met ruim 22%. In 2001 lag dat aantal nog op 443. Vergeleken met dat jaar is sprake van een afname met ruim 67%.
Ongevallen met slachtoffers worden onderverdeeld in drie categorieën: dodelijke ongevallen, ongevallen met ziekenhuisopname en met lichtgewonden. Het aantal dodelijke ongevallen is afgenomen van negen in 2009 naar zes in 2010; het aantal verkeersdoden liep daarbij terug van elf naar zeven, een daling met 36%. Het aantal ongevallen met ziekenhuisopname is met 20% teruggelopen van 49 in 2009 naar 39 in 2010 en het aantal lichtgewonden is met 22% afgenomen van 127 in 2009 tot 99 in 2010. De afname wordt bij alle verkeersdeelnemers (automobilisten, fietsers, bromfietsers en voetgangers) geconstateerd. Alleen bij automobilisten in de leeftijdscategorie van 18 tot 25 jaar is sprake van een toename.

Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de cijfers mogelijk beïnvloed worden door een nog steeds aflopende registratiegraad, doordat de politie minder vaak ter plaatse komt bij verkeersongevallen.

Black spots

Het aantal `black spots' (kruispunten waar veel ongelukken gebeuren) nam tussen 2001 en 2009 af van veertien tot vier. Elk jaar pakt de gemeente de black spots gericht aan, maar soms komen er ook weer nieuwe bij. In 2010 is het aantal black spots voor het eerst op twee uitgekomen.

De black spots in Breda zijn (periode 2008-2010): Skip list

* Tramsingel - Nieuwe Prinsenkade - Belcrumweg - Academiesingel: 7 ongevallen met slachtoffers;

* Franklin Rooseveltlaan (Zuidelijke Rondweg) - A27 westelijk deel, 6 ongevallen met slachtoffers.

Ten opzichte van de vorige lijst met black spots (2007-2009) zijn er twee kruispunten verdwenen: Zuidelijke rondweg - A27 (oostelijk deel) en Nieuwe Kadijk - Doornboslaan.

Maatregelen

Op het kruispunt Tramsingel - Nieuwe Prinsenkade - Belcrumweg - Academiesingel wordt de software van de verkeerslichten aangepast. Door de wachttijden zo klein mogelijk te maken wordt de kans op ongevallen door het rijden door rood licht verkleind.

Op het kruispunt Zuidelijke Rondweg - A27 westelijk en oostelijk deel wordt in 2012 de verkeerslichtinstallatie vernieuwd. Er wordt hier een koppeling tussen het westelijk en oostelijk deel gemaakt, waardoor de doorstroming verbetert en het aantal stops vermindert. Daardoor wordt de regeling sneller en logischer en zal er daardoor minder door rood licht worden gereden.

Breda, 21 december 2011

Bijlage

Tabel: verloop geregistreerde verkeersslachtoffers en verkeersongevallen Breda door de jaren heen

Jaar

slachtoffers

doden

Ziekenhuis-

gewonden

overige gewonden

Slachtoffer-

ongevallen

2001

521

9

150

362

443

2002

476

14

146

316

377

2003

420

4

135

281

343

2004

404

7

106

291

310

2005

360

7

103

250

283

2006

346

4

89

253

270

2007

378

6

131

241

310

2008

313

9

111

193

261

2009

209

11

53

145

185

2010

170

7

46

117

144

totaal

3597

78

1070

2449

2926

dodelijke

ongevallen

Ziekenhuis-

ongevallen

overige

gew. ongevallen

9

136

298

13

128

236

4

113

226

7

90

213

7

92

184

4

79

187

6

120

184

9

95

157

9

49

127

6

39

99

74

941

1911