CDA
Scholen voortgezet onderwijs maken prestatieafspraken met minister Van
Bijsterveldt en staatssecretaris Zijlstra
donderdag 15 december 2011
Minister Marja van Bijsterveldt en staatssecretaris Halbe Zijlstra
(Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) hebben met VO-Raad voorzitter Sjoerd
Slagter een akkoord gesloten waarin is vastgelegd welke prestaties de
scholen voor voortgezet onderwijs in 2015 gerealiseerd zullen hebben en
welke maatregelen de minister en staatssecretaris nemen om dit mogelijk
te maken. De afspraken moeten leiden tot verhoging van de prestaties
van leerlingen in het voortgezet onderwijs, verbetering van de
onderwijskwaliteit en vergroting van de kwaliteit van leraren en
schoolleiders.Â
Minister Marja van Bijsterveldt, staatssecretaris Halbe Zijlstra en
voorzitter VO-Raad Sjoerd Slagter ondertekening het bestuursakkoord.
De afspraken vormen de concrete uitwerking van de Actieplannen Leraar
2020 en Beter Presteren die eerder dit jaar werden gepresenteerd.
Vanuit de VO-raad staat de VO-professionaliseringsagenda aan de basis.
In het akkoord staan afspraken over het zichtbaar maken van de
resultaten die scholen en leraren boeken, het aanspreken van scholen en
leraren die achterblijven in prestaties en het scheppen van
randvoorwaarden om dit alles te bereiken. Om het maximale uit
leerlingen te kunnen halen gaan scholen voor voortgezet onderwijs zich
komende jaren nadrukkelijker richten op het inzichtelijk maken van de
daadwerkelijke leeropbrengsten. Zodat zij op basis daarvan het
onderwijs gerichter kunnen bijsturen. Excellentie wordt verder
gestimuleerd en hoogbegaafdheid ondersteund. Leraren worden beter
uitgerust om met verschillen tussen leerlingen in de klas om te gaan en
om de ontwikkeling van leerlingen te volgen en analyseren. Ook wordt
meer geïnvesteerd in de kwaliteit van leraren en schoolleiders. Tevens
gaan scholen ouders komende jaren nadrukkelijker betrekken bij de
leerontwikkeling van hun kinderen.Â
Verhoging van kwaliteit en prestaties van het onderwijs
Volgens minister Van Bijsterveldt zijn de prestatieafspraken niet
vrijblijvend en wordt met het akkoord een belangrijke stap gezet op weg
naar uitvoering: âWillen we het beste uit leerlingen halen, dan vraagt
dat om gerichte aandacht en inzet van zowel schooldirecteuren, leraren,
leerlingen, ouders én overheid. Maar vooral om gezamenlijke ambities,
met voldoende ruimte aan de scholen om hier gericht uitvoering aan te
geven en duidelijke afspraken over waar partijen op aanspreekbaar
zijn.â
De overheid heeft volgens de minister een belangrijke rol in het
creëren van de juiste randvoorwaarden zodat scholen de ambities ook
kunnen waarmaken, zoals adequate ondersteuning en regelruimte. Er wordt
extra financiering beschikbaar gesteld, onder andere voor
professionalisering en opbrengstgericht werken. Deze middelen worden op
basis van een bedrag per leerling aan de scholen beschikbaar gesteld
via een Prestatiebox. Het is vervolgens aan scholen om inzicht te
verschaffen in de leerprestaties, zodat er waar nodig kan worden
bijgestuurd.
Sjoerd Slagter, voorzitter van de VO-raad, is blij met het
eindresultaat: âDe ambities sluiten aan bij wat er in scholen al
gebeurt aan kwaliteitsverbetering en professionalisering. Door er geld,
ondersteuning en monitoring aan te verbinden, krijgen scholen de kans
om de nodige versnelling en verdieping te realiseren. Natuurlijk staat
hier tegenover dat de school zich verantwoordt over haar prestaties en
uitgaven.âÂ
Verhoging professionaliteit van het onderwijs
Belangrijk uitgangspunt in het bestuursakkoord vormen de investeringen
in de professionaliteit van het onderwijspersoneel en de school als
organisatie. Volgens staatssecretaris Halbe Zijlstra is de kwaliteit
van het onderwijspersoneel essentieel voor de leerprestaties: "Goed
onderwijs staat of valt met goede docenten, maar de talenten van een
docent kunnen alleen tot ontplooiing komen als de leiding van zijn of
haar school zorgt voor de juiste randvoorwaarden. Dat is precies de
reden waarom we dit bestuursakkoord sluiten: om docenten en
schoolleiders in een professionelere omgeving te laten werken. We
versterken het personeelsbeleid op scholen en stimuleren experimenten
met prestatiebeloning."
Â