Maastricht University

Trefwoorden: communicatiestijlen, emoties, diensten, tevredenheid, compliance, helpend gedrag

Promotie mw. R. Iraz Kilic
School of Business and Economics

Promotores: prof.dr. G. Odekerken-Schröder, prof.dr. H. v. Emmerik Titel: `Caring about Care; investigating the effects of different Communication styles in medical and educational credence Services' Woensdag 21 december 2011, 10:00 uur

In dit dissertatieonderzoek lag de focus op diensten die klanten wellicht niet kunnen beoordelen vanwege gebrek aan kennis. Het onderzoek bestudeert hoe de communicatiestijl van dienstverleners - in dit geval arts en leraar - van invloed kan zijn op attitudes (bijv. tevredenheid) en gedrag (bijv. meewerkend of helpend gedrag) van klanten - in dit geval patiënt en student. Wij differentieerden twee types communicatiestijl: zorgcommunicatie (ook wel sociaal-emotioneel genoemd), en remediecommunicatie (taakgericht). Wij ontdekten dat verschillende communicatiestijlen verschillende gevoelens oproepen die uiteindelijk de gewenste resultaten beïnvloeden. Verder konden we aantonen dat een bepaalde communicatiestijl vooral succesvol is voor bepaalde persoonlijkheidskenmerken bij het uitvoeren van gewenst gedrag (bijv. zorgcommunicatie zou verlegen studenten kunnen ondersteunen om helpend gedrag te vertonen in het klaslokaal).

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.