Groen!

Schaf binnenlandse vluchten af!

door Filip Watteeuw (Vlaams parlementslid) op 13 december 2011 in "Klimaat en energie", "Mobiliteit en verkeersveiligheid"

Jaarlijks doen zoân 300 binnenlandse chartervluchten de luchthaven van Oostende aan. Dat blijkt uit het antwoord van minister Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Filip Watteeuw (Groen!). Het gaat hier om tussenlandingen van chartervluchten van en naar Brussel of Luik, korte vluchten van minder dan 200 kilometer. Groen! pleit voor de afschaffing van deze vluchten.

Filip Watteeuw, Vlaams Parlementslid voor Groen!: `Het is onbegrijpelijk dat dit nog kan in tijden van klimaatverandering, waaraan het vliegverkeer een substantiële bijdrage levert. Korte afstandsvluchten veroorzaken proportioneel een heel grote CO2-uitstoot, aangezien er relatief veel brandstof verbruikt wordt voor het opstijgen en landen. Voor korte afstanden is het vliegtuig dan ook totaal onverantwoord.'
Volgens minister Crevits moeten korte afstandsvluchten mogelijk blijven. Ze hanteert hierbij een wel heel vreemde redenering: door deze vluchten zou de vullingsgraad van het vliegtuig verzekerd worden, wat volgens haar een positieve impact heeft op het milieu. Watteeuw: `De argumenten van Crevits houden geen steek. Als de passagiers die nu in Oostende in- of uitstappen, de trein zouden nemen van of naar de luchthavens van Brussel of Luik, zou het vliegtuig even vol zitten maar met een veel lagere uitstoot. Voor kortere afstanden zijn het openbaar vervoer en de wagen veel minder milieubelastend zijn dan het vliegtuig. Korteafstandsvluchten gaan ook helemaal in tegen het STOP-principe (stappen-trappen-openbaar vervoer - personenwagen), dat de Vlaamse Regering naar eigen zeggen als uitgangspunt neemt voor haar mobiliteitsbeleid.'
Ter vergelijking: Een passagiersvliegtuig op de afstand Oostende - Brussel vervangen door twee bussen (zelfde max. passagiersaantal) levert een winst aan energie en CO2-uitstoot van 1130 procent! Het brandstofverbruik per passagier op deze afstand is bij het vliegtuig 13 keer groter. Voor Groen! is het dan ook duidelijk: korte afstandsvluchten passen absoluut niet in een duurzame visie op mobiliteit, en zouden gewoon verboden moeten worden. Hierdoor kan, afhankelijk van het type vliegtuig, tot 1177 ton CO2 bespaard worden. Misschien kan minister Schauvliege vanuit de klimaatconferentie in Durban haar collega Crevits ervan overtuigen om dit te doen.

Contact: