Provincie Utrecht

Stationsgebeid Driebergen Zeist

Nieuw stationsgebied Driebergen-Zeist

Driebergen-Zeist krijgt een nieuw station en het gebied eromheen wordt ingrijpend verbeterd. Het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een compacte OV-knoop, die veilig is en waar al het verkeer goed door kan rijden. Het aantal sporen wordt uitgebreid naar vier en de N225 kruist straks het spoor met een tunnel. In 2019 heeft Driebergen-Zeist een mooi, veilig en gebruiksvriendelijk stationsgebied dat ingericht is op de toekomst.

Het ontwerp voor het nieuwe stationsgebied is te zien op www.stationsgebieddriebergenzeist.nl en in de gemeentehuizen van Utrechtse Heuvelrug en Zeist. Wie meer wil weten over het nieuwe stationsgebied, is op woensdag 18 januari vanaf 19.30 uur welkom in zalencentrum Antropia in Doorn. Om 19.30 uur wordt het ontwerp gepresenteerd en aansluitend is er vanaf 20.45 uur een informatiemarkt met de gelegenheid om vragen te stellen.

Wat er verbetert

De aanpassingen aan het spoor maken het station Driebergen-Zeist geschikt voor de nieuwe dienstregeling van 2020; er kunnen dan meer treinen rijden met grotere flexibiliteit. Doordat de Hoofdstraat onder het spoor doorgaat en de spoorwegovergang Odijkerweg wordt opgeheven, wordt de verkeerssituatie een stuk veiliger en kan het verkeer bovendien beter doorstromen. De files die er nu vaak staan, zijn dan verleden tijd.

In de nieuwe parkeervoorziening is plaats voor ruim twee maal zoveel auto's als in de huidige situatie en er is ook meer ruimte en veiligheid voor fietsers. Voor 2020 worden circa 14.000 fietsverplaatsingen per werkdag voorzien rond het stationsgebied. De nieuwe fietsenstalling krijgt bijna vijftig procent meer stallingsplaatsen.

De plannen in het kort

De aanpassingen betekenen dat er de komende jaren flink gewerkt gaat worden aan het station en het gebied eromheen. De belangrijkste veranderingen zijn:

* er komen vier sporen met een eilandperron daartussen;
* de Hoofdstraat gaat onder de nieuwe sporen door;
* de Odijkerweg sluit via de Stationsweg en het Stationsplein aan op de Hoofdstraat (de overweg Odijkerweg vervalt);
* het busstation komt aan de noordkant (de kant van Zeist) van het station;

* er komt nieuw stationsgebouw met fietsenstallingen onder het spoor;
* er komt een P+R-voorziening met 800 parkeerplaatsen;
* het station en het omliggende gebied krijgen een uitstraling die past bij de Stichtse Lustwarande.

Planning

Het is de bedoeling dat er op 1 april 2012 bestuurlijke overeenstemming is en een getekende samenwerkingsovereenkomst. Omdat het project op het grondgebied van twee gemeenten ligt, stellen de gemeenten Zeist en Utrechtse Heuvelrug beiden een bestemmingsplan op. Hiervoor wordt de gebruikelijke inspraakprocedure gevolgd. De verwachting is dat de gemeenteraden de bestemmingsplannen rond maart 2012 definitief vaststellen.

In 2015 gaat de eerste schop de grond in en in 2016 is de ongelijkvloerse kruising van de Hoofdstraat met het spoor voor één rijstrook per richting in gebruik (de tweede komt drie jaar later). In december 2019 rijden de treinen over vier sporen. Begin 2020 is de vernieuwing voltooid.

Samenwerking

Bij de plannen rondom het station Driebergen-Zeist zijn vijf bestuurlijke partijen betrokken: Bestuur Regio Utrecht, de gemeente Utrechtse Heuvelrug, de gemeente Zeist, de provincie Utrecht en het Rijk. Zij werken nauw samen om het werk op en om het spoor soepel te laten verlopen. Het Rijk betaalt het grootste deel van de kosten, het overige deel dragen de vier regionale partijen gezamenlijk. ProRail coördineert de vernieuwing.

Meer informatie

Op de website www.stationsgebieddriebergenzeist.nl vindt u het ontwerp van het stationsgebeid, de bijbehorende documenten en de publiekssamenvatting van de projectnota.

Voor persinformatie:
kato.marijs@provincie-utrecht.nl, (030) 258 21 70 / 06 - 18 30 05 10

Voor algemene informatie:
info@provincie-utrecht.nl, (030) 258 91 11