Port of Rotterdam

Datum 13-12-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©

Rotterdamse haven en Noordrijn-Westfalen - Logistieke partners voor Duitsland

Minister van economische zaken Harry K. Voigtsberger wil er zich bij de Duitse federale regering voor inspannen dat bij de implementatie van het Nationale Havenconcept rekening wordt gehouden met de grensoverschrijdende infrastructuurprojecten. Dat verklaarde de minister op een parlementaire avond over het onderwerp Transport en Logistiek die werd georganiseerd door het ministerie van economische zaken van de deelstaat Noordrijn-Westfalen en het Havenbedrijf Rotterdam in het gebouw van de vertegenwoordiging van Noordrijn-Westfalen in Berlijn. Centraal stonden de wederzijdse betrekkingen en het verkeersbeleid van de Duitse federale regering.

"Noordrijn-Westfalen vormt het achterland en de verlengde kademuur voor de ZARA-havens (Zeebrugge, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen). Goede verkeersaansluitingen zijn essentieel voor de economische samenwerking. Wij kiezen voor trimodale oplossingen en goed functionerende logistieke ketens. Voor Noordrijn-Westfalen is vooral de Betuweroute, die de havens van Amsterdam en Rotterdam met het Roergebied verbindt, van groot belang ", aldus Voigtsberger.

Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam: "Voor ons in Rotterdam is Noordrijn-Westfalen door de verbinding over de Rijn vanouds een natuurlijke partner. Zonder de industrie en het bedrijfsleven daar en in de andere regio's langs de Rijn, zou de Rotterdamse haven nooit die positie in Europa hebben bereikt die de haven vandaag de dag heeft. Dit willen wij met dit evenement in Berlijn duidelijk maken. Wij hebben veel aan het Duitse bedrijfsleven te danken."

Dit bewijzen ook de cijfers over de goederenoverslag. Volgens onderzoeken van het Havenbedrijf Rotterdam werden in 2010 ongeveer 110 miljoen ton goederen in Rotterdam van en naar Duitsland overgeslagen. Hiervan was 72 miljoen ton afkomstig uit Noordrijn-Westfalen resp. voor de industrie aldaar bestemd.

"Voor de industrie in Noordrijn-Westfalen is de haven van Rotterdam samen met de andere havens in het westen de toegangspoort tot de wereld. We hebben in onze deelstaat Noordrijn-Westfalen sterke binnenhavens en daarnaast meer naar het westen sterke zeehavens voor onze deur. Daaraan dankt onze export op de wereldwijde concurrentiemarkt zijn bestaan. Noordrijn-Westfalen is ook een havendeelstaat, dat is de boodschap van deze avond", verklaarde Voigtsberger.

Hans Smits: "De aankondiging van de Bondsregering om volgend jaar één miljard euro extra in de infrastructuur te investeren, is precies het goede signaal dat we in tijden van krapper wordende begrotingen nodig hebben. We zullen als Havenbedrijf Rotterdam ook zelf blijven investeren in de bereikbaarheid van onze haven, bijvoorbeeld door Maasvlakte 2 die op dit moment wordt aangelegd. Investeringen in de infrastructuur zijn investeringen in toekomstige groei."

Met het oog op de gemeenschappelijke klanten is het zaak om in de toekomst samen met Noordrijn-Westfalen en de binnenhavens van die deelstaat de logistieke keten verder te optimaliseren, zo verklaarde Smits.