20 december 2011
Minister Schultz van Haegen ondertekent
Ontwerp Tracébesluit N31 Traverse Harlingen
Ontwerp Tracébesluit en Milieueffectrapportage binnenkort ter inzage
De N31 is de directe verbinding tussen Amsterdam en Leeuwarden, via de Afsluitdijk en Harlingen. Doel is de weg veiliger te maken en de leefbaarheid in Harlingen te versterken en de bereikbaarheid van Fryslân te verbeteren. De N31 wordt in Harlingen straks dubbelbaans en verdiept aangelegd. Niet alleen de weg wordt aangepakt, maar ook het gebied daaromheen. Vandaag heeft Minister Schultz van Haegen haar handtekening gezet onder het Ontwerp Tracébesluit (OTB) en de Milieueffectrapportage (MER) N31 Traverse Harlingen. Vanaf 13 januari ligt het OTB/MER ter inzage en kan iedereen een zienswijze indienen.
Provincie Fryslân, gemeente Harlingen en Rijkswaterstaat werken samen aan de verbetering van de N31. Gedeputeerde Poepjes van de provincie Fryslân: "De nieuwe weg heeft een grote impact op het wegennet in Fryslân. Op de provincie en natuurlijk vooral op Harlingen. Dit zorgt voor een betere verkeersveiligheid. En het is een goede oplossing voor Harlingen. De weg zie je straks bijna niet meer en de stadsdelen worden zo weer met elkaar verbonden."
Ontwerp Tracébesluit en Milieueffectrapportage
Afgelopen jaar is hard gewerkt aan de planuitwerking voor het OTB/MER N31 Traverse Harlingen. Het tracé voor de weg is nu exact bepaald. Het Ontwerp Tracébesluit (OTB) voldoet aan alle technische eisen en richtlijnen. Bij de bepaling was de verkeersveiligheid en een goede inpassing in de omgeving leidend (gebiedsontwikkeling). In de milieueffectrapportage (MER) is gekeken naar de effecten van de nieuwe weg op bijv. geluid, lucht, natuur en archeologie.
Verdubbelen en verdiepen
Het enkelbaansgedeelte van de huidige weg wordt deels verdubbeld tot een autoweg met twee keer twee rijstroken. Automobilisten mogen hier na de verdubbeling 100 kilometer per uur rijden. De weg duikt, vanaf het van Harinxmakanaal, over zo'n twee kilometer ruim vier meter de grond in. De weg blijft open, maar komt lager te liggen. Dankzij de verdiepte ligging vermindert de fysieke barrière van de weg. Je kijkt niet meer tegen de weg aan, maar er overheen. Onderdeel van de verdiepte ligging is een aquaduct in het Van Harinxmakanaal. Het doorgaande verkeer maakt hier straks gebruik van. De huidige Koningsbrug blijft beschikbaar voor langzaam verkeer en landbouwverkeer.
Inspraak
De inspraakperiode voor het OTB/MER is van 13 januari tot 24 februari. De rapporten zijn zes weken lang voor iedereen in te zien. Dit kan bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu in Den Haag, het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat Noord-Nederland en het provinciehuis in Leeuwarden, het stadskantoor 'De Groenlandsvaarder' en het projectbureau in Harlingen. Het OTB/MER is in die periode te downloaden via www.centrumpp.nl onder 'actuele zienswijzeprocedures'. In de zes weken kunnen betrokkenen een zienswijze indienen. De wijze van inspreken wordt ook bekendgemaakt in de lokale en regionale kranten. Mede op basis van de zienswijzen wordt het definitieve tracé vastgesteld. Hierover neemt de Minister waarschijnlijk medio 2012 een besluit. De nieuwe N31 wordt gebouwd voor 143 miljoen euro (prijspeil 2010). Naar verwachting kan de schep in 2013 de grond in.
Provincie Friesland