Witteveen en Bos
Minister opent station Sassenheim
(13-12-2011)
"Ik heb er een liefde bij gekregen en dat is station Sassenheim", met
die woorden opende minister Melanie Schultz van Haegen op vrijdag 9
december het nieuwe NS-station. Witteveen+Bos heeft voor de gemeente
Teylingen het ontwerp van alle infrastructuur rondom het nieuwe station
verzorgd.
Ontwerp en realisatie
Vanaf 2009 is Witteveen+Bos betrokken bij het ontwerp van de
infrastructuur rondom het station. Het oorspronkelijke TCE-ontwerp van
het voorplein is gecombineerd met het verdiepen van een bestaande
onderdoorgang onder de A44 (om busverkeer naar het station mogelijk te
maken). Daarnaast is het ontwerp op veel fronten gewijzigd en
uitgebreid. Zo is het aantal parkeerplaatsen bijna verdubbeld en is de
bushalte uitgebreid tot busstation. Om een extra verbindingsweg naar
het station te creëren, is de bestaande oprit naar de A44 omgelegd.
Witteveen+Bos heeft het ontwerp tot een bestek uitgewerkt, de
vergunningaanvragen verzorgd en de verleggingen van alle kabels en
leidingen gecoördineerd.
Het voorbereidende grondwerk is in de zomer van 2010 gestart.
Witteveen+Bos heeft hierbij directievoering en het toezicht verzorgd.
Omdat het bouwterrein tussen het spoor en de A44 slechts van één zijde
te bereiken was, konden de perrons pas hierna door ProRail worden
aangelegd. Na het verleggen van diverse kabels en leidingen kon
afgelopen zomer begonnen worden met de aanleg van het voorplein, het
verdiepen van de onderdoorgang en de aanleg van de nieuwe
verbindingsweg. Hierop is tevens directie gevoerd en toezicht gehouden.
Vervolg
Witteveen+Bos blijft betrokken bij de afronding van de werkzaamheden
aan de onderdoorgang onder de A44 waarna het busverkeer via twee routes
het station kan bereiken. Door het project zijn we ook betrokken
geraakt bij het ontwerp van de aansluitende infrastructuur.
Witteveen+Bos is in de gemeente Teylingen ook betrokken bij de
Noordelijke Randweg van Voorhout.