Rijksoverheid
Verdere vergroening maritieme sector door CO2-convenant zeevaart
Gezamenlijk persbericht van IenM, KVNR, EVO, Scheepsbouw Nederland en
de Vereniging van Waterbouwers
Nieuwsbericht | 14-12-2011
De Nederlandse zeevaart wil vanaf 2020 energieneutraal groeien en vanaf
2050 50% minder CO2 uitstoten dan in 2020. Dit staat in het `Convenant
Energie Efficiency en CO2-reductie zeevaart' dat vandaag is ondertekend
door minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu), reders,
verladers, scheeps- en waterbouwers. Minister Schultz van Haegen:
'Groen varen biedt kansen voor de Nederlandse zeevaart. Investeren in
schone schepen loont. Minder brandstofverbruik betekent minder kosten
voor reders en dat is goed nieuws voor de concurrentiepositie én het
milieu!'
De huidige CO2-uitstoot door de zeevaart bedraagt ongeveer 2,7% van de
totale wereldwijde uitstoot. Door de verwachte forse groei van de
internationale zeevaart neemt het aandeel in de wereldwijde uitstoot
toe. Overheden en bedrijfsleven staan nu voor de uitdaging om de
milieudruk zo sterk mogelijk te verminderen en tegelijkertijd de
concurrentiekracht van de zeescheepvaart te verbeteren. De sector heeft
de afgelopen jaren de CO2- uitstoot per ton/kilometer al fors verlaagd
door schaalvergroting en hightech innovaties en ontwerpen. Zo is de
laadcapaciteit van schepen vergroot en de efficiency van de
voortstuwing toegenomen. Ook zorgen bijvoorbeeld verbeteringen in het
ontwerp van de scheepsromp voor minder brandstofverbruik bij dezelfde
vaarsnelheid.
Volgens een studie van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO)
uit 2009 kan de zeevaart zijn CO2-uitstoot nog met zo'n 25 tot 75
procent verminderen. In het convenant hebben de Koninklijke Vereniging
van Nederlandse Reders, Scheepsbouw Nederland, Vereniging van
Waterbouwers en verladersorganisatie EVO afspraken met elkaar gemaakt
om tot verdere CO2-vermindering te komen.
Met de ondertekening van het convenant nemen de partijen hun
verantwoordelijkheid voor een duurzamer milieu en werken samen aan een
verdere vergroening van de zeevaart. Hierdoor wordt de
concurrentiekracht van de zeevaart-, scheepsbouw-, en waterbouwsector
versterkt.