EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
EVO presenteert Top-8 Administratieve Lasten en Overbodige Regels 2011
Zoetermeer, 15 december 2011
Nationale kop op Europese wetgeving wegvervoer met stip nieuw op nummer
één
Vandaag presenteert verladersorganisatie EVO voor de achtste keer haar
jaarlijkse lijst met administratieve lasten en overbodige regels. De
Wet wegvervoer goederen staat dit jaar op nummer één. Op de tweede
plaats komen de beperkingen bij stedelijke bevoorrading. Verder
springen de belemmeringen bij grensoverschrijdend LZV-vervoer, nieuw in
de lijst, in het oog. Doordat het kabinet het afgelopen jaar
voortvarend bezig is geweest met het snijden in overbodige regels, is
er dit jaar voor het eerst geen sprake van een Top-10, maar `slechts'
een Top-8. Van de lijst verdwenen zijn de verplichte rittenregistratie
voor bestelauto's, de CBS-enquêtes en de verpakkingenbelasting.
Op één: de Wet wegvervoer goederen
Een drietal bepalingen in de Wet wegvervoer goederen (Wwg) staat
efficiënt wegvervoer in de weg. De lage ondergrens van 500 kilo voor de
vergunningplicht, een nationale kop op Europese wetgeving, zorgt voor
een inflexibele en minder concurrerende vervoersmarkt en benadeelt de
vrije vervoerderskeuze van Nederlandse verladers. Dat heeft alles bij
elkaar negatieve gevolgen voor hun Europese concurrentiepositie, omdat
in 25 andere Europese lidstaten een ondergrens van 3500 kilo geldt.
Doordat transportbedrijven vanwege de eis van dienstbetrekking voor het
vervoer alleen personeel mogen inzetten dat op de loonlijst staat,
kunnen zij geen ZZP'ers inhuren. Hierdoor kan minder flexibel worden
ingespeeld op de veranderende arbeidsmarkt. Zeker met het oog op het
toekomstige tekort aan chauffeurs is dit onwenselijk. Het beladen van
een vrachtauto is een gedeelde verantwoordelijkheid van verlader en
vervoerder. Afspraken hierover hebben ze daarom vastgelegd in algemene
vervoerscondities. De huidige wetgeving regelt daar bovenop dat
verladers ook strafbaar gesteld kunnen worden in het geval van
overbelading. Deze bepaling is de afgelopen jaren een dode letter
gebleken en daarom compleet overbodig.
Beperkingen in binnenstedelijke bevoorrading (2) nog altijd hoog op de lijst
Ook in 2011 leidden de beperkingen die gemeenten in de binnenstad
opleggen aan de bevoorrading bij het verladend bedrijfsleven tot veel
irritatie. Door krappe venstertijden en strenge voertuigeisen moeten
deze bedrijven meer voertuigen inzetten en meer kilometers maken voor
de bevoorrading. Dit leidt tot inefficiency, hogere vervoerkosten,
minder leefbare binnensteden en meer uitstoot van schadelijke stoffen.
EVO heeft met een aantal gemeenten al goede afspraken gemaakt om de
stedelijke bevoorrading te verbeteren, maar in heel veel gevallen is er
nog werk aan de winkel. Ook wil EVO dat de provincies een regierol gaan
vervullen om gemeenten hun maatregelen en venstertijden beter op elkaar
te laten afstemmen.
Informatieplicht verschillende controle-instanties op nummer drie
De versnipperde aanlevering van steeds dezelfde gegevens aan
verschillende diensten is veel bedrijven een doorn in het oog. Het
zorgt voor veel administratieve rompslomp en hoge kosten. Bijvoorbeeld
een bedrijf dat snijbloemen importeert, moet aan maarliefst vier
verschillende instanties vrijwel dezelfde gegevens aanleveren. EVO
vindt dat de overheid meer middelen moet inzetten en regie moet voeren
op de ontwikkeling van één loket (single window), zodat ondernemers
maar één keer hun gegevens hoeven in te dienen die dan door alle
afzonderlijke diensten gebruikt kunnen worden.
Nieuw: belemmeringen bij grensoverschrijdend vervoer met de ecocombi
Vervoerders mogen ecocombi's, ook wel Langere en Zwaardere
Voertuigcombinaties (LZV's) genoemd, niet inzetten voor
grensoverschrijdend vervoer omdat er binnen Europa
interpretatieverschillen zijn over de richtlijn over maten en
gewichten. Vaak houdt dit type vervoer dus letterlijk bij de grens op.
Dit terwijl diverse onderzoeken de voordelen van ecocombi's op
verkeersveiligheid, duurzaamheid en economie hebben aangetoond. Hoewel
verschillende nationale lidstaten, met als goede uitzondering
Nederland, terughoudend of onwelwillend zijn in het toestaan van
ecocombi's, hoort het onderwerp vooral op EU-niveau prioriteit te
krijgen, vindt EVO.
In het verenigingsblad EVO Magazine, dat vandaag verschijnt, wordt
uitgebreid ingegaan op de regels en bepalingen die moeten verdwijnen om
het bedrijfsleven de nodige lastenverlichting te bezorgen, hun
logistiek efficiënter te maken en hun (internationale)
concurrentiepositie te verbeteren.
*