Vereniging FME-CWM


---

Creëer klantwaarde en versterk uw marktpositie

Datum: 15 december 2011
Tijd: 8.30 uur
Locatie: Postiljon Bunnik

In één dag krijgt u beter zicht op de belevingswereld van uw klant. U leert welke elementen voor uw klanten cruciaal zijn (waardedrijvers + positioneringsvariabelen) en hoe u daarmee klantwaarde kunt creëren. U vertaalt klantwaarde vervolgens door naar uw business strategie en uw producten- & dienstenaanbod. De `zachte' kant krijgt hierbij volop aandacht: u discussieert over hoe u klantwaarde in de hoofden & harten van uw medewerkers krijgt. En met welke boodschap en profilering u uw klanten triggert.

De basis van succesvol ondernemen en geld verdienen is weten wie uw klanten zijn, welke behoeften zij hebben en daar proactief op inspelen. Het klinkt eenvoudig, maar vergt continu aandacht, analyse en actie! Heeft u uw (potentiële) klanten scherp op het netvlies? En weet u wat zij écht van u willen (anders dan `'een goede prijs'')? En kunt u daar op unieke wijze aan voldoen door de producten, diensten en oplossingen die u biedt? Als u op deze vragen een scherper antwoord wilt formuleren is deze workshop voor u een must.

Gedurende de workshop werkt u aan een aanpak voor het creëren van klantwaarde voor uw eigen onderneming. U gaat huiswaarts met kennis, inspiratie, uw eigen aanpak en nieuwe contacten met vakgenoten.

Inhoud
De opzet van de workshop is interactief en wordt gekoppeld aan uw vragen & uitdagingen. Theorie en praktijk wisselen elkaar af. U oefent in kleine subgroepen met de begrippen, instrumenten en een aanpakvoor het creëren van klantwaarde voor uw eigen onderneming. Er wordt veel tijd ingeruimd voor onderlinge discussie en het uitwisselen van ervaringen. Tijdens de workshop maakt u diverse uitstapjes naar praktijkvoorbeelden uit andere sectoren ter inspiratie.

Rode draad van de workshop zijn de volgende drie thema's:

Thema 1: Wie is uw klant en wat is voor hem van waarde?

a) Bouwstenen van klantwaarde.

b) Elementen waar klanten waarde aan hechten (waardedrijvers).

c) Bespreken best practice voorbeelden van bedrijven zowel binnen als buiten de technologische industrie.

d) Oefening `Ken uw Klant': opstellen klantprofielen + waardedrijvers.

Thema 2: Hoe verankert u klantwaarde in uw strategie, aanbod en organisatie?

a) Verankeren klantwaarde in uw business strategie en producten- & dienstenaanbod.

b) Discussie: hoe krijgt u het denken in klantwaarde in de hoofden & harten van uw medewerkers? Hoe maakt u het uw klanten duidelijk?

c) Oefenen met een aanpak voor het creëren van klantwaarde in uw eigen onderneming.

Thema 3: Succesfactoren van versterking van uw marktpositie

a) Welke variabelen definiëren uw marktpositie? Welke rol speelt klantwaarde daarin?

b) Discussie: wat zijn de succesfactoren van het versterken van uw marktpositie?

c) Oefening: bepalen van uw gewenste marktpositie +boodschap naar klanten

De workshop omvat:

* Theorie over klantwaarde + marktpositionering.
* Aanpak en instrumenten voor het creëren en verankeren van klantwaarde in uw organisatie.

* Zelf oefenen met het opstellen van klantprofielen,een aanpak tot het creëren van klantwaarde en definiëren en communiceren van uw gewenste marktpositie.

* Waardevolle inzichten en voorbeelden uit de praktijk.
* Kennis delen, discussiëren en leren van elkaar.
* Waardevolle inzichten, inspiratie en concrete handvatten om in uw organisatie aan de slag te gaan.

Doelgroep

* Directieleden

* Salesmanagers

* Marketingmanagers

* Business development managers

Niveau
HBO/WO werk- of denkniveau.

Resultaat
In deze interactieve workshop staat strategische marketing centraal. U krijgt inzicht in de bouwstenen van klantwaarde (waardedrijvers). U weet deze te identificeren, in uw business strategie en aanbod te verankeren en medewerkers en klanten in dit proces te betrekken. U werkt een concrete aanpak voor uw eigen onderneming uit. U kent de succesfactoren en valkuilen van het creëren van klantwaarde en verbeteren van uw marktpositie.

Workshopbegeleider
Annemarie Mulder is als management consultant & -coach werkzaam voor FME Adviesgroep. Ruim 13 jaar adviseert zij mkb-ondernemingen bij hun strategieontwikkeling en strategische marketing & sales. Haar motto: `'Weten wat je wilt = kunnen realiseren wat je wilt''. Annemarie is oprichter van het FME Sales & Marketing Netwerk, een kennis- en sparringsnetwerk voor en door mkb-ondernemingen in de technologische industrie.

Aantal plaatsen
Minimaal 8, maximaal 15.

Kosten
Per deelnemer bedragen de kosten EUR 575,- exclusief btw. Leden van het FME Sales & Marketing Netwerk betalen EUR 475,- exclusief btw.
Niet-leden betalen EUR 875,- exclusief btw.


Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met FME College, T 088-400 8 408 E fmecollege@fme.nl