Port of Rotterdam
Datum 13-12-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Rotterdamse haven en Noordrijn-Westfalen - Logistieke partners voor
Duitsland
Minister van economische zaken Harry K. Voigtsberger wil er zich bij de
Duitse federale regering voor inspannen dat bij de implementatie van
het Nationale Havenconcept rekening wordt gehouden met de
grensoverschrijdende infrastructuurprojecten. Dat verklaarde de
minister op een parlementaire avond over het onderwerp Transport en
Logistiek die werd georganiseerