---
Creëer klantwaarde en versterk uw marktpositie
Datum: 15 december 2011
Tijd: 8.30 uur
Locatie: Postiljon Bunnik
In één dag krijgt u beter zicht op de belevingswereld van uw klant. U
leert welke elementen voor uw klanten cruciaal zijn (waardedrijvers +
positioneringsvariabelen) en hoe u daarmee klantwaarde kunt creëren. U
vertaalt klantwaarde vervolgens door naar uw business strategie en uw
producten- & dienstenaanbod. De `zachte' kant krijgt hierbij volop
aandacht: u discussieert over hoe u klantwaarde in de hoofden & harten
van uw medewerkers krijgt. En met welke boodschap en profilering u uw
klanten triggert.
De basis van succesvol ondernemen en geld verdienen is weten wie uw
klanten zijn, welke behoeften zij hebben en daar proactief op inspelen.
Het klinkt eenvoudig, maar vergt continu aandacht, analyse en actie!
Heeft u uw (potentiële) klanten scherp op het netvlies? En weet u wat
zij écht van u willen (anders dan `'een goede prijs'')? En kunt u daar
op unieke wijze aan voldoen door de producten, diensten en oplossingen
die u biedt? Als u op deze vragen een scherper antwoord wilt formuleren
is deze workshop voor u een must.
Gedurende de workshop werkt u aan een aanpak voor het creëren van
klantwaarde voor uw eigen onderneming. U gaat huiswaarts met kennis,
inspiratie, uw eigen aanpak en nieuwe contacten met vakgenoten.
Inhoud
De opzet van de workshop is interactief en wordt gekoppeld aan uw
vragen & uitdagingen. Theorie en praktijk wisselen elkaar af. U oefent
in kleine subgroepen met de begrippen, instrumenten en een aanpakvoor
het creëren van klantwaarde voor uw eigen onderneming. Er wordt veel
tijd ingeruimd voor onderlinge discussie en het uitwisselen van
ervaringen. Tijdens de workshop maakt u diverse uitstapjes naar
praktijkvoorbeelden uit andere sectoren ter inspiratie.
Rode draad van de workshop zijn de volgende drie thema's:
Thema 1: Wie is uw klant en wat is voor hem van waarde?
a) Bouwstenen van klantwaarde.
b) Elementen waar klanten waarde aan hechten (waardedrijvers).
c) Bespreken best practice voorbeelden van bedrijven zowel binnen als
buiten de technologische industrie.
d) Oefening `Ken uw Klant': opstellen klantprofielen + waardedrijvers.
Thema 2: Hoe verankert u klantwaarde in uw strategie, aanbod en
organisatie?
a) Verankeren klantwaarde in uw business strategie en producten- &
dienstenaanbod.
b) Discussie: hoe krijgt u het denken in klantwaarde in de hoofden &
harten van uw medewerkers? Hoe maakt u het uw klanten duidelijk?
c) Oefenen met een aanpak voor het creëren van klantwaarde in uw eigen
onderneming.
Thema 3: Succesfactoren van versterking van uw marktpositie
a) Welke variabelen definiëren uw marktpositie? Welke rol speelt
klantwaarde daarin?
b) Discussie: wat zijn de succesfactoren van het versterken van uw
marktpositie?
c) Oefening: bepalen van uw gewenste marktpositie +boodschap naar
klanten
De workshop omvat:
* Theorie over klantwaarde + marktpositionering.
* Aanpak en instrumenten voor het creëren en verankeren van
klantwaarde in uw organisatie.
* Zelf oefenen met het opstellen van klantprofielen,een aanpak tot
het creëren van klantwaarde en definiëren en communiceren van uw
gewenste marktpositie.
* Waardevolle inzichten en voorbeelden uit de praktijk.
* Kennis delen, discussiëren en leren van elkaar.
* Waardevolle inzichten, inspiratie en concrete handvatten om in uw
organisatie aan de slag te gaan.
Doelgroep
* Directieleden
* Salesmanagers
* Marketingmanagers
* Business development managers
Niveau
HBO/WO werk- of denkniveau.
Resultaat
In deze interactieve workshop staat strategische marketing centraal. U
krijgt inzicht in de bouwstenen van klantwaarde (waardedrijvers). U
weet deze te identificeren, in uw business strategie en aanbod te
verankeren en medewerkers en klanten in dit proces te betrekken. U
werkt een concrete aanpak voor uw eigen onderneming uit. U kent de
succesfactoren en valkuilen van het creëren van klantwaarde en
verbeteren van uw marktpositie.
Workshopbegeleider
Annemarie Mulder is als management consultant & -coach werkzaam voor
FME Adviesgroep. Ruim 13 jaar adviseert zij mkb-ondernemingen bij hun
strategieontwikkeling en strategische marketing & sales. Haar motto:
`'Weten wat je wilt = kunnen realiseren wat je wilt''. Annemarie is
oprichter van het FME Sales & Marketing Netwerk, een kennis- en
sparringsnetwerk voor en door mkb-ondernemingen in de technologische
industrie.
Aantal plaatsen
Minimaal 8, maximaal 15.
Kosten
Per deelnemer bedragen de kosten EUR 575,- exclusief btw.
Leden van het FME Sales & Marketing Netwerk betalen EUR 475,- exclusief
btw.
Niet-leden betalen EUR 875,- exclusief btw.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met FME College, T 088-400
8 408 E fmecollege@fme.nl
Vereniging FME-CWM