Centraal Bureau Levensmiddelen
persbericht
14 december 2011 Supermarkten zetten verduurzaming in vis door
---
Na het succes dat het `7 Stappenplan Verduurzaming Vis' van het
Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de
Nederlandse supermarktbranche, heeft gehad voor de toename van
duurzame, MSC (of gelijkwaardig) gecertificeerde wildgevangen vis in de
supermarktschappen, is het nu de beurt aan de kweekvis. Hierbij zal de
focus liggen op duurzame kweekvis die moet voldoen aan de normen van
het Aquaculture Stewardship Council (ASC) of een vergelijkbare
standaard.
Het CBL is blij met de komst van een standaard voor duurzame kweekvis
en hoopt dat er snel voldoende aanbod aan ASC gecertificeerde kweekvis
beschikbaar is. Kweekvissoorten als zalm, pangasius en tilapia en
garnalen zijn populair bij de consument en worden veel gekocht in de
supermarkt. Als de duurzame variant van deze soorten binnen een aantal
jaar verkrijgbaar is in de supermarkt, wordt een grote stap gezet in de
verdere verduurzaming van het visassortiment. Het streven is dat in
2016 alle kweekvis in de supermarkt voldoet aan de ASC standaard of
gelijkwaardig.
Eerder spraken de supermarkten af om het assortiment wildgevangen verse
en diepvries vis te verduurzamen. Ongeveer 85% van het aanbod vers
gevangen vis is nu MSC gecertificeerd (of gelijkwaardig). Nog niet alle
vissoorten zijn voldoende MSC gecertificeerd verkrijgbaar. Een aantal
visserijen werkt momenteel aan het behalen van het MSC-certificaat.
"Het is een compliment waard dat visleveranciers en de visserijsector
op relatief korte termijn van drie jaar een grote verduurzamingsslag
gemaakt heeft. Wij vragen nu van de wereldwijde kweekvissector met
dezelfde ambitieuze snelheid aan de slag te gaan," aldus Marc Jansen,
directeur Consumentenzaken en Kwaliteit.
In de verduurzamingsslag van vis vragen supermarkten om maximaal één
logo voor duurzame vis, ongeacht of deze vis afkomstig is van vangst of
kweek. Dit maakt het duidelijker voor de consument, die vaak het
onderscheid tussen wilde en kweekvis niet maakt. Bovendien willen
supermarkten dat voorkomen wordt dat de consument in het woud van
keurmerken het spoor bijster raakt. Het CBL roept de organisaties
achter MSC en ASC op om de markt vanuit het oogpunt van de consument te
benaderen en niet vanuit eigen belangen.
Vis in de supermarkt
De totale omzet vis, schaal- en schelpdieren in de supermarkt bedroeg
in 2010 EUR 526 miljoen. De supermarkt is daarmee de belangrijkste
aankoopplaats voor vis en is goed voor driekwart van de totale
bestedingen aan vis, schaal- en schelpdieren en 85% van het volume.
De supermarktomzet (EUR 526 mln.) is als volgt te verdelen:
-Vers: EUR 321 mln. = 59,9% van het totaal
-Diepvries: EUR 148 mln. = 27,6% van het totaal
-Conserven: EUR 67 mln. = 12,5% van het totaal
---