Maastricht University

Trefwoorden: communicatiestijlen, emoties, diensten, tevredenheid, compliance, helpend gedrag

Promotie mw. R. Iraz Kilic
School of Business and Economics

Promotores: prof.dr. G. Odekerken-Schröder, prof.dr. H. v. Emmerik Titel: `Caring about Care; investigating the effects of different Communication styles in medical and educational credence Services' Woensdag 21 december 2011, 10:00 uur

In deze studie lag de focus op diensten die klanten wellicht niet kunnen beoordelen vanwege gebrek aan kennis. Bestudeerd wordt hoe de communicatiestijl van dienstverleners - in dit geval arts en leraar - van invloed kan zijn op attitudes (bijv. tevredenheid) en gedrag (bijv. meewerkend of behulpzaam gedrag) van klanten - in dit geval patiënt en student. Er werd onderscheid gemaakt tussen twee typen van communicatiestijlen: zorgcommunicatie (ook wel sociaal-emotioneel genoemd), en remediecommunicatie (taakgericht). Het bleek dat verschillen in communicatiestijl verschillende gevoelens oproepen die op hun beurt weer de gewenste resultaten beïnvloeden. Verder werd aangetoond dat een bepaalde communicatiestijl vooral bij bepaalde type persoonlijkheden leidt tot het gewenste gedrag (bijv. zorgcommunicatie kan verlegen studenten aanzetten tot behulpzaam gedrag in het klaslokaal).

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.