OPTA waarschuwt ondernemers voor ongewilde telefonie overstap
* Publicatiedatum 14-12-2011
* Soort Pers- en nieuwsberichten
OPTA ontvangt regelmatig klachten van ondernemers die aangeven dat ze
ongewild en onbedoeld een nieuw zakelijk telefoniecontract zijn
aangegaan. Ondernemers blijken niet in de gaten te hebben dat ze
toestemming geven voor de overstap naar een andere telefonieaanbieder.
In veel gevallen sturen telefonieaanbieders brieven met antwoordkaarten
waarbij de ondernemer de indruk kan hebben dat deze afkomstig zijn van
zijn huidige aanbieder. Ondernemers zetten vervolgens hun handtekening
op de antwoordkaart zonder te weten dat het hier niet om hun huidige
telefonieaanbieder gaat.
Ook ontvangt OPTA klachten van ondernemers die worden gebeld door
telefonieaanbieders. In de gesprekken kan de indruk ontstaan dat met de
huidige telefonieaanbieder gesproken wordt.
Brieven, antwoordkaarten en telefeoontjes
Het einde van het jaar is voor veel telefonieaanbieders aanleiding om
ondernemers te mailen of te bellen met een telefonieaanbod. Hoewel OPTA
hier geen wettelijke bevoegdheden heeft, signaleert zij dat op dit
gebied problemen ontstaan. Daarom wil OPTA ondernemers waarschuwen voor
deze brieven, antwoordkaarten en telefoontjes. Zorg dat u alle post en
mail grondig doorleest en weet met welke aanbieder en aanbod u te maken
heeft voordat u ergens mee akkoord gaat. Als u eenmaal uw handtekening
heeft gezet, is het vaak moeilijk om onder een contract uit te komen.
Ook aan de telefoon is het zaak goed te weten met welke aanbieder u in
zee gaat en wat de voorwaarden van het contract zijn.
Ondernemers die ongewild zijn overgezet naar een andere
telefonieaanbieder, adviseert OPTA een klacht in te dienen bij hun
nieuwe en hun oude telefonieaanbieder. Als dit niet tot een oplossing
leidt, dan kan de ondernemer het beste juridisch advies inwinnen bij
bijvoorbeeld de rechtsbijstandverzekeraar of een juridisch adviseur.
* Wegwijzer
* Disclaimer / Privacy
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit