'Wijs in Nederland E-zones aan'
Persbericht van Rai Vereniging
Om de problemen met fijnstof en NOx in stadskernen op te lossen zou
Nederland speciale E-zones in het leven moeten roepen en hiervoor een
duidelijk beleid moeten ontwikkelen.
"Gewoon door bijvoorbeeld te bepalen dat in het centrum van Amsterdam
in 2020 uitsluitend nog EV's of Zero-emission voertuigen mogen rijden."
Dit stelt Eric Beers, voorzitter van het Platform Elektrische
Mobiliteit (PEM) van RAI Vereniging, in de nieuwste editie van het RAI
Vereniging magazine GO!Mobility.
Het oplossen van het fijnstof en NOx-probleem in stadskeren en de
zogeheten 'black spots' is volgens Beers een belangrijke drijfveer om
door te gaan met elektrische mobiliteit. "Nederland is op dat gebied
één van de vuilste landen en zou er een voorbeeld aan kunnen nemen hoe
Engeland, Frankrijk en zelfs China de emissieproblemen in de grote
steden aanpakken. Voorwaarde is wel dat Nederland een duidelijk beleid
voor deze zogeheten E-zones ontwikkelt.
De PEM-voorzitter ziet voorlopig een enorme potentie om het aantal
verkeersbewegingen in steden met auto's die niet verder komen dan een
straal van 20 kilometer te vervangen door e-cars. "Dat is dé manier om
deze markt op 'stroom' te brengen," Beers zegt optimistisch te zijn
over de toekomst van elektrische auto's. "De ambities bij de automerken
zijn groot. Het is geen uitzondering dat een merk aankondigt in een van
de komende jaren een aanbod van boven de 2.000 e-cars te hebben. De
grote merken gaan steeds sneller accelereren." Beers voorspelt dat in
2020 een potentieel van 5 procent EV's in Nederland mogelijk moet zijn.
Cool als een smartphone
Ook trendwatcher Vincent Everts zegt in GO!Mobility overtuigd te zijn
dat elektrisch rijden de toekomst is. Hij vergelijkt de ontwikkeling
van e-mobility met die van de mobiele telefonie. Waren toestellen begin
jaren negentig nog zwaar, log, onhandelbaar en was de verbinding vaak
slecht, inmiddels heeft 50 procent van de gebruikers een smartphone.
"Een mobiel is nu cool, compact en onmisbaar en heeft de samenleving
drastisch veranderd", zegt Everts. "Die ontwikkeling gaat elektrisch
rijden ook doormaken. Bovendien hebben EV's het grote voordeel dat hun
brandstofflexibiliteit groot is. Je kunt ze immers op stroom, gas,
kernenergie of waterstof laten rijden. En de brandstofefficiency van
een e-car is tweemaal zo groot als een benzineauto."
*
Razende Robot Reporter