KvK ondersteunt Veghelse ambities
woensdag 14 december 2011
Waar ligt de kracht van het Veghels centrum? Kan de regionale
winkelfunctie behouden of zelfs vergroot worden? Met deze en andere
vragen is Stichting Centrummanagement Veghel in de afgelopen periode
aan de slag gegaan. De antwoorden hierop hebben de basis gelegd voor
een ambitieus toekomstbeeld voor het Veghels centrum. En de wijze
waarop citymarketing hier verder vorm en inhoud aan kan geven.
De Kamer van Koophandel Brabant ondersteunt de Veghelse ambities met de
toekenning van de Stimuleringsregeling Centrummanagement Brabant. Het
geld wordt ingezet om Citymarketing Veghel concreet te maken. Daarvoor
zijn nog diverse stappen te zetten zoals het aantrekken van een
marketingadviesbureau, het opstellen van een visie en missie inclusief
een stappenplan en uiteraard het bedenken van een complete PR &
communicatiestrategie.
Het gewenste toekomstbeeld voor het centrum van Veghel is uitgewerkt
met een eerdere stimuleringsbijdrage van de KvK. Inmiddels is ook het
logo "Veghel Centrum Bruist" ontwikkeld, dit logo en de inzet daarvan
moet onderdeel uit gaan maken van het nieuwe citymarketingplan. Het
voeren van een langdurige marketing- en promotiecampagne moet leiden
tot een beter imago en het Veghels centrum nog meer op de kaart zetten
als een aangename, dynamische en bruisende plek om te winkelen, te
wonen en te recreëren, niet alleen voor de eigen inwoners maar ook voor
de inwoners van omliggende kernen. De Veghelse ambitie gaat echter
verder dan alleen de promotie van het centrum, want het is de bedoeling
dat in een later stadium ook het Veghelse bedrijfsleven en de gemeente
aanhaken. Zo ontstaat er een consistent marketing- en promotiebeleid
voor heel Veghel, alle neuzen dezefde kant op. De centrumondernemers
nemen hierin het voortouw.
Tijdens een eindejaarsbijeenkomst Centrummanagement Brabant op
donderdag 8 december heeft bestuurslid Jan van Vroenhoven (KvK Brabant)
de symbolische cheque van 10.000 euro uitgereikt aan Stichting
Centrummanagement Veghel vertegenwoordigd door Jan-Hein Opheij
(centrummanager) en Stephan Scheer (voorzitter). Ook Cuijk en Helmond
mochten deze middag een cheque in ontvangst nemen.
De KvK vindt goed functionerende dorps- en stadscentra belangrijk voor
het lokale en regionale vestigingsklimaat. Een breed draagvlak,
structurele samenwerking tussen centrumondernemers, gemeente en
vastgoedeigenaren en een collectieve financieringsvorm zijn daarbij
cruciaal. Centrummanagement is een middel om dit te bereiken. KvK
Brabant startte eind 2008 het programma Centrummanagement Brabant
waarop lokale organisaties, winkeliers- en ondernemersverenigingen en
lokaal gedragen initiatiefgroepen een beroep kunnen doen bij het
opzetten of verder professionaliseren van centrummanagement.
Initiatieven in Asten, Best, Boxmeer, Boxtel, Cuijk, Deurne, Drunen,
Eindhoven (centrum, WoensXL, Oud-Woensel/Kruisstraat), Geldrop-Mierlo,
Gemert, Heesch, Helmond, 's-Hertogenbosch, Laarbeek, Oirschot, Oss,
Rosmalen, Schijndel, Sint-Oedenrode, Tilburg, Valkenswaard, Veghel,
Veldhoven (Dorp en City Centrum), Vught en Waalwijk hebben al gebruik
gemaakt van deze regeling waarbij in sommige gevallen ook een tweede of
derde aanvraag is toegekend.
Bron: KvK Brabant
Kamer van Koophandel