Consumentenbond
Netwerkkwaliteit mobiel bellen en sms goed, mobiel internet minder
* 15 december 2011
Consumenten geven hun mobiele provider gemiddeld een 8,2 voor de
kwaliteit van het netwerk voor bellen en sms'en. De netwerkkwaliteit
voor mobiel internet loopt van een 6,5 bij T-Mobile tot een 7,6 bij KPN
en Vodafone. De algemene tevredenheid van consumenten over hun mobiele
provider ligt rond de 6,7, waarbij vooral de duidelijkheid van
tarieven, voorwaarden en aanbiedingen mager scoort: een 6,2. Dit zijn
enkele uitkomsten van de eerste Mobiele ProviderMonitor van de
Consumentenbond.
De Mobiele ProviderMonitor bestaat uit 2 onderdelen: ervaringen van
consumenten met hun provider én beoordelingen door de Consumentenbond
van tarieven en voorwaarden van abonnementen. Deze eerste monitor laat
zien dat Telfort abonnementen goed scoren voor wie alleen wil bellen,
Ben is een aanrader voor bellen en sms'en en Hi Messaging kan een goede
keuze zijn voor de combinatie bellen, sms'en en internetten. De zes
grootste mobiele aanbieders in Nederland - Ben, Hi, KPN, Telfort,
T-Mobile en Vodafone - bieden samen meer dan 2200
abonnementsmogelijkheden.
In augustus 2011 startte de Consumentenbond de campagne
Telecomplicaties?! om consumenten wegwijs te maken in de enorme
hoeveelheid abonnementen, ondoorzichtige tarieven en onduidelijke
termen. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Met de Mobiele
ProviderMonitor willen wij consumenten verder helpen bij het kiezen van
een abonnement en hopelijk prikkelt het de telecomproviders om hun
dienstverlening te verbeteren'. De resultaten van de monitor zijn
verwerkt in de mobiele abonnementenvergelijker van de Consumentenbond.
Deze is tot 31 december 2011 door iedereen te raadplegen, daarna is het
een service voor Consumentenbondleden.
Meedoen
Een panel met ruim 2400 leden beoordeelt iedere twee maanden hun
provider en rapporteert maandelijks het aantal ondervonden storingen.
Er zijn nog onvoldoende respondenten om uitspraken te kunnen doen over
de kleinere providers, waardoor er vooralsnog alleen paneloordelen zijn
over Hi, KPN, Telfort, T-Mobile en Vodafone. De Consumentenbond roept
consumenten op om zich aan te melden voor het panel zodat ook de
kleinere providers meegenomen worden in de monitor. Meer informatie
over het oordeel over providers en abonnementen is terug te vinden op
de website van de Consumentenbond.