Groen!
Schaf binnenlandse vluchten af!
door Filip Watteeuw (Vlaams parlementslid) op 13 december 2011 in "Klimaat en
energie", "Mobiliteit en verkeersveiligheid"
Jaarlijks doen zoân 300 binnenlandse chartervluchten de luchthaven van
Oostende aan. Dat blijkt uit het antwoord van minister Hilde Crevits op
een schriftelijke vraag van Filip Watteeuw (Groen!). Het gaat hier om
tussenlandingen van chartervluchten van en naar Brussel of Luik, korte
vluchten van minder dan 200 kilometer. Groen! pleit voor de afschaffing
van deze vluchten.
Filip Watteeuw, Vlaams Parlementslid voor Groen!: `Het is
onbegrijpelijk dat dit nog kan in tijden van klimaatverandering,
waaraan het vliegverkeer een substantiële bijdrage levert. Korte
afstandsvluchten veroorzaken proportioneel een heel grote CO2-uitstoot,
aangezien er relatief veel brandstof verbruikt wordt voor het opstijgen
en landen. Voor korte afstanden is het vliegtuig dan ook totaal
onverantwoord.'
Volgens minister Crevits moeten korte afstandsvluchten mogelijk
blijven. Ze hanteert hierbij een wel heel vreemde redenering: door deze
vluchten zou de vullingsgraad van het vliegtuig verzekerd worden, wat
volgens haar een positieve impact heeft op het milieu.
Watteeuw: `De argumenten van Crevits houden geen steek. Als de
passagiers die nu in Oostende in- of uitstappen, de trein zouden nemen
van of naar de luchthavens van Brussel of Luik, zou het vliegtuig even
vol zitten maar met een veel lagere uitstoot. Voor kortere afstanden
zijn het openbaar vervoer en de wagen veel minder milieubelastend zijn
dan het vliegtuig. Korteafstandsvluchten gaan ook helemaal in tegen het
STOP-principe (stappen-trappen-openbaar vervoer - personenwagen), dat
de Vlaamse Regering naar eigen zeggen als uitgangspunt neemt voor haar
mobiliteitsbeleid.'
Ter vergelijking: Een passagiersvliegtuig op de afstand Oostende -
Brussel vervangen door twee bussen (zelfde max. passagiersaantal)
levert een winst aan energie en CO2-uitstoot van 1130 procent! Het
brandstofverbruik per passagier op deze afstand is bij het vliegtuig 13
keer groter. Voor Groen! is het dan ook duidelijk: korte
afstandsvluchten passen absoluut niet in een duurzame visie op
mobiliteit, en zouden gewoon verboden moeten worden. Hierdoor kan,
afhankelijk van het type vliegtuig, tot 1177 ton CO2 bespaard worden.
Misschien kan minister Schauvliege vanuit de klimaatconferentie in
Durban haar collega Crevits ervan overtuigen om dit te doen.
Contact: