Gemeente Zwartewaterland


Nieuws- en Persberichten

20-12 Tevredenheid over uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning in Zwartewaterland

Verbeteracties worden meegenomen in ontwikkeling verstrekkingenbeleid

SGBO heeft in opdracht van de gemeente Zwartewaterland een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder cliënten van de Wet maatschappelijke ondersteuning over individuele voorzieningen zoals hulp bij het huishouden en hulpmiddelen. Het onderzoek schetst een beeld van tevredenheid maar ook een aantal verbeteracties vanuit het perspectief van de cliënt. Deze acties worden meegenomen in de ontwikkeling van het verstrekkingenbeleid. In deze ontwikkeling wordt meer aandacht besteed aan vraagverheldering en gesprekken met aanvragers.

Aan het onderzoek hebben 241 van de 534 benaderde cliënten deelgenomen (respons 45%).

Resultaten
Voor hulp bij het huishouden geven de cliënten gemiddeld een 8.1. Wethouder Lucas Boshove: "Dit is een goede score waar we dan ook erg tevreden mee zijn. Wel valt op dat cliënten liever geen wisseling van medewerkers zien door vakantie of ziekte. Dit is besproken met de grootste aanbieders, waarbij op basis van het gesloten convenant het uitgangspunt is dat we zoveel mogelijk uitgaan van 1 huishoudelijke hulp per cliëntsituatie/gezin."
Voor de toegang wordt een 7.4 gegeven. Het gaat dan om de contacten met het Wmo-loket en de aanvraagprocedure.
Voor de regiotaxi blijkt dat de wachttijden en omrijtijden niet goed scoren, 27% is ontevreden over de omrijtijden en 18 % over de wachttijden. Dit is een landelijk probleem. Zwartewaterland scoort hier overigens beter dan het landelijk gemiddelde.
Het percentage dat wel eens van de WmoCliëntenraad heeft gehoord is iets hoger, dit is nu 45%.

Verbeteracties 2009
In het Tevredenheidsonderzoek 2009 is gekeken naar scores op onderdelen die boven de 10% ontevredenheid uitkomen. Een voorbeeld hiervan was de wachttijd toekenning en ontvangst ondersteuning met een score van 14% ontevreden. Dit percentage is teruggebracht naar 9%. Ook de verhuiskostenvergoeding scoorde vorig jaar slecht. Dit komt nu niet terug in de score.
De vervanging bij ziekte en vakantie voor hulp bij het huishouden blijft een punt van aandacht.

WmoCliëntenraad
Gemeente zijn verplicht op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning jaarlijks een cliënttevredenheidsonderzoek te houden en de resultaten hiervan te publiceren.
De onderzoekgegevens worden gebruikt om te bepalen waar actie nodig is om tot verbetering te komen. Dit zal besproken worden met de WmoCliëntenraad en de aanbieders/leveranciers