Gemeente Sittard-Geleen
Milieuvergunning voor beperkt rangeren op emplacement Born
Sittard-Geleen, 15 december 2011 - Het collegge van B&W heeft de ontwerp-milieuvergunning voor het spoorwegemplacement Born vastgesteld. In de ontwerpvergunning is alleen toestemming verleend voor stoffen die niet relevant zijn voor de externe veiligheid. Ook is de tijd waarin treinen mogen worden gerangeerd beperkt.
,,We zijn sinds 2008 met ProRail in overleg over deze vergunning. Uiteindelijk hebben we nu een ontwerpbeschikking vastgesteld die tegemoet komt aan de wensen van de bedrijven aan het spoor en die tegelijkertijd geen aantasting betekent voor leefbaarheid van de bewoners rondom het emplacement', aldus wethouder Ruud Guyt (milieu).
De belangrijkste vergunningsvoorwaarde is, dat er op het emplacement alleen gerangeerd mag worden met wagons met stoffen, die geen risico's voor externe veiligheid opleveren en die bij een calamiteit buiten het emplacement veel schade kunnen veroorzaken. In het Protocol Vervoer Gevaarlijke Stoffen per Spoor van Oranjewoud/Save staat precies om welke stoffen het gaat. Concreet betekent deze ontwerpvergunning dat er wel nog een wagon met airbags voor auto's op het emplacement gerangeerd mag worden, maar bijvoorbeeld geen wagons met LPG en andere soortgelijke gassen en vloeistoffen.
Daarnaast is in de ontwerpvergunning ook opgenomen dat er op zondagen en op de overige dagen tussen 22 uur en 7 uur 's morgens niet gerangeerd mag worden. Het maximale aantal treinen dat op het emplacement mag worden behandeld is dertig per week.
De gemeente kan deze ontwerpmilieuvergunning alleen verlenen voor het rangeren op het emplacement Born. Voor de spoorlijn van Sittard naar Born is de gemeente geen vergunningverlener. Hiervoor stelt het Rijk regels op. ,,Toch zijn we er van overtuigd dat deze ontwerpvergunning een positieve invloed heeft op het totale spoorverkeer over deze spoorlijn,'aldus wijkwethouder Pieter Meekels. Immers, vrijwel elke trein moet in Born rangeren om door te kunnen naar een bedrijf op Holtum-Noord. Het streven van de gemeente blijft overigens om op termijn Holtum-Noord en NedCar te ontsluiten via een nieuwe spoorlijn (het zogenaamde Ongehinderd Logistiek Systeem), waardoor de huidige lijn kan vervallen.
Van ontwerpbeschikking naar definitief besluit
Hoewel de vergunning niet definitief is, kan ProRail op basis van een eveneens afgegeven gedoogbeschikking wel gebruik blijven maken van het emplacement. De voorwaarden in de gedoogbeschikking zijn voorwaarden die ook in de ontwerpbeschikking staan. Omdat er nu een gedoogbeschikking is, kan de gemeente nu ook handhaven als deze voorschriften niet worden nagekomen. Dat was voorheen niet mogelijk. Er was slechts een convenant over het gebruik van de spoorlijn, waarin geen handhaving en sancties waren afgesproken.
De ontwerpbeschikking ligt vanaf donderdag 15 december tot 26 januari ter inzage en is ook vanaf 15 december via de gemeentelijke website te bekijken. Tijdens deze termijn kan iedereen schriftelijk zienswijzen indienen. Ook is er op 16 januari in het gemeenschapshuis in Buchten een bijeenkomst waarop mondeling zienswijzen kunnen worden ingediend.
De gedoogbeschikking is op 9 december 2011 verzonden aan ProRail. Belanghebbenden kunnen vanaf deze datum een bezwaarschrift indienen tegen de gedoogbeschikking.
Gemeente Sittard-Geleen