Ingezonden persbericht


Capelle aan den IJssel, 13 december 2011

Opmerking: Dit persbericht laat de geconsolideerde resultaten zien die zijn vastgesteld volgens de IFRS-normen gedurende het accountantsonderzoek door de accountants en bepaald door de Raad van Bestuur van Pierre & Vacances SA op 29 november 2011. Boekjaar eindigend op 30 september 2011 Toename van omzet en nettowinst Omzet: 1.469,6 miljoen euro, een stijging van 11,2% ten opzichte van vergelijkbare cijfers1 Operationeel bedrijfsresultaat: 29,3 miljoen euro, een verbetering van 8,5% Netto winst: 10,5 miljoen euro, een stijging van 44,3% Eerste positieve effecten van het transformatieplan Operationele en juridische reorganisatie van de toeristische activiteiten naar één divisie Investeringen in de modernisering van de informatiesystemen

-

JAARACTIVITEITEN EN -RESULTATEN 2010/2011 ( 1 oktober 2010 ­ 30 september 2011) 1) Een omzet van 1.469,6 miljoen euro, een stijging van 11,2% ten opzichte van vergelijkbare cijfers Ontwikkeling 2009/2010 ten opzichte (van van vergelijkbare vergelijkbare (in miljoenen euro's) 2010/2011 cijfers) cijfers 2009/2010 Toerisme 1.097,0 1.057,9 +3,7% 1.163,7 Waarvan de omzet uit verhuur 702,9 662,5 +6,1% 640,8 Pierre & Vacances Tourisme Europe (1) 569,9 560,5 + 1,7% 564,1 (2) Center Parcs Europe 527,1 497,4 +6,0% 599,6 Ontwikkeling onroerend goed 372,6 263,5 +41,4 263,5 TOTALE BOEKJAAR 1.469,6 1.321,4 +11,2% 1.427,2 (1) Pierre & Vacances Tourisme Europe omvat de merken Pierre & Vacances, Adagio City Aparthotel, Maeva en Latitudes Hôtels. (2) Center Parcs Europe omvat de merken Center Parcs en Sunparks


1

Ten opzichte van vergelijkbare cijfers, zijn de gevolgen van de volgende zaken aangepast in de omzet: a) Vanaf 1 juli 2011 de aankoop van de handelsondernemingen van 31 Citéa-parken van Lamy (te weten +10,5 miljoen euro in 2009/2010, waarvan +10 miljoen euro omzet uit verhuur). De opbrengst met betrekking tot de huisvesting van de 11 Citéa-parken die door de Group voor deze aankoop geëxploiteerd werden, daarvoor in de boeken opgenomen als "omzet uit serviceactiviteiten", is nu opgenomen als "omzet uit verhuur" (te weten 11,7 miljoen euro in 2009/2010); b) De uitbesteding van de horeca in de parken van Center Parcs (te weten 102,2 miljoen euro in 2009/2010); c) Het herrubriceren van herfactureringen van kosten die in het kader van externe volmachten zijn aangegaan naar "overige operationele opbrengsten".

