Waardedaling van aandelen van bedrijven die op de financiële crisis hebben gereageerd met drastische besparingen
De enquête ‘Omgaan met onzekerheid' van PA Consulting Group toont de impact van de aanpak van de financiële crisis van een organisatie op het totale aandelenrendement (TSR).
UTRECHT, Netherlands, 2011-12-15 16:55 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Bedrijven ontdekken dat het traditionele antwoord op een recessie (beschermen wat ze hebben en wachten tot het weer ‘business as usual’ wordt) een recept voor mislukking is. Volgens een enquête van PA Consulting Group bij meer dan 200 topmanagers, waren de meeste bedrijven te veel gericht op de kosten, te traag en te passief. Bedrijven die een drastische kostenbesparing hebben doorgevoerd, presteerden slechter dan bedrijven met een gematigde benadering van de kostenverlaging. Veel bedrijven wachtten achttien maanden tot ze reageerden. Hierdoor deden ze het slechter dan bedrijven die snel actie ondernamen. De weinige bedrijven die de crisis zagen als een periode om marktaandeel te winnen, leverden zeer sterke prestaties.
Bedrijven die een drastische kostenbesparing doorvoerden, hadden geen hoger aandelenrendement dan bedrijven die kozen voor een meer gematigde benadering. De enquête toonde trouwens aan dat het aandelenrendement voor bedrijven die zo zwaar bespaarden dat ze personeel moesten ontslaan, tien procent lager was dan bij bedrijven die ontslagen hadden beperkt of vermeden.
De meeste bedrijven pakten de crisis in het algemeen niet goed aan. Deze bedrijven moeten nu hun houding wijzigen om zich voor te bereiden op de opkomende crisis. Slechts een derde van de bedrijven zag de financiële crisis in 2008 als een kans, maar die bedrijven behaalden wel een 10 procent hoger aandelenrendement. De enquête toont ook aan dat snellere beslissingen tot betere resultaten leidden. Bedrijven die snel beslissingen namen, hadden een dertien procent hoger aandelenrendement.
Mark Thomas, expert bedrijfsstrategie bij PA Consulting Group, zegt: “Net op het moment dat politici beginnen in te zien dat hun natuurlijke reactie op de financiële crisis ontoereikend was, ontdekken ook veel bedrijven dat een conventionele reactie op een recessie gegarandeerd naar verlies leidt. De reden voor de mislukking van deze traditionele managementstrategieën is, dat ze zijn ontworpen voor traditionele recessies in de voorraadcyclus. Een balansrecessie, die veroorzaakt wordt doordat er teveel schulden in het economische systeem zitten, is echter helemaal iets anders.
“De best presterende bedrijven kozen voor een andere aanpak: ze herkenden de crisis in een vroeg stadium en reageerden snel. Ze voerden een gematigde kostenbesparing uit en keken verder vooruit om zich te richten op groeikansen. Deze fundamenteel verschillende aanpak leidt tot de beste prestaties. Dit is iets waar bedrijven in deze economische crisis rekening mee moeten houden."
De verliezers in de vorige recessie waren de bedrijven die zich te veel op de kosten richtten, te traag reageerden en te passief waren. Wat moeten bedrijven dan doen bij een balansrecessie? Vier belangrijke lessen:
-- vermijd drastische kostenbesparingen in een paniekreactie: verlaag de kosten doelgericht en berekend
-- bereid u tijdig voor: ontwikkel noodplannen en zorg voor financiering, indien mogelijk “offensieve liquiditeit”, maar minstens “defensieve liquiditeit”
-- zorg ervoor dat uw bedrijf geen bagage meedraagt: zorg ervoor dat u niet verplicht bent om snel mensen te ontslaan op het dieptepunt van de economische cyclus
-- grijp de kansen (overnames en organische groei) om marktaandeel te winnen in belangrijke markten.
Bezoek voor meer informatie http://www.paconsulting.com/managinguncertainty
Over de enquête
PA nam de enquête af bij 205 topmanagers en directeurs bij bedrijven in verschillende landen en regio’s. De analyse werd uitgevoerd op basis van de enquêtegegevens en ook door de antwoorden van beursgenoteerde respondenten te vergelijken met het aandelenrendement (TSR). Aangezien het aandelenrendement betrekking heeft op de waardering door de markt van de aandelen van een bedrijf in de loop van de tijd, is het een goede maatstaf voor de prestaties op middellange en lange termijn. We hebben gegevens gebruikt uit de periode van 2007 tot 2010 om de belangrijkste periode van de financiële crisis te analyseren.
Over PA Consulting Group
PA Consulting Group is een toonaangevend bedrijf dat management, IT-consulting en technologie aanbiedt. We zijn een onafhankelijk bedrijf dat mede in handen is van de werknemers en we zijn actief in meer dan 30 landen, waar we de prestaties van grote organisaties in de privé- en de openbare sector verbeteren.
We leveren duidelijk merkbare en tastbare resultaten, vanaf de eerste ontwikkeling van ideeën en een strategie tot en met de gedetailleerde implementatie. We beschikken over uitstekende capaciteiten voor de ontwikkeling van technologieën, een uniek aanbod aan vaardigheden van strategie tot prestatieverbetering, van HR tot IT en een sterke expertise in communicatie, media en entertainment, defensie, energie, financiële dienstverlening, overheids- en openbare diensten, gezondheidszorg, productie, transport en logistiek.
UTRECHT, Netherlands, 2011-12-15 16:55 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Bedrijven ontdekken dat het traditionele antwoord op een recessie (beschermen wat ze hebben en wachten tot het weer ‘business as usual’ wordt) een recept voor mislukking is. Volgens een enquête van PA Consulting Group bij meer dan 200 topmanagers, waren de meeste bedrijven te veel gericht op de kosten, te traag en te passief. Bedrijven die een drastische kostenbesparing hebben doorgevoerd, presteerden slechter dan bedrijven met een gematigde benadering van de kostenverlaging. Veel bedrijven wachtten achttien maanden tot ze reageerden. Hierdoor deden ze het slechter dan bedrijven die snel actie ondernamen. De weinige bedrijven die de crisis zagen als een periode om marktaandeel te winnen, leverden zeer sterke prestaties.
Bedrijven die een drastische kostenbesparing doorvoerden, hadden geen hoger aandelenrendement dan bedrijven die kozen voor een meer gematigde benadering. De enquête toonde trouwens aan dat het aandelenrendement voor bedrijven die zo zwaar bespaarden dat ze personeel moesten ontslaan, tien procent lager was dan bij bedrijven die ontslagen hadden beperkt of vermeden.
De meeste bedrijven pakten de crisis in het algemeen niet goed aan. Deze bedrijven moeten nu hun houding wijzigen om zich voor te bereiden op de opkomende crisis. Slechts een derde van de bedrijven zag de financiële crisis in 2008 als een kans, maar die bedrijven behaalden wel een 10 procent hoger aandelenrendement. De enquête toont ook aan dat snellere beslissingen tot betere resultaten leidden. Bedrijven die snel beslissingen namen, hadden een dertien procent hoger aandelenrendement.
Mark Thomas, expert bedrijfsstrategie bij PA Consulting Group, zegt: “Net op het moment dat politici beginnen in te zien dat hun natuurlijke reactie op de financiële crisis ontoereikend was, ontdekken ook veel bedrijven dat een conventionele reactie op een recessie gegarandeerd naar verlies leidt. De reden voor de mislukking van deze traditionele managementstrategieën is, dat ze zijn ontworpen voor traditionele recessies in de voorraadcyclus. Een balansrecessie, die veroorzaakt wordt doordat er teveel schulden in het economische systeem zitten, is echter helemaal iets anders.
“De best presterende bedrijven kozen voor een andere aanpak: ze herkenden de crisis in een vroeg stadium en reageerden snel. Ze voerden een gematigde kostenbesparing uit en keken verder vooruit om zich te richten op groeikansen. Deze fundamenteel verschillende aanpak leidt tot de beste prestaties. Dit is iets waar bedrijven in deze economische crisis rekening mee moeten houden."
De verliezers in de vorige recessie waren de bedrijven die zich te veel op de kosten richtten, te traag reageerden en te passief waren. Wat moeten bedrijven dan doen bij een balansrecessie? Vier belangrijke lessen:
-- vermijd drastische kostenbesparingen in een paniekreactie: verlaag de kosten doelgericht en berekend
-- bereid u tijdig voor: ontwikkel noodplannen en zorg voor financiering, indien mogelijk “offensieve liquiditeit”, maar minstens “defensieve liquiditeit”
-- zorg ervoor dat uw bedrijf geen bagage meedraagt: zorg ervoor dat u niet verplicht bent om snel mensen te ontslaan op het dieptepunt van de economische cyclus
-- grijp de kansen (overnames en organische groei) om marktaandeel te winnen in belangrijke markten.
Bezoek voor meer informatie http://www.paconsulting.com/managinguncertainty
Over de enquête
PA nam de enquête af bij 205 topmanagers en directeurs bij bedrijven in verschillende landen en regio’s. De analyse werd uitgevoerd op basis van de enquêtegegevens en ook door de antwoorden van beursgenoteerde respondenten te vergelijken met het aandelenrendement (TSR). Aangezien het aandelenrendement betrekking heeft op de waardering door de markt van de aandelen van een bedrijf in de loop van de tijd, is het een goede maatstaf voor de prestaties op middellange en lange termijn. We hebben gegevens gebruikt uit de periode van 2007 tot 2010 om de belangrijkste periode van de financiële crisis te analyseren.
Over PA Consulting Group
PA Consulting Group is een toonaangevend bedrijf dat management, IT-consulting en technologie aanbiedt. We zijn een onafhankelijk bedrijf dat mede in handen is van de werknemers en we zijn actief in meer dan 30 landen, waar we de prestaties van grote organisaties in de privé- en de openbare sector verbeteren.
We leveren duidelijk merkbare en tastbare resultaten, vanaf de eerste ontwikkeling van ideeën en een strategie tot en met de gedetailleerde implementatie. We beschikken over uitstekende capaciteiten voor de ontwikkeling van technologieën, een uniek aanbod aan vaardigheden van strategie tot prestatieverbetering, van HR tot IT en een sterke expertise in communicatie, media en entertainment, defensie, energie, financiële dienstverlening, overheids- en openbare diensten, gezondheidszorg, productie, transport en logistiek.