Gemeente Stichtse Vecht
Nieuws
College brengt standpunten 130 km onder aandacht landelijke politiek
Op 28 november heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en
Milieu) in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat ze met ingang
van 1 september 2012 de maximumsnelheid op de autosnelwegen verhoogt
naar 130 kilometer per uur. Naar aanleiding van deze kamerbrief heeft
het college van B&W - voorafgaand aan het Kamerdebat van woensdag 14
december - aan alle fracties van de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor
onze belangen en wettelijke afspraken waar nu overheen wordt gestapt.
In een brief heeft het college haar standpunten ten aanzien van de
plannen uiteengezet.
Onze afspraken aangaande luchtkwaliteit en geluidshinder
De voorgestelde snelheidsverhoging is in strijd met de maatregelen
zoals die zijn vastgelegd in het Nationaal Samenwerkingsprogramma
Luchtkwaliteit (NSL) en het Wegaanpassingsbesluit voor de verbreding
naar 2x5 rijstroken van de A2 op het traject tussen Holendrecht en
Maarssen, zo stelt het college. In beide kaders en de onderleggers
zoals de MER is de verlaging van de snelheid van 120 naar 100 km/u een
noodzakelijke maatregel om aan de Wet geluidhinder en het Besluit
luchtkwaliteit te voldoen. Zonder de snelheidsverlaging is de
verbreding van de A2 op dit traject in strijd met de Wet geluidhinder
en het Besluit luchtkwaliteit en was de reconstructie zodoende niet
uitvoerbaar geweest. Bij een snelheidsverhoging naar 130 km per uur is
de verbreding van de A2 op dit traject in strijd met het minimum aan
leefomgevingskwaliteit dat in de wet is vastgelegd.
In de brief geeft het college verder aan dat zij het absoluut
onacceptabel vinden om dit minimum naar beneden toe bij te stellen. "De
huidige leefomgeving van de omwonenden is al niet optimaal, maar binnen
de bestaande wetgeving acceptabel. Op het gebied van luchtkwaliteit is
er ter hoogte van Breukelen overigens nu al sprake van een aantal
knelpunten. Een verslechtering zullen wij niet accepteren en we staan
voor de eerder gemaakte afspraken die niet voor niets zijn gemaakt", zo
stelt verkeerswethouder Pieter de Groene namens het college.
De automobilist als enige belangengroep?
Opvallend vindt het college dat in de kamerbrief van de minister alleen
wordt gesproken over het belang van de automobilist en de communicatie
richting deze doelgroep over de nieuwe maximumsnelheid. De
tienduizenden omwonenden aan snelwegen van de gemeenten Stichtse Vecht,
De Ronde Venen en Utrecht en vele andere gemeenten bestaan niet in de
plannen (en communicatie) van de minister.
Schoner en stiller schept nu ruimte om harder te gaan
Belastingmaatregelen hebben gestimuleerd dat auto's schoner en stiller
werden. "Gelukkig zijn deze milieudoelstellingen gehaald", zo
constateert De Groene. "Nu wordt dit het argument om harder te kunnen
rijden en wordt de milieunorm opgevuld. Wij kunnen ons niet voorstellen
dat dit de bedoeling is. Het lijkt erop dat de minister zich bedient
van gelegenheidsargumentatie die slechts uitgaat van de automobilist."
Tussentijds spelregels veranderen
Verder geeft het college aan dat met een toekomstige wetswijziging
(SWUNG) op dit gebied de gemaakte afspraken weliswaar omzeild kunnen
worden. Toch getuigt dit in de eerste plaats niet van een betrouwbare
overheid en is in de tweede plaats niet te verkopen aan de bewoners
voor wie de afspraken gemaakt zijn ter bescherming tegen fijnstof en
geluidshinder, zo stelt het college.
Snelheid omhoog bij rustigere periodes
De minister geeft aan dat de snelheden in rustigere periodes verhoogd
kan worden, bijvoorbeeld 's nachts. "Dit doet weinig recht aan de
beleving van de bewoners, die juist 's nachts meer rust willen. In
Duitsland gelden bijvoorbeeld vaak juist 's nachts snelheidsbeperkingen
in verband met "Lärmschutz" (geluidshinder)", zo concludeert de
verkeerswethouder tot slot.