Toch kerstpakket ondanks crisis
Persbericht van Stratus marktonderzoek
Uit een recente meting van het 5-minutenpanel van Stratus
Marktonderzoek blijkt dat drie van de vier bedrijven in 2011 een
kerstpakket geven aan hun medewerkers. Slechts zes procent van de
bedrijven geeft dit jaar geen kerstpakket. Van de bedrijven die dit
jaar een kerstpakket geeft, zegt negen procent dat het om een lager
bedrag per medewerker gaat dan vorig jaar. Gemiddeld geeft een bedrijf
in 2011 in totaal 174 euro uit aan de kerstpakketten. Dit resulteert in
een slordige 50 miljoen euro voor het gehele Nederlandse bedrijfsleven.
Ondanks de financiële crisis geeft 78 procent van het Nederlandse
bedrijfsleven dit jaar een kerstpakket aan hun medewerkers. Aan de
ondernemers die geen kerstpakket geven dit jaar (22 procent) is
gevraagd of men dit vorig jaar wel heeft gedaan. Iets meer dan een
kwart van deze ondernemers geeft hierop een positief antwoord. Dit komt
overeen met zes procent van alle bedrijven. Van de ondernemers die dit
jaar wel een kerstpakket geven, zegt negen procent per medewerker een
lager bedrag uit te geven dan vorig jaar, 80 procent geeft ongeveer
hetzelfde uit en 11 procent geeft een hoger bedrag per medewerker.
De fiscale regels rond kerstpakketten zijn nauwelijks van invloed.
Allereerst blijkt dat slechts één op de vijf ondernemers goed op de
hoogte is van de huidige fiscale regels rond kerstpakketten. Verder
blijkt dat van deze groep 30 procent aangeeft dat deze regels invloed
uitoefenen op hun kerstpakkettengift. Op de vraag waaruit het
kerstpakket bestaat, blijkt de traditionele doos met levensmiddelen nog
steeds bovenaan te staan. Wel wordt vaker vermeld dat het duurzame
levensmiddelen betreft. Een veel gebruikt alternatief voor het
traditionele kerstpakket zijn (digitale) bestedingsbonnen.
Kerstkaart, kerstgeschenk, uit eten
De helft van het Nederlandse bedrijfsleven stuurt in 2011 een
kerstkaart of -wensen per post of per e-mail naar hun klanten. Iets
meer dan een kwart van de ondernemers stuurt dit jaar een kerstgeschenk
naar de klanten. Echt spannend zijn deze kerstgeschenken niet: de
meerderheid stuurt één of meerdere flessen wijn. Aan de grote groep
ondernemers die geen kerstgeschenk stuurt (78 procent) is vervolgens
gevraagd of men dit vorig jaar wel heeft gedaan. Eén op de vijf
ondernemers geeft hierop een positief antwoord. Dit komt overeen met 11
procent van alle bedrijven in Nederland. Het wordt in december weer een
drukke periode voor de horeca. Eén derde van de bedrijven geeft aan in
december uit eten te gaan met het personeel.
Informatie
Het 5-minutenpanel is een initiatief van Stratus marktonderzoek. Het
panel omvat momenteel rond de 2.500 ondernemers en groeit gestaag door.
Deelnemers aan het panel doen regelmatig mee aan korte onderzoeken
gericht op het bedrijfsleven. Aan de laatste peiling - over
kerstpakketten - die liep in de drukke week van 6 tot en met 11
december, hebben 265 ondernemers meegedaan. Omwille van de
representativiteit zijn de resultaten herwogen.
Links:
http://stratus.panteia.nl/nl/Nieuws/2011/12/Kerstpakketten.aspx
Razende Robot Reporter