Groen!
Volgende Vlaamse regering krijgt extra factuur van meer dan 2 miljard euro
door Filip Watteeuw (Vlaams parlementslid) op 13 december 2011 in "Algemeen",
"Democratie en overheid"
De PPS-projecten van de huidige en de vorige regering dreigen de
beleidsruimte van de volgende Vlaamse Regering ernstig in te perken.
Waar de Vlaamse Regering in het jaar 2010 nog maar 75 miljoen Euro aan
beschikbaarheidsvergoedingen betaalde, zal dat in 2019 opgelopen
zijn tot meer dan 650 miljoen. Maar de rekening dreigt nog veel hoger
op te lopen.
Recent leverde de Vlaamse regering het `jaarverslag alternatieve
financiering van de Vlaamse overheidsinvesteringen' af. Dit jaarverslag
is erg moeilijk leesbaar omdat het cijfermateriaal niet altijd op een
consequente manier wordt behandeld. Toch kan, mits enig cijferwerk, uit
dit jaarverslag opgemaakt worden dat de beschikbaarheidsvergoedingen in
de komende jaren gewoonweg exploderen.
In 2009 en 2010 betaalde de Vlaamse Regering respectievelijk 33 miljoen
EUR en 75 miljoen EUR. Maar in 2014 zal het al gaan om iets meer dan
290 miljoen EUR, wat bijna een vertienvoudiging op vijf jaar tijd
betekent. In absolute cijfers krijgen we in de daaropvolgende jaren nog
een verdere versnelling. In 2019 bedraagt het te betalen bedrag zelfs
al meer dan 650 miljoen. Een vertwintigvoudiging in vergelijking met
2009.
Dit heeft een zeer zware impact op de beleidsruimte van de volgende
Vlaamse regering. Het was de voorbije jaren al vechten om enige ruimte
voor nieuw beleid te realiseren. Maar het is nu al zeker dat de
volgende Vlaamse Regering 2 miljard EUR meer zal moeten betalen aan
beschikbaarheidsvergoedingen dan de huidige.
In de periode 2010-2014 zal de huidige Vlaamse regering ongeveer 850
miljoen EUR aan beschikbaarheidsvergoedingen ophoesten. Maar de
volgende Vlaamse regering krijgt een veel zwaardere factuur
voorgeschoteld. Voor de volgende regering bedraagt de PPS-factuur
minimaal 2,75 miljard EUR. Of er dan nog veel ruimte zal zijn voor
nieuw beleid is maar de vraag.
Bovendien zijn deze cijfers voor 2015-2019 een zware onderschatting,
want er komen wellicht nog zware facturen voor het Antwerpse Masterplan
2020. Met een investering van meer dan 7 miljard zou dit de grootste
PPS-constructie ooit worden in Vlaanderen met natuurlijk een hoge
beschikbaarheidsvergoeding. Ook voor een aantal andere PPS-projecten is
het nog onduidelijk welke beschikbaarheidsvergoedingen zullen moeten
betaald worden. Het gaat onder meer over de realisatie van een aantal
sluizen en over de kustverdedigingsplannen.
Belangrijke les uit deze vaststellingen is dat het begrotingsevenwicht
van deze Vlaamse regering zeer relatief is en de schuldpositie van de
Vlaamse regering in feite helemaal niet goed evolueert. Een pak
schulden is immers weggestopt in PPS constructies. Het is vooral de
volgende Vlaamse regering die de rekening gepresenteerd zal krijgen. De
vraag kan ook gesteld worden naar het democratisch gehalte van
dergelijke beslissingen die toekomstige, mogelijk andere, coalities in
dergelijke mate binden op financieel vlak.
