'Wijs in Nederland E-zones aan'

Persbericht van Rai Vereniging

Om de problemen met fijnstof en NOx in stadskernen op te lossen zou Nederland speciale E-zones in het leven moeten roepen en hiervoor een duidelijk beleid moeten ontwikkelen.

"Gewoon door bijvoorbeeld te bepalen dat in het centrum van Amsterdam in 2020 uitsluitend nog EV's of Zero-emission voertuigen mogen rijden." Dit stelt Eric Beers, voorzitter van het Platform Elektrische Mobiliteit (PEM) van RAI Vereniging, in de nieuwste editie van het RAI Vereniging magazine GO!Mobility.

Het oplossen van het fijnstof en NOx-probleem in stadskeren en de zogeheten 'black spots' is volgens Beers een belangrijke drijfveer om door te gaan met elektrische mobiliteit. "Nederland is op dat gebied één van de vuilste landen en zou er een voorbeeld aan kunnen nemen hoe Engeland, Frankrijk en zelfs China de emissieproblemen in de grote steden aanpakken. Voorwaarde is wel dat Nederland een duidelijk beleid voor deze zogeheten E-zones ontwikkelt.

De PEM-voorzitter ziet voorlopig een enorme potentie om het aantal verkeersbewegingen in steden met auto's die niet verder komen dan een straal van 20 kilometer te vervangen door e-cars. "Dat is dé manier om deze markt op 'stroom' te brengen," Beers zegt optimistisch te zijn over de toekomst van elektrische auto's. "De ambities bij de automerken zijn groot. Het is geen uitzondering dat een merk aankondigt in een van de komende jaren een aanbod van boven de 2.000 e-cars te hebben. De grote merken gaan steeds sneller accelereren." Beers voorspelt dat in 2020 een potentieel van 5 procent EV's in Nederland mogelijk moet zijn.

Cool als een smartphone
Ook trendwatcher Vincent Everts zegt in GO!Mobility overtuigd te zijn dat elektrisch rijden de toekomst is. Hij vergelijkt de ontwikkeling van e-mobility met die van de mobiele telefonie. Waren toestellen begin jaren negentig nog zwaar, log, onhandelbaar en was de verbinding vaak slecht, inmiddels heeft 50 procent van de gebruikers een smartphone. "Een mobiel is nu cool, compact en onmisbaar en heeft de samenleving drastisch veranderd", zegt Everts. "Die ontwikkeling gaat elektrisch rijden ook doormaken. Bovendien hebben EV's het grote voordeel dat hun brandstofflexibiliteit groot is. Je kunt ze immers op stroom, gas, kernenergie of waterstof laten rijden. En de brandstofefficiency van een e-car is tweemaal zo groot als een benzineauto."

*




Razende Robot Reporter