Gemeente Zwartewaterland
Nieuws- en Persberichten
20-12 Tevredenheid over uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning in
Zwartewaterland
Verbeteracties worden meegenomen in ontwikkeling verstrekkingenbeleid
SGBO heeft in opdracht van de gemeente Zwartewaterland een
tevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder cliënten van de Wet
maatschappelijke ondersteuning over individuele voorzieningen zoals
hulp bij het huishouden en hulpmiddelen. Het onderzoek schetst een
beeld van tevredenheid maar ook een aantal verbeteracties vanuit het
perspectief van de cliënt. Deze acties worden meegenomen in de
ontwikkeling van het verstrekkingenbeleid. In deze ontwikkeling wordt
meer aandacht besteed aan vraagverheldering en gesprekken met
aanvragers.
Aan het onderzoek hebben 241 van de 534 benaderde cliënten deelgenomen
(respons 45%).
Resultaten
Voor hulp bij het huishouden geven de cliënten gemiddeld een 8.1.
Wethouder Lucas Boshove: "Dit is een goede score waar we dan ook erg
tevreden mee zijn. Wel valt op dat cliënten liever geen wisseling van
medewerkers zien door vakantie of ziekte. Dit is besproken met de
grootste aanbieders, waarbij op basis van het gesloten convenant het
uitgangspunt is dat we zoveel mogelijk uitgaan van 1 huishoudelijke
hulp per cliëntsituatie/gezin."
Voor de toegang wordt een 7.4 gegeven. Het gaat dan om de contacten met
het Wmo-loket en de aanvraagprocedure.
Voor de regiotaxi blijkt dat de wachttijden en omrijtijden niet goed
scoren, 27% is ontevreden over de omrijtijden en 18 % over de
wachttijden. Dit is een landelijk probleem. Zwartewaterland scoort hier
overigens beter dan het landelijk gemiddelde.
Het percentage dat wel eens van de WmoCliëntenraad heeft gehoord is
iets hoger, dit is nu 45%.
Verbeteracties 2009
In het Tevredenheidsonderzoek 2009 is gekeken naar scores op onderdelen
die boven de 10% ontevredenheid uitkomen. Een voorbeeld hiervan was de
wachttijd toekenning en ontvangst ondersteuning met een score van 14%
ontevreden. Dit percentage is teruggebracht naar 9%.
Ook de verhuiskostenvergoeding scoorde vorig jaar slecht. Dit komt nu
niet terug in de score.
De vervanging bij ziekte en vakantie voor hulp bij het huishouden
blijft een punt van aandacht.
WmoCliëntenraad
Gemeente zijn verplicht op grond van de Wet maatschappelijke
ondersteuning jaarlijks een cliënttevredenheidsonderzoek te houden en
de resultaten hiervan te publiceren.
De onderzoekgegevens worden gebruikt om te bepalen waar actie nodig is
om tot verbetering te komen. Dit zal besproken worden met de
WmoCliëntenraad en de aanbieders/leveranciers