PPS-werking in vraag stellen
Het is voor Groen! absoluut noodzakelijk dat er eindelijk volledige
transparantie komt over de last van de beschikbaarheidsvergoedingen
voor grote infrastructuurprojecten. Op dit moment hebben we slechts een
onvolledig en summier beeld, ondanks de te verwachten grote weerslag op
de meerjarenbegroting
Bovendien lijkt een debat ten gronde over de opportuniteit van de
PPS-constructies noodzakelijk. Het Rekenhof waarschuwde tijdens haar
eerste voortgangsrapportage over het Antwerps Masterplan 2020 voor
financieringsproblemen voor PPS voor grote infrastructuurprojecten. Het
Rekenhof voegde nog een waarschuwing toe: "In Engeland worden nu vele
PPS-projecten geschrapt bij gebrek aan financiële middelen door de
crisis." Steven Van Garsse, manager van het Kenniscentrum PPS stelde in
de MORA (commissie goederenvervoer 8/11/2011) dat er moet bepaald
worden welke weginfrastructuurprojecten in aanmerking komen voor PPS.
Het is bijvoorbeeld absoluut onzeker of een PPS-constructie nog wel kan
voor een groot project als het Masterplan. Kredietinstellingen kunnen
momenteel maar in beperkte mate projecten financieren. Te grote
weginfrastructuurprojecten lijken daarom niet meer mogelijk.
[INS: Zijn dit alle lopende PPS-projecten? Waar zit het Antwerps
Masterplan dan? :INS]
Sector
Aard van de investeringen
Investeringsbedrag (in duizend EUR)
Beschikbaarheidsvergoeding (in duizend EUR)
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Welzijn
VIPA infrastructuur - Alternatieve financiering Zorgsector
5.691.000,0
72.783
81.491
97.530
144.087
192.530
239.102
270.235
284.530
285.000
285.000
Wonen
Sociale Woningbouw
16.500,0
1.035
1.085
1.233
1.238
1.221
1.204
1.187
1.169
1.151
1.132
Wonen
Serviceflats-BEVAK
114.823,0
1.118
1.232
1.323
1.537
2.073
2.073
2.073
2.029
1.894
1.854
Onderwijs
Inhaalbeweging schoolinfrastructuur
1.500.000,0
0
0
0
1.546
3.720
47.327
98.521
100.000
100.000
100.000
Sport
Vlaams Sportinfrastructuurplan
225.000,0
65
554
853
3.800
6.500
6.500
6.500
6.500
6500
6500
Openbare Werken
VIA-Invest 6 missing links
1.548.000,0
0
0
4.600
20.300
26.590
33.400
33.520
110.180
148.580
159.660
Openbare Werken Mobiliteit
stelplaatsen
243.000,0
*
0
605
3.825
3.885
7.165
9.029
14.771
16.920
17.258
17.609
Openbare Werken Mobiliteit
Tramverlengingen
289.600,0
*
0
0
0
0
4.856
9.809
10.006
22.505
25.415
25.415
Openbare Werken
Callemansputte
35.000,0
0
0
0
0
5.500
5.500
5.500
5.500
5.500
5.500
Openbare Werken
Amoras - slibontwatering
482.297,0
0
29.000
29.000
29.000
29.000
29.000
29.000
29.000
29.000
29.000
Bestuurszaken
VAC's
200.500,0
0
4.799
8.133
8.133
13.030
17.276
17.276
17.276
17.276
17.276
Totaal:
75.001
118.766
146.497
213.526
292.185
400.220
488.589
595.609
637.574
648.946
* opgegeven beschikbaarheidsvergoedingen voor deze projecten liggen in
werkelijkheid wellicht hoger want het is onduidelijk of BTW werd
meegerekend.
PPS-projecten waar de beschikbaarheidsvergoeding nog onduidelijk is
Sector
Aard van de investeringen
Investeringsbedrag (in duizend EUR)
Beschikbaarheidsvergoeding (in duizend EUR)
Beschikbaarheidsvergoeding op kruissnelheid - concreet tijdspad
bedragen niet gekend
Openbare Werken
Sluizen (A'pen/Gent/Zeebrugge)
339.700
18.000
Openbare Werken
Antwerp Coördination Center
15.000
---
Openbare Werken Mobiliteit
Kilometerheffing
150.000
25.000
Openbare Werken
Kustcedediging
301.000
---
Openbare Werken
Masterplan 2020
7.200.000
---
_______________________
De beschikbaarheidsvergoeding is een periodieke vergoeding die de
overheid vanaf de beschikbaarheid van een infrastructuur betaalt aan de
private investeerder.
Contact: