Rijksoverheid
Forse impuls in bereikbaarheid Flevoland
Nieuwsbericht | 15-12-2011
De komende jaren wordt fors geïnvesteerd in de uitbreiding van de
wegcapaciteit van de A1, A6 en A9 in de noordelijke Randstad. Op het
spoor zullen capaciteit en kwaliteit worden verbeterd en de frequentie
verhoogd. Vandaag tekende minister Schultz van Haegen (Infrastructuur
en Milieu) het Tracébesluit spoorverbinding Flevolijn. En met de
bestuurders van de provincie Flevoland en de gemeente Almere sloot zij
een convenant over de binnenstedelijke stedelijke bereikbaarheid van
Almere. Gezamenlijk brachten de drie partners de hiervoor benodigde
EUR142,5 miljoen bijeen.
Organische ontwikkeling
De uitvoering en financiering van het maatregelenpakket van EUR142,5
miljoen wordt gekoppeld aan de woningbouwlocaties Almere Poort en Hout,
waar nu al wordt gebouwd. Rijk, provincie Flevoland en gemeente Almere
dragen ieder 1/3 van de kosten. Het gaat om twee fietsonderdoorgangen
(A6 en Hogering), uitbreiding van de Waterlandseweg en een deeltraject
van de Hogering, ontsluitingsmaatregelen in Almere Hout en maatregelen
waardoor de beschikbare infrastructuur beter wordt benut. Op deze wijze
wordt stap voor stap, aansluitend op de behoefte aan woningbouw en
mobiliteit, gewerkt aan de organische ontwikkeling van de regio.
Meer treinen
Het Tracébesluit spoorverbinding Flevolijn is onderdeel van het
Programma Hoogfrequent Spoor. Het besluit omvat een pakket maatregelen
die de capaciteit en kwaliteit op het spoor verder verbeteren en de
frequentie verhogen. Zo kunnen er in plaats van de huidige 8 straks (in
2016) 12 treinen per uur tussen Amsterdam en Almere rijden. Met de
maatregelen is zo'n 260 miljoen euro gemoeid.