Gemeente Stichtse Vecht

Nieuws

College brengt standpunten 130 km onder aandacht landelijke politiek

Op 28 november heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat ze met ingang van 1 september 2012 de maximumsnelheid op de autosnelwegen verhoogt naar 130 kilometer per uur. Naar aanleiding van deze kamerbrief heeft het college van B&W - voorafgaand aan het Kamerdebat van woensdag 14 december - aan alle fracties van de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor onze belangen en wettelijke afspraken waar nu overheen wordt gestapt. In een brief heeft het college haar standpunten ten aanzien van de plannen uiteengezet.

Onze afspraken aangaande luchtkwaliteit en geluidshinder

De voorgestelde snelheidsverhoging is in strijd met de maatregelen zoals die zijn vastgelegd in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) en het Wegaanpassingsbesluit voor de verbreding naar 2x5 rijstroken van de A2 op het traject tussen Holendrecht en Maarssen, zo stelt het college. In beide kaders en de onderleggers zoals de MER is de verlaging van de snelheid van 120 naar 100 km/u een noodzakelijke maatregel om aan de Wet geluidhinder en het Besluit luchtkwaliteit te voldoen. Zonder de snelheidsverlaging is de verbreding van de A2 op dit traject in strijd met de Wet geluidhinder en het Besluit luchtkwaliteit en was de reconstructie zodoende niet uitvoerbaar geweest. Bij een snelheidsverhoging naar 130 km per uur is de verbreding van de A2 op dit traject in strijd met het minimum aan leefomgevingskwaliteit dat in de wet is vastgelegd.

In de brief geeft het college verder aan dat zij het absoluut onacceptabel vinden om dit minimum naar beneden toe bij te stellen. "De huidige leefomgeving van de omwonenden is al niet optimaal, maar binnen de bestaande wetgeving acceptabel. Op het gebied van luchtkwaliteit is er ter hoogte van Breukelen overigens nu al sprake van een aantal knelpunten. Een verslechtering zullen wij niet accepteren en we staan voor de eerder gemaakte afspraken die niet voor niets zijn gemaakt", zo stelt verkeerswethouder Pieter de Groene namens het college.

De automobilist als enige belangengroep?

Opvallend vindt het college dat in de kamerbrief van de minister alleen wordt gesproken over het belang van de automobilist en de communicatie richting deze doelgroep over de nieuwe maximumsnelheid. De tienduizenden omwonenden aan snelwegen van de gemeenten Stichtse Vecht, De Ronde Venen en Utrecht en vele andere gemeenten bestaan niet in de plannen (en communicatie) van de minister.

Schoner en stiller schept nu ruimte om harder te gaan

Belastingmaatregelen hebben gestimuleerd dat auto's schoner en stiller werden. "Gelukkig zijn deze milieudoelstellingen gehaald", zo constateert De Groene. "Nu wordt dit het argument om harder te kunnen rijden en wordt de milieunorm opgevuld. Wij kunnen ons niet voorstellen dat dit de bedoeling is. Het lijkt erop dat de minister zich bedient van gelegenheidsargumentatie die slechts uitgaat van de automobilist."

Tussentijds spelregels veranderen

Verder geeft het college aan dat met een toekomstige wetswijziging (SWUNG) op dit gebied de gemaakte afspraken weliswaar omzeild kunnen worden. Toch getuigt dit in de eerste plaats niet van een betrouwbare overheid en is in de tweede plaats niet te verkopen aan de bewoners voor wie de afspraken gemaakt zijn ter bescherming tegen fijnstof en geluidshinder, zo stelt het college.

Snelheid omhoog bij rustigere periodes

De minister geeft aan dat de snelheden in rustigere periodes verhoogd kan worden, bijvoorbeeld 's nachts. "Dit doet weinig recht aan de beleving van de bewoners, die juist 's nachts meer rust willen. In Duitsland gelden bijvoorbeeld vaak juist 's nachts snelheidsbeperkingen in verband met "Lärmschutz" (geluidshinder)", zo concludeert de verkeerswethouder tot slot.