Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 15 december 2012

TLN: Handhaaf vergunningeis voor transport boven 500 kilogram

Kwaliteit transportmarkt in gevaar

Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil dat de huidige vergunningeis voor beroepsgoederenvervoer boven de 500 kilogram laadvermogen in stand wordt gehouden. Voor het transport onder de 500 kilogram laadvermogen heeft een ondernemer geen vergunning nodig en heeft iedereen vrije toegang tot de markt. TLN reageert hier mee op de oproep van verladersorganisatie EVO vandaag. Zij zien de eis als een administratieve last en willen dat deze vergunning alleen geldt voor vervoer boven 3.500 kilogram. Volgens TLN draagt deze 500 kilogrens bij aan de professionaliteit, kwaliteit en veiligheid van de sector en is daarom van groot belang. Wanneer de vergunninggrens wordt verhoogd, kan iedereen zonder enige kennis van de markt en ondernemerschap, goederen gaan vervoeren. 'Hierdoor zal de kwaliteit en het imago van de sector achteruit hollen', aldus TLN.

Vergunningeis is geen administratieve last.
Het beroepsgoederenvervoer is een van de grootste en belangrijkste sectoren van Nederland. TLN vindt dat beroepsgoederenvervoer een vak is en dat ondernemers die in dat vak actief willen zijn, aan minimale vakbekwaamheid-, betrouwbaarheid- en kredietwaardigheideisen moet voldoen. Dat is nu geborgd in de Wet wegvervoer goederen (Wwg), die stelt dat iedereen die meer dan 500 kilo aan goederen wil vervoeren, over een vergunning moet beschikken. Deze wet wordt op dit moment door het ministerie van Infrastructuur en Milieu geëvalueerd. Er wordt ondermeer bekeken of de bestaande vergunningeis in stand moet worden gehouden. Volgens verladersorganisatie EVO is deze vergunningeis een administratieve last, zorgt voor een inflexibele en minder concurrerende vervoersmarkt, zou de vrije vervoerderkeuze van Nederlandse verladers benadelen en moet daarom worden verhoogd naar 3.500 kilogram. 'Onzin', stelt TLN. Het ministerie heeft berekend dat als de vergunninggrens wordt verhoogd naar 3.500 kil ogram, de totale besparing voor de hele sector slechts 20.000 euro is. De vergunningeis vanaf 500 kilogram heeft zodoende ook geen enkele nadelige invloed op de vrije vervoerkeuze of concurrentiepositie van Nederlandse verladers. Volgens TLN weegt het laten verhogen van de vergunninggrens nooit op tegen de financiële en imago schade die de hele sector te wachten staat als de vergunningeis vervalt. 'Bovendien', stelt TLN, 'vertegenwoordigt EVO vooral verladers en eigen vervoerders en geen beroepsgoederenvervoerders, waardoor hun oproep geen recht van spreken heeft'.

Vergunningeisen zijn kwaliteitsgarantie
Wie voor een vergunning in aanmerking wil komen moet aan bepaalde eisen voldoen. Op deze manier wil de wetgever voorkomen dat de sector wordt overspoeld door onprofessionele spelers met een gebrek aan kennis, opleiding en ondernemerschap. TLN wijst hiermee op het grote aantal zelfstandigen die de markt voor vervoer tot 500 kilogram heeft overspoeld. TLN vreest dat als de vergunningeis wordt verhoogd naar 3.500 kilogram, de transportmarkt hetzelfde lot staat te wachten als de taxisector, waar in het jaar 2000 de toegang tot de markt ook werd vrijgegeven. Sindsdien is de kwaliteit van de Nederlands straattaximarkt ernstig in verval geraakt en worden nu maatregelen genomen om de kwaliteit toch weer te borgen.

Afwijking van EU wetgeving
EVO is van mening dat Nederland met de huidige vergunningeis afwijkt van de EU regels. In Europa geldt een vergunningeis pas voor transport boven de 3.500 kilogram totaalgewicht (wat neerkomt op ca. 1.800 kilogram laadvermogen) in plaats van 500 kilo. Deze nationale uitzondering is toegestaan vanuit Europa. De Nederlandse overheid heeft er bewust voor gekozen om gebruik te maken van deze optie. Hierdoor heeft de markt voor beroepsgoederenvervoer zich de afgelopen 10 jaar ontwikkeld tot een professionele en kwalitatief hoogwaardige sector. 'Wij staan in hele de wereld hoog aangeschreven vanwege de kwaliteit van onze transport en logistieke dienstverlening. Dit heeft ons veel opgeleverd en dat willen we zeker niet opgeven. Zeker niet nu de logistieke sector door het kabinet is benoemd als Topsector met een grote economische waarde voor de Nederland', aldus TLN.