Ingezonden persbericht
Rabobank klaar voor de doorbaak van mobiel betalen
Mobiel bankieren inmiddels onmisbaar
Utrecht, 18 december 2011 - Terugkijkend op het jaar 2011 concludeert de Rabobank dat klanten massaal over gaan op het gebruik van de mobiel voor bancaire zaken. Bankzaken regelen op de smartphone is straks niet meer weg te denken uit ons dagelijks bestaan. Inmiddels gebruiken bijna een half miljoen mensen de mobiele telefoon om te bankieren bij de Rabobank. Rabobank is klaar voor de volgende stap: mobiel betalen.
Uit recent onderzoek* onder klanten van de Rabobank, blijkt dat mobiel bankieren geheel geaccepteerd is als manier om de bankzaken te regelen. Vooral het gemak van mobiel bankieren wordt door de gebruikers gewaardeerd. Van de mogelijkheid om het saldo via de mobiele telefoon te checken maken gebruikers zowel thuis (89%) als onderweg (65%) gebruik. Geld overmaken met de mobiele telefoon gebeurt ook thuis (85%), tijdens het reizen (30%) of winkelen (21%). Opvallend is dat de applicatie, die in eerste instantie ontwikkeld is om ook buitenshuis grip te krijgen op de financiën, het meest thuis of op werk wordt gebruikt.
Komend jaar streeft de Rabobank naar een uitbreiding van de Rabo Bankieren App. Voorop staat dat de Rabobank luistert naar haar klanten en functionaliteiten aanpast of toevoegt naar hun wens. Uit het onderzoek blijkt dat de gebruikers interesse hebben om ook via de mobiel inzicht te verkrijgen in de creditcard gegevens. Een applicatie die Rabobank begint 2012 gaat aanbieden. Daarnaast wordt contact met de Rabobank toegevoegd, waarmee de app verder gaat dan mobiel bankieren. Deze functionaliteit brengt gebruikers dichter bij de lokale bank door toegang tot het lokale nieuws, telefoonnummer en e-mail van de accountmanager of contactcenter (veel gezocht in de telefoongids) en secure berichten van de bank.
Komend jaar streeft de Rabobank naar een uitbreiding van de Rabo Bankieren App. Voorop staat dat de Rabobank luistert naar haar klanten en functionaliteiten aanpast of toevoegt naar hun wens. Uit het onderzoek blijkt dat de gebruikers graag ook via de mobiel inzicht krijgen in de creditcard gegevens. Een applicatie die Rabobank in 2012 gaat aanbieden. Daarnaast wordt 'contact met de Rabobank' toegevoegd, waarmee de app verder gaat dan mobiel bankieren. Deze functionaliteit brengt gebruikers dichter bij de lokale bank door toegang tot het lokale nieuws, telefoonnummer en e-mail van de accountmanager of het contactcenter (deze contactgegevens worden momenteel veel gezocht in de telefoongids) en secure berichten van de bank.
"Het is mooi om te zien dat onze verwachtingen de afgelopen jaren werkelijkheid zijn geworden", zegt programmamanager mobiel en formulemanager David-Jan Janse van Rabobank Nederland. "Uit alles blijkt dat mobiel bankieren geaccepteerd wordt. Jongeren en studenten bijvoorbeeld beginnen direct met mobiel bankieren en slaan de fase om online te bankieren over."
De volgende stap is betalen met de mobiele telefoon. Afgelopen jaar is de Rabobank gestart met de uitrol van mobiel betalen aan de kassa bij hockeyverenigingen en bedrijfskantines. Inmiddels zijn er ook al 3.200 plekken waar het mogelijk is middels het scherm van de mobiel te betalen. "Ook hier merk je dat gebruikers enthousiast zijn nadat ze gebruik hebben gemaakt van het betaalsysteem van de toekomst", aldus Janse. "De verwachting is dat mobiel betalen in 2012 de doorbraak bereikt van de innovatieve naar massale fase, zoals we in 2011 zagen bij mobiel bankieren". Het komend jaar zal de bank het gebruik verder stimuleren door het aanbieden van nieuwe diensten. Rabobank neemt met innovaties het voortouw en wacht niet af. Zo heeft de bank voor mobiel betalen een speciale sticker en mobiele portemonnee ontwikkeld zodat klanten met iedere telefoon mobiel kunnen betalen aan de kassa. "We hebben recentelijk een succesvolle proef met iDEAL Mobiel afgerond en verwachten deze dienst in 20
12 aan te kunnen bieden. Wij bedenken nieuwe toepassingen om verder te kunnen. Wij werken toe naar een doorbraak van mobiel betalen, via de mobiele portemonnee MiniTix en iDEAL Mobiel."
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht