De Nederlandse Bank
Waarom hogere kapitaaleisen beter zijn voor het bankwezen
Nederlanders pinnen steeds vaker wanneer zij in het buitenland zijn. Op
vakantie in Frankrijk, een weekendje Berlijn of lekker shoppen in
Antwerpen; meer en meer betalen ze met hun pinpas in plaats van met
contant geld of de creditcard. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek
van DNB naar hoe Nederlanders betalen in en naar het buitenland.
Ongeveer 75% van de Nederlanders heeft in 2010 een bezoek gebracht aan
een ander euroland voor bijvoorbeeld vakantie, een familiebezoek of een
dagje uit. De buurlanden Duitsland (38%) en België (24%) zijn de meest
bezochte landen, gevolgd door Frankrijk (14%) en Spanje (8%). In al
deze landen betalen Nederlanders steeds vaker met hun pinpas, zo blijkt
uit het DNB onderzoek. Wel varieert het gebruik van de pinpas sterk per
land. Mensen die naar België zijn geweest hebben over het algemeen de
meeste van hun betalingen gepind. In Frankrijk en Spanje betalen
Nederlanders juist nog relatief vaak met contant geld.
Contant geld nog altijd meest gebruikt
Hoe Nederlanders precies betalen in het buitenland verschilt, net als
in Nederland, sterk per locatie en type aankoop. Ondanks de groeiende
populariteit van het pinnen, is contant geld in veel situaties nog
altijd het meest gebruikte betaalmiddel. Vooral voor relatief kleine
aankopen in bijvoorbeeld speciale voedingswinkels, cafés, bij snoep- en
parkeerautomaten en in het openbaar vervoer gebruikt men hoofdzakelijk
contant geld. In benzinestations, hotels en voor relatief grote
aankopen trekt men juist vaker de pinpas of een creditcard.
Gebruik contant geld in het buitenland
Tevredenheid over pinnen in het buitenland neemt toe
Dat Nederlanders vaker met hun pinpas in het buitenland zijn gaan
betalen is hand in hand gegaan met een toegenomen tevredenheid over de
acceptatie, snelheid, veiligheid en het gemak ervan. Ook ervaren ze op
al deze vlakken steeds minder verschil tussen pinnen in Nederland en
pinnen over de grens. Dit is begrijpelijk, want niet alleen in
Nederland, maar ook in veel andere Europese landen zijn veel winkeliers
al over op het 'nieuwe pinnen' . Hierdoor kan ook in het buitenland op
steeds meer plekken worden gepind door de pas met de chip in de
automaat te steken en de pincode in te toetsen.
Betalen met de pinpas waarbij in plaats van een pincode om een
handtekening wordt gevraagd komt daardoor steeds minder vaak voor. Toch
is er met name op het vlak van acceptatie nog ruimte voor verbetering.
De meeste onvrede over pinnen in het buitenland heeft namelijk nog
altijd betrekking op de beperkte acceptatie of het niet werken van de
Nederlandse pas. Vaak nog betalen Nederlanders met contant geld of een
creditcard, puur omdat de pinpas niet geaccepteerd wordt of niet werkt.
Gebruik Pinpas in het Buitenland
Betalen naar het buitenland vooral via internetbankieren
Een kwart van de Nederlanders heeft in 2010 geld overgemaakt naar een
ander euroland. In de meeste gevallen ging het om het boeken van een
vakantie (41%), gevolgd door online aankopen bij een buitenlandse
webwinkel (36%), het achteraf betalen van aankopen gedaan in het
buitenland (11%) en het overmaken van geld naar een familielid of
vriend (11%). Veruit de meeste grensoverschrijdende betalingen worden
gedaan via internetbankieren vanaf de Nederlandse rekening. Op afstand
volgen de creditcard en PayPal. Paypal gebruikt men daarbij vooral voor
betalingen aan particulieren, terwijl de creditcard veelvuldig gebruikt
wordt in webwinkels. In slechts enkele gevallen betalen Nederlanders
vanaf een buitenlandse rekening, en dan vooral voor de betaling van
vaste lasten, van bijvoorbeeld een tweede huisje in Italië.
Grafiek Betaalmiddelen voor betaling naar het buitenland
Lees meer over hoe Nederlandse consumenten in 2010 betaalden in en naar
het buitenland en wat zij vinden van de verschillende
betaalmogelijkheden in het DNB onderzoeksrapport.
Meer over Betalingsverkeer
+ Hoe betaalt Nederland?
+ Bruikbaarheid bankbiljetten: de smaak van het publiek
Downloads
o Grensoverschrijdend betaalgedrag door Nederlanders in
2010 (PDF: 2,0 Mb)