De omzet uit toerisme van de Groep voor boekjaar 2010/2011 bedraagt 1.097 miljoen euro, een stijging van 3,7% ten opzichte van vergelijkbare cijfers. De omzet uit verhuur bedraagt 702,9 miljoen euro, een stijging van 6,1% ten opzichte van vergelijkbare cijfers, die voortkomt uit een gemiddelde verhoging van de verkoopprijs van 3,4% netto en het stijgende aantal verkochte nachten van 2,7%. De gemiddelde bezettingsgraad (66,6%) is met 0,4% toegenomen. De stijging van de omzet wordt in het 2e semester van het boekjaar geconstateerd, waarbij de activiteit behoudens het Domaine des Trois Forêts stabiel was in het 1e semester. De toename van buitenlandse klanten, met name Nederlanders, Duitsers en Belgen, is voornamelijk opgemerkt aan de Franse kust (+22,9%), en komt met name voort uit crossselling acties en samenwerkingsverbanden die met de buitenlandse touroperators zijn aangegaan om het merk Pierre & Vacances te promoten op de internationale markten. De online verkoop via websites is met meer dan 10% verbeterd, waarvan circa 7% via directe verkoop. Deze vertegenwoordigt 42% van de omzet uit verhuur. Pierre & Vacances Tourisme Europe behaalt een omzet van 569,9 miljoen euro, een stijging van 1,7% ten opzichte van vergelijkbare cijfers. De omzet uit verhuur stijgt met 17,9 miljoen euro (+4,9%) naar 380,7 miljoen euro. De stijging komt voornamelijk voort uit: stedelijke parken: +15,7 miljoen euro (+17,6%), waarvan bijna +3,5 miljoen euro met betrekking tot de exploitatie van 5 nieuwe parken; bestemmingen aan zee: +10,3 miljoen euro (+6,3%), waarvan +3,2 miljoen euro met betrekking tot de verhuur van 5 nieuwe parken in Spanje en +1,1 miljoen euro door het park Houlgate in het eerste exploitatiejaar. Center Parcs Europe behaalt een omzet van 527,1 miljoen euro, een stijging van 6% ten opzichte van vergelijkbare cijfers. De omzet uit verhuur is met 22,5 miljoen euro (+7,5%) gestegen naar 322,2 miljoen euro. Deze stijging heeft voornamelijk betrekking op het Domaine des Trois Forêts, dat een omzet uit verhuur behaalt van 31,7 miljoen euro, een stijging van 19,8 miljoen euro ten opzichte van boekjaar 2009/2010. Buiten het Domaine des Trois Forêts is de omzet uit verhuur gestegen met 2,7 miljoen euro (+1%).

-

De omzet uit de ontwikkeling van onroerend goed van het boekjaar 2010/2011 bedraagt 372,6 miljoen euro, die met name voorkomt uit de renovatie van Center Parcs Les Bois Francs en Les Hauts de Bruyères (107,9 miljoen euro), de uitbreiding van Avoriaz (78,2 miljoen euro) en de bijdrage van Les Senioriales (75 miljoen euro).


2) Jaarcijfers 2010/2011 In miljoenen euro's Omzet Toerisme Ontwikkeling onroerend goed Operationeel bedrijfsresultaat Toerisme Ontwikkeling onroerend goed Financieringslasten Belastingen Netto winst voor bijzondere posten van de Groep2 Overige operationele opbrengsten en kosten na belastingen3 Netto winst van de groep Netto financiële schuld Eigen vermogen van de Groep Verhouding netto schuld/Eigen vermogen van de Groep 2.1

Boekjaar 2010/2011 1.469,6 1.097,0 372,6 29,3 -2,8 32,1 -16,6 -4,6 8,1 2,4 10,5 102,6 493,7 20,8%

Boekjaar 2009/2010 1.427,2 1.163,7 263,5 27,0 3,2 23,8 -14,2 -5,4 7,4 -0,1 7,3 92,2 486,8 18,9%

Operationeel bedrijfsresultaat van 29,3 miljoen euro, een stijging van 8,5% Inleiding: het transformatieplan is met name in de loop van dit boekjaar tot uiting gekomen in de fusie van de operationele en juridische organisaties van Pierre & Vacances Tourisme Europe en Center Parcs Tourisme Europe. Gezien de verdeling van alle functies, de tools van de back offices en de overeenkomstige kosten, kunnen de economische prestaties van beide oude afdelingen inmiddels globaal gewaardeerd worden.

