Statistieken onderwijsarbeidsmarkt ook in 2012 op www.stamos.nl
Persbericht van CAOP
De statistieken over de arbeidsmarkt van alle onderwijssectoren worden
ook in 2012 geactualiseerd op www.stamos.nl. Dat gebeurt voortaan door
het CAOP nu op 1 januari de huidige eigenaar, het Sectorbestuur
Onderwijsarbeidsmarkt (SBO), ophoudt te bestaan. Het CAOP is het
kenniscentrum op het gebied van arbeidszaken in de publieke sector in
Den Haag.
Onderzoek naar informatiebehoefte
De sociale partners in het primair- en voortgezet onderwijs financieren
Stamos.nl in 2012 samen met ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap. Het CAOP is tevens gevraagd in kaart te brengen aan welke
arbeidsmarktgegevens het onderwijs behoefte heeft. Dit is de eerste
aanzet voor een duurzame vraaggestuurde ontsluiting van
arbeidsmarktinformatie.
Landelijke, regionale en sectorale gegevens
Stamos.nl bevat een grote hoeveelheid grafieken en tabellen over de
arbeidsmarkt van alle onderwijssoorten, teruglopend tot 1994. De
gegevens zijn afkomstig van diverse bronnen zoals DUO en CBS. Ze zijn
overzichtelijk ingedeeld naar de rubrieken arbeidsmarkt,
scholen/besturen, lerarenopleidingen en sociale zekerheid. Vanaf
volgend jaar wordt voor het eerst veel extra regionale informatie
toegevoegd. Gebruikers krijgen daarmee inzicht in landelijke, regionale
en sectorale arbeidsmarktontwikkelingen zoals het aantal vacatures en
werkenden, de leeftijdsopbouw, de instroom op lerarenopleidingen en het
ziekteverzuim.
Factsheets
Bezoekers kunnen op www.stamos.nl tabellen in grafieken omzetten. De
ontwikkelingen worden in de tijd goed zichtbaar gemaakt omdat cijfers
vanaf het gewenste jaar kunnen worden geïndexeerd. De betrouwbare
cijfers worden altijd toegelicht. Op de site komen ook factsheets over
onderwerpen als 'jongens op de pabo' en 'de leeftijdsopbouw van
docenten' te staan. Naast het in beeld brengen van cijfers, beschrijven
deze ook arbeidsmarktontwikkelingen.
*
Links:
http://www.stamos.nl
Noot voor redacties
CAOP
Noot van de reda
ctie,
Razende Robot Reporter