Ruud Koornstra over ernstige ziekte in bedrijfsleven: 'schizofrenie'


Ruud Koornstra in het boek ‘Verhoog je Gunfactor’ : ‘Voorkom schizofrenie: Vertel je verhaal als een missionaris’

HILVERSUM, 20111214 -- In het onlangs verschenen boek 'Verhoog je Gunfactor' (2011, uitgeverij BoomNelissen) geeft Ruud Koornstra, duurzaam ondernemer, enkele expliciete adviezen voor zakenmensen. Hij signlaeert een ziekte in het bedrijfsleven die steeds vaker voor lijkt te komen: schizofrenie. Een verkoper of ondernemer die beweert een maatschappelijk relevant product te verkopen, maar in eerste instantie uit is op eigengewin kan er last van krijgen.

Met zijn mond beleidt hij het ene, maar met zijn gedrag en keuzes het andere doel. Koornstra is ervan overtuigd dat schizofrene ondernemers geen goede zaken kunnen doen en ook geen hoge gunfactor hebben. ‘Vertel je verhaal als een missionaris.’ adviseert hij daarom. Volgens Koornstra hoeft dat niet moeilijk te zijn. Zijn advies: ‘Op het moment dat je het niet aan een kind kunt uitleggen moet je gaan opletten, want dan zit je vaak fout’. Eén van de voorbeelden die hij in het boek noemt is de destijds gestaakte poging van Shell om groene stroom te verkopen. ‘De consument is niet gek. Hij heeft alle reclame van Shell gezien over groene stroom en haalt vervolgens een vrachtwagen met olie in. Dat kan niet. Als Shell morgen het beste wijnhuis van de wereld koopt, smaakt die wijn toch naar koelvloeistof’. 

Het boek is verschenen op donderdag 20 oktober en het eerste exemplaar is overhandigd aan voormalig premier Jan Peter Balkenende. In het boek staan niet alleen adviezen om je gunfactor te verhogen, maar bevat ook interviews met o.a. Ruud Koornstra, Mark Rutte, Frits Goldschmeding, Roos Vonk en Marlies Dekkers over hun visie op de gunfactor. De boodschap van het boek is dat product, reclame en prijs in elke markt van ondergeschikt belang zijn, het is je gunfactor die bepaalt of een klant een aanbod accepteert.

De maatschappelijke relevantie van het boek is om het zakenleven in Nederland te vereenvoudigen: minder verkoopkosten, gezondere bedrijven en meer plezier in het verkoopvak.

Over het boek
In Verhoog je Gunfactor leer je hoe je slagvaardiger wordt zonder pusherig te zijn, aardiger wordt gevonden zonder dat je de indruk wekt dat ze over je heen kunnen lopen en bovenal hoe je succesvoller in je werk kunt zijn. Het boek bevat veel voorbeelden, interviews en handige tips van mensen die uit eigen ervaring het belang en de werking van de gunfactor kennen.

Verhoog je Gunfactor is voor iedereen die zijn producten, diensten of ideeën op een effectieve manier aan de man wil brengen en voor iedereen die anderen in beweging wil krijgen. Wie zakelijk succes nastreeft leert in dit boek het geheim achter de ontwikkeling van langdurige en waardevolle klantrelaties.

‘Spreek vanuit je hart’
Mark Rutte, minister-president

‘Denk vooral niet aan de centjes’
Frits Goldschmeding, oprichter Randstad

‘Slijmen helpt’
Prof. dr. Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie Radboud Universiteit Nijmegen

‘Blijf bij je eigen droom’
Marlies Dekkers, mode- en lingerieontwerpster

Over de auteur
Michiel Cobben was van 1992 tot 2011 actief in de werving en selectie van marketing- en salespersoneel. Dankzij deze ervaring kent hij als geen ander het belang van de gunfactor. Tegenwoordig adviseert hij mensen en organisaties over hun verkoopstrategie.