-

-

Het bedrijfsresultaat van de toeristische activiteiten is -2,8 miljoen euro, tegenover 3,2 miljoen euro in 2009/2010. Het bedrijfsresultaat van boekjaar 2010/2011 heeft voordeel getrokken van de positieve ontwikkeling van het Domaine des Trois Forêts (+5 miljoen euro) en de stijging van de omzet uit verhuur, behoudens de invloed van nieuwe aanbiedingen (stedelijk parken, Spanje), wat een gevolg van circa +8 miljoen euro op het bedrijfsresultaat heeft gehad. Bovendien heeft het transformatieplan dat is opgezet door de Groep een verlaging van de huurlasten (4,5 miljoen euro) en winst op aankopen (1 miljoen euro) met zich meegebracht. Besparingen met betrekking tot de samensmelting van de organisatie (in de orde van 3 miljoen euro) zijn gecompenseerd door extra personeelskosten in de overgangsperiode.

2

Netto winst voor bijzondere posten van de Groep komt overeen met het operationele bedrijfsresultaat, de financieringslasten en de belasting, behoudens bijzondere elementen die bij overige operationele opbrengsten en kosten opgenomen worden. 3 De overige operationele opbrengsten en kosten na belastingen omvatten de elementen die bijdragen aan het resultaat die, vanwege hun niet-terugkerende aard, niet als onderdeel van de winst beschouwd worden (lasten of baten van niet-terugkerende belastingen, aanpassing van de fiscale positie van de Groep, lasten voor herstructurering, etc.)

-

Bovendien vertegenwoordigen de kosten voor de plaatsing van de nieuwe systemen voor de front en back office een aanvullende last van 8,5 miljoen euro. Ten slotte heeft het bedrijfsresultaat geleden onder de ontwikkeling van de kosten met betrekking tot inflatie (bijna 12 miljoen euro) en de uitwerking van een ongunstige arbitrale uitspraak van het geschil met betrekking tot de vertraagde oplevering van het Domaine du Lac d'Ailette in 2007 (-2,3 miljoen op het resultaat uit toerisme). Het bedrijfsresultaat uit onroerend goed activiteiten bedraagt 32,1 miljoen euro, tegenover 23,8 miljoen euro in 2009/2010. Deze groei heeft betrekking op de groei van de omzet en de in het kader van het transformatieplan gerealiseerde winsten op de bouwkosten (4 miljoen euro), die gezorgd hebben voor de gemiddelde operationele marge voor het boekjaar van 8,6%. Netto bedrijfsresultaat van de Groep van 10,5 miljoen euro, een stijging van 44,3% De financieringslasten bedragen 16,6 miljoen euro in 2010/2 011, tegenover 14,2 miljoen euro in 2009/2010. Deze ontwikkeling heeft met name betrekking op de rentes van de nieuwe financieringen die de Groep sinds het 2e semester van 2009/2010 is aangegaan om haar liquiditeit te verhogen en de vervaltermijn van haar schuld te verlengen: Herfinanciering van de bedrijfsschuld in juni 2010: nieuw krediet van 100 miljoen euro door herfinanciering van het bestaande krediet van 37 miljoen euro; Realisering van een emissie van OCEANE in januari 2011 voor een bedrag van 115 miljoen euro. De overige operationele opbrengsten en kosten na belastingen vertegenwoordigen een product van 2,4 miljoen euro. Deze bevatten met name alle herstructureringskosten, als gevolg van het sluiten van het hoofdkantoor van Center Parcs Europe in Rotterdam (-12 miljoen euro netto), gecompenseerd door de resultaten die voortkomen uit de overdracht van de handelsondernemingen van de hotels van Latitudes en de aankoop van de handelsondernemingen die door Citéa beheerd werden (+8,4 miljoen euro netto) en door de besparingen op niet-terugkerende belastingen met betrekking tot de aanpassing van de fiscale positie van de Groep. Een beperkte verhouding van de schulden ten opzichte van het eigen vermogen Op 30 september 2011 vertegenwoordigt de netto schuld slechts 20,8% van het eigen vermogen, hetgeen de betrouwbaarheid van de financiële structuur van de Groep bevestigt.

