Witteveen en Bos

Minister opent station Sassenheim

(13-12-2011)

"Ik heb er een liefde bij gekregen en dat is station Sassenheim", met die woorden opende minister Melanie Schultz van Haegen op vrijdag 9 december het nieuwe NS-station. Witteveen+Bos heeft voor de gemeente Teylingen het ontwerp van alle infrastructuur rondom het nieuwe station verzorgd.

Ontwerp en realisatie

Vanaf 2009 is Witteveen+Bos betrokken bij het ontwerp van de infrastructuur rondom het station. Het oorspronkelijke TCE-ontwerp van het voorplein is gecombineerd met het verdiepen van een bestaande onderdoorgang onder de A44 (om busverkeer naar het station mogelijk te maken). Daarnaast is het ontwerp op veel fronten gewijzigd en uitgebreid. Zo is het aantal parkeerplaatsen bijna verdubbeld en is de bushalte uitgebreid tot busstation. Om een extra verbindingsweg naar het station te creëren, is de bestaande oprit naar de A44 omgelegd. Witteveen+Bos heeft het ontwerp tot een bestek uitgewerkt, de vergunningaanvragen verzorgd en de verleggingen van alle kabels en leidingen gecoördineerd.

Het voorbereidende grondwerk is in de zomer van 2010 gestart. Witteveen+Bos heeft hierbij directievoering en het toezicht verzorgd. Omdat het bouwterrein tussen het spoor en de A44 slechts van één zijde te bereiken was, konden de perrons pas hierna door ProRail worden aangelegd. Na het verleggen van diverse kabels en leidingen kon afgelopen zomer begonnen worden met de aanleg van het voorplein, het verdiepen van de onderdoorgang en de aanleg van de nieuwe verbindingsweg. Hierop is tevens directie gevoerd en toezicht gehouden.

Vervolg

Witteveen+Bos blijft betrokken bij de afronding van de werkzaamheden aan de onderdoorgang onder de A44 waarna het busverkeer via twee routes het station kan bereiken. Door het project zijn we ook betrokken geraakt bij het ontwerp van de aansluitende infrastructuur. Witteveen+Bos is in de gemeente Teylingen ook betrokken bij de Noordelijke Randweg van Voorhout.