Rijksoverheid
14 december 2011
Antwoorden op de vragen over de elfde jaarrapportage over het helikopterproject NH-90.
Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de schriftelijke vragen van de vaste commissie voor Defensie over de elfde jaarrapportage over het helikopterproject NH-90 (ingezonden op 13 oktober 2011 met kenmerk 2011029813).
DE MINISTER VAN DEFENSIE
drs. J.S.J. Hillen
Antwoorden op de schriftelijke vragen van de vaste commissie voor Defensie over de elfde jaarrapportage over het helikopterproject NH-90 (ingezonden op 13 oktober 2011 met kenmerk 2011029813)
1 Wat hebben alle wijzigingen in het NH-90 project sinds 2000 de Nederlandse staat gekost? Sinds 2000 is het NH-90 budget afgezien van prijspeilaanpassingen met in totaal 163 miljoen verhoogd. Ongeveer een kwart van dit bedrag heeft betrekking op de samenvoeging van het NH-90 budget met het budget voor het project `Tweede tranche Initial In Service Support', waarover de Kamer is geïnformeerd op 6 oktober 2009 (Kamerstuk 25 928 nr. 37). Verder is het budget verhoogd vanwege de onderstaande wijzigingen in de behoefte. Voor een nadere toelichting verwijs ik naar de genoemde brieven: · de gewijzigde behoefte als gevolg van de Studie Integrale Helikoptercapaciteit (21 september 2004, Kamerstuk 29 800 X, nr. 3); · de gewijzigde bekabeling (17 oktober 2005, Kamerstuk 25 928, nr.18); aanvullende behoeften waaronder het Missie Planning en Analyse Systeem · (MPAS) en gronduitrusting (9 juni 2008, Kamerstuk 25 928, nr. 28); enkele andere aanvullende behoeften die zijn gefinancierd uit d
e · risicovoorziening, zoals vliegerhelmen en een systeem voor elektronische documentatie (24 november 2010 en 13 oktober jl, Kamerstukken 25 928, nrs. 46 en 49); de digitale kaart (5 januari 2010, Kamerstuk 25 928, nr. 38). · Over de afzonderlijke financiële omvang van deze aanpassingen, waarover grotendeels nog moet worden onderhandeld met leveranciers, wordt u geïnformeerd met een aparte commercieel vertrouwelijke brief (kenmerk BS2011041392). De financiële gegevens dienen vertrouwelijk te blijven met het oog op de Nederlandse onderhandelingspositie. 2 Waarom was het niet mogelijk tot een akkoord te komen met NHIndustries over de gewijzigde order? Hebben andere landen hetzelfde probleem gehad? 7 Kunt u nader ingaan op de procedure om te komen tot een gewijzigde offerte voor de NH-90 en evaluerende conclusies trekken met betrekking tot de gang van zaken? Nederland heeft in 2007 fabrikant NHIndustries via het agentschap NAHEMA (NATO Helicopter Management Agency) verzocht een gewi
jzigde offerte uit te brengen voor de ontwikkeling en levering van acht NFH-helikopters in een transportversie. NHIndustries heeft die gewijzigde offerte uiteindelijk in 2010 uitgebracht. Het blijkt voor NHIndustries, een internationaal samenwerkingsverband van bedrijven, lastig te zijn om tijdens een ontwikkelingsprogramma een offerte op te stellen voor een dergelijke complexe aanpassing. Hieruit blijkt dat het beter is tijdens de ontwikkelingsfase geen offerte te vragen van een dergelijke complexiteit. De nieuwe aanpak berust mede daarom op kleine deelmodificaties.
Uiteindelijk bleek het niet mogelijk met NHIndustries tot een akkoord te komen omdat de offerte ruim twee maal zo hoog was als het beschikbare budget van Defensie. Andere landen hebben dit probleem niet gehad omdat zij geen offerte hebben gevraagd voor een vergelijkbare wijziging. 3 Kunt u toelichten hoe het mogelijk is om modificaties door defensiebedrijven te laten uitvoeren zonder het projectbudget te verhogen? Wordt dit deels door eigen defensiewerkplaatsen uitgevoerd? 8 Kunt u toelichten hoe het mogelijk is om modificaties door defensiebedrijven te laten uitvoeren zonder het projectbudget te verhogen? Wordt dit deels door eigen defensiewerkplaatsen uitgevoerd? Een deel van de werkzaamheden aan de NH-90 zal door Defensie zelf worden uitgevoerd, onder meer door het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW). Defensie besluit tot uitbesteding als daardoor de prestaties verbeteren of de kosten dalen. Ook als Defensie de werkzaamheden zelf uitvoert gaat dat met kosten gepaard. Alle kost
en van de modificaties komen ten laste van het projectbudget. De herijking en de uitvoering daarvan kunnen binnen het projectbudget worden uitgevoerd. 4 Zijn de specificaties uit 2000 voldoende voor deze toestellen of moeten de specificaties nog worden aangepast aan nieuwe technische inzichten? 5 Is de herijking van de behoefte ingegeven uit operationele overwegingen, zo ja welke, of uit het feit dat de aanschaf van acht TNHF toestellen niet passen zonder het budget fors te overschrijden? 9 Zijn de specificaties uit 2000 voldoende voor deze toestellen of moeten de specificaties nog worden aangepast aan nieuwe technische inzichten? 14 Is de herijking van de behoefte ingegeven uit operationele overwegingen, zo ja welke, of uit het feit dat de aanschaf van acht TNHF toestellen niet passen zonder het budget fors te overschrijden? Bij de herijking speelden verschillende overwegingen een rol. Om operationele redenen was er behoefte aan een grotere tactische transportcapaciteit en moeste