2.2

-

2.3

2.4

Dividend Aan de Algemene Vergadering zal een dividend van 0,70 per aandeel aangeboden worden, hetgeen een totaal uitgereikt bedrag van 6,2 miljoen euro vertegenwoordigt, stabiel ten opzichte van 2009/2010.

VOORUITGANG VAN HET TRANSFORMATIEPLAN In mei 2010 heeft de Groep een uitgebreid transformatieplan van haar organisatie aangenomen, dat erop gericht is haar activiteiten binnen een geïntegreerde Groep te ontwikkelen tegen optimale kosten, waardoor groei gecreëerd wordt. Tijdens het boekjaar 2010/2011 zijn er vele acties begonnen op twee belangrijke punten: Verhoging van de omzet: er zijn commerciële activiteiten geïmplementeerd om de verkoop van het merk Pierre & Vacances in het buitenland te ontwikkelen, met name op het BNG-grondgebied (België, Nederland, Duitsland) (e-mailcampagnes, televisiespotjes, cross-selling aanbiedingen op websites, ontwikkeling van samenwerkingsverbanden met touroperators in het buitenland, etc.). De gerealiseerde verkoop bij klanten uit het BNG-grondgebied door Pierre et Vacances Tourisme Europe zijn als gevolg hiervan met bijna 20% gestegen ten opzichte van het voorafgaande boekjaar; in het kader van de optimalisering van de portefeuille van de merken van de Groep en de aantrekkelijkheid van haar aanbiedingen: vijf parken van Sunparks in Duitsland en Nederland zijn overgebracht naar het merk Center Parcs; drie hotels van Latitudes zijn verkocht; de aankoop van de stedelijke toeristische parken van Citéa en de daaropvolgende creatie van het merk Adagio Access versterken de perspectieven van de Groep op deze segmenten van de markt met een sterk potentieel; in mei 2011 is er een nieuwe online reserveringswebsite van Pierre & Vacances gelanceerd, die bijdraagt aan de groei van de gerealiseerde verkopen op internet. Vermindering van de kosten: de operationele en multidisciplinaire organisaties van Pierre et Vacances Tourisme Europe en Center Parcs Europe zijn samengevoegd. De teams zijn hergegroepeerd in Parijs, hetgeen de sluiting van het hoofdkantoor van Center Parcs Europe in Rotterdam en het vertrek van een honderdtal personen met zich mee heeft gebracht, het vernieuwingsbeleid van de huren met huurverlagingen en de afdeling "i nkoop" van de Groep hebben tot de eerste besparingen van het boekjaar geleid.

-

Bovendien is er een belangrijke investering aangegaan voor het moderniseren van de systemen voor het front en back office. Nagenoeg alle IT-projecten voor de samenvoeging zijn gestart, met een vervaltermijn van 12 tot 36 maanden (ERP, CRM-project van de Groep, gezamenlijk webplatform, etc.). Deze projecten moeten bijdragen aan de verhoging van de omzet en de operationele efficiëntie te versterken.

In onzekere tijden houdt de groep meer dan ooit vast aan haar strategie van kostenvermindering en modernisering van haar merken en distributie- en beheersmiddelen . Ontwikkeling,is de drijvende kracht achter de groei van de Groep en zal voortgezet worden met verschillende financieringswijzen. De in 2010 becijferde doelen (groei van de omzet uit toerisme met 100 miljoen euro en kostenvermindering met 65 miljoen euro) zijn van nu tot 2014 bevestigd. TENDENS RESERVERINGEN 2011/2012 De reserveringen voor het toerisme zijn tot nu toe gelijk aan het voorgaande boekjaar, met een toename in de stedelijke parken en bergbestemmingen. Het tempo van de reserveringen op de onroerend goedprogramma's die op de markt gebracht worden blijft vanaf het begin van boekjaar 2011/2012 constant.