Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit

OPTA waarschuwt ondernemers voor ongewilde telefonie overstap


* Publicatiedatum 14-12-2011

* Soort Pers- en nieuwsberichten

OPTA ontvangt regelmatig klachten van ondernemers die aangeven dat ze ongewild en onbedoeld een nieuw zakelijk telefoniecontract zijn aangegaan. Ondernemers blijken niet in de gaten te hebben dat ze toestemming geven voor de overstap naar een andere telefonieaanbieder. In veel gevallen sturen telefonieaanbieders brieven met antwoordkaarten waarbij de ondernemer de indruk kan hebben dat deze afkomstig zijn van zijn huidige aanbieder. Ondernemers zetten vervolgens hun handtekening op de antwoordkaart zonder te weten dat het hier niet om hun huidige telefonieaanbieder gaat.
Ook ontvangt OPTA klachten van ondernemers die worden gebeld door telefonieaanbieders. In de gesprekken kan de indruk ontstaan dat met de huidige telefonieaanbieder gesproken wordt.

Brieven, antwoordkaarten en telefeoontjes
Het einde van het jaar is voor veel telefonieaanbieders aanleiding om ondernemers te mailen of te bellen met een telefonieaanbod. Hoewel OPTA hier geen wettelijke bevoegdheden heeft, signaleert zij dat op dit gebied problemen ontstaan. Daarom wil OPTA ondernemers waarschuwen voor deze brieven, antwoordkaarten en telefoontjes. Zorg dat u alle post en mail grondig doorleest en weet met welke aanbieder en aanbod u te maken heeft voordat u ergens mee akkoord gaat. Als u eenmaal uw handtekening heeft gezet, is het vaak moeilijk om onder een contract uit te komen. Ook aan de telefoon is het zaak goed te weten met welke aanbieder u in zee gaat en wat de voorwaarden van het contract zijn.

Ondernemers die ongewild zijn overgezet naar een andere telefonieaanbieder, adviseert OPTA een klacht in te dienen bij hun nieuwe en hun oude telefonieaanbieder. Als dit niet tot een oplossing leidt, dan kan de ondernemer het beste juridisch advies inwinnen bij bijvoorbeeld de rechtsbijstandverzekeraar of een juridisch adviseur.
* Wegwijzer

* Disclaimer / Privacy