Stationsgebeid Driebergen Zeist
Nieuw stationsgebied Driebergen-Zeist
Driebergen-Zeist krijgt een nieuw station en het gebied eromheen wordt
ingrijpend verbeterd. Het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een
compacte OV-knoop, die veilig is en waar al het verkeer goed door kan
rijden. Het aantal sporen wordt uitgebreid naar vier en de N225 kruist
straks het spoor met een tunnel. In 2019 heeft Driebergen-Zeist een
mooi, veilig en gebruiksvriendelijk stationsgebied dat ingericht is op
de toekomst.
Het ontwerp voor het nieuwe stationsgebied is te zien op
www.stationsgebieddriebergenzeist.nl en in de gemeentehuizen van
Utrechtse Heuvelrug en Zeist. Wie meer wil weten over het nieuwe
stationsgebied, is op woensdag 18 januari vanaf 19.30 uur welkom in
zalencentrum Antropia in Doorn. Om 19.30 uur wordt het ontwerp
gepresenteerd en aansluitend is er vanaf 20.45 uur een informatiemarkt
met de gelegenheid om vragen te stellen.
Wat er verbetert
De aanpassingen aan het spoor maken het station Driebergen-Zeist
geschikt voor de nieuwe dienstregeling van 2020; er kunnen dan meer
treinen rijden met grotere flexibiliteit. Doordat de Hoofdstraat onder
het spoor doorgaat en de spoorwegovergang Odijkerweg wordt opgeheven,
wordt de verkeerssituatie een stuk veiliger en kan het verkeer
bovendien beter doorstromen. De files die er nu vaak staan, zijn dan
verleden tijd.
In de nieuwe parkeervoorziening is plaats voor ruim twee maal zoveel
auto's als in de huidige situatie en er is ook meer ruimte en
veiligheid voor fietsers. Voor 2020 worden circa 14.000
fietsverplaatsingen per werkdag voorzien rond het stationsgebied. De
nieuwe fietsenstalling krijgt bijna vijftig procent meer
stallingsplaatsen.
De plannen in het kort
De aanpassingen betekenen dat er de komende jaren flink gewerkt gaat
worden aan het station en het gebied eromheen. De belangrijkste
veranderingen zijn:
* er komen vier sporen met een eilandperron daartussen;
* de Hoofdstraat gaat onder de nieuwe sporen door;
* de Odijkerweg sluit via de Stationsweg en het Stationsplein aan op
de Hoofdstraat (de overweg Odijkerweg vervalt);
* het busstation komt aan de noordkant (de kant van Zeist) van het
station;
* er komt nieuw stationsgebouw met fietsenstallingen onder het spoor;
* er komt een P+R-voorziening met 800 parkeerplaatsen;
* het station en het omliggende gebied krijgen een uitstraling die
past bij de Stichtse Lustwarande.
Planning
Het is de bedoeling dat er op 1 april 2012 bestuurlijke overeenstemming
is en een getekende samenwerkingsovereenkomst. Omdat het project op het
grondgebied van twee gemeenten ligt, stellen de gemeenten Zeist en
Utrechtse Heuvelrug beiden een bestemmingsplan op. Hiervoor wordt de
gebruikelijke inspraakprocedure gevolgd. De verwachting is dat de
gemeenteraden de bestemmingsplannen rond maart 2012 definitief
vaststellen.
In 2015 gaat de eerste schop de grond in en in 2016 is de
ongelijkvloerse kruising van de Hoofdstraat met het spoor voor
één rijstrook per richting in gebruik (de tweede komt drie jaar later).
In december 2019 rijden de treinen over vier sporen. Begin 2020 is de
vernieuwing voltooid.
Samenwerking
Bij de plannen rondom het station Driebergen-Zeist zijn vijf
bestuurlijke partijen betrokken: Bestuur Regio Utrecht, de gemeente
Utrechtse Heuvelrug, de gemeente Zeist, de provincie Utrecht en het
Rijk. Zij werken nauw samen om het werk op en om het spoor soepel te
laten verlopen. Het Rijk betaalt het grootste deel van de kosten, het
overige deel dragen de vier regionale partijen gezamenlijk. ProRail
coördineert de vernieuwing.
Meer informatie
Op de website www.stationsgebieddriebergenzeist.nl vindt u het ontwerp
van het stationsgebeid, de bijbehorende documenten en de
publiekssamenvatting van de projectnota.
Voor persinformatie:
kato.marijs@provincie-utrecht.nl, (030) 258 21 70 / 06 - 18 30 05 10
Voor algemene informatie:
info@provincie-utrecht.nl, (030) 258 91 11
Provincie Utrecht