Toch kerstpakket ondanks crisis

Persbericht van Stratus marktonderzoek

Uit een recente meting van het 5-minutenpanel van Stratus Marktonderzoek blijkt dat drie van de vier bedrijven in 2011 een kerstpakket geven aan hun medewerkers. Slechts zes procent van de bedrijven geeft dit jaar geen kerstpakket. Van de bedrijven die dit jaar een kerstpakket geeft, zegt negen procent dat het om een lager bedrag per medewerker gaat dan vorig jaar. Gemiddeld geeft een bedrijf in 2011 in totaal 174 euro uit aan de kerstpakketten. Dit resulteert in een slordige 50 miljoen euro voor het gehele Nederlandse bedrijfsleven.

Ondanks de financiële crisis geeft 78 procent van het Nederlandse bedrijfsleven dit jaar een kerstpakket aan hun medewerkers. Aan de ondernemers die geen kerstpakket geven dit jaar (22 procent) is gevraagd of men dit vorig jaar wel heeft gedaan. Iets meer dan een kwart van deze ondernemers geeft hierop een positief antwoord. Dit komt overeen met zes procent van alle bedrijven. Van de ondernemers die dit jaar wel een kerstpakket geven, zegt negen procent per medewerker een lager bedrag uit te geven dan vorig jaar, 80 procent geeft ongeveer hetzelfde uit en 11 procent geeft een hoger bedrag per medewerker. De fiscale regels rond kerstpakketten zijn nauwelijks van invloed. Allereerst blijkt dat slechts één op de vijf ondernemers goed op de hoogte is van de huidige fiscale regels rond kerstpakketten. Verder blijkt dat van deze groep 30 procent aangeeft dat deze regels invloed uitoefenen op hun kerstpakkettengift. Op de vraag waaruit het kerstpakket bestaat, blijkt de traditionele doos met levensmiddelen nog steeds bovenaan te staan. Wel wordt vaker vermeld dat het duurzame levensmiddelen betreft. Een veel gebruikt alternatief voor het traditionele kerstpakket zijn (digitale) bestedingsbonnen.

Kerstkaart, kerstgeschenk, uit eten
De helft van het Nederlandse bedrijfsleven stuurt in 2011 een kerstkaart of -wensen per post of per e-mail naar hun klanten. Iets meer dan een kwart van de ondernemers stuurt dit jaar een kerstgeschenk naar de klanten. Echt spannend zijn deze kerstgeschenken niet: de meerderheid stuurt één of meerdere flessen wijn. Aan de grote groep ondernemers die geen kerstgeschenk stuurt (78 procent) is vervolgens gevraagd of men dit vorig jaar wel heeft gedaan. Eén op de vijf ondernemers geeft hierop een positief antwoord. Dit komt overeen met 11 procent van alle bedrijven in Nederland. Het wordt in december weer een drukke periode voor de horeca. Eén derde van de bedrijven geeft aan in december uit eten te gaan met het personeel.

Informatie
Het 5-minutenpanel is een initiatief van Stratus marktonderzoek. Het panel omvat momenteel rond de 2.500 ondernemers en groeit gestaag door. Deelnemers aan het panel doen regelmatig mee aan korte onderzoeken gericht op het bedrijfsleven. Aan de laatste peiling - over kerstpakketten - die liep in de drukke week van 6 tot en met 11 december, hebben 265 ondernemers meegedaan. Omwille van de representativiteit zijn de resultaten herwogen.

Links:
http://stratus.panteia.nl/nl/Nieuws/2011/12/Kerstpakketten.aspx


Razende Robot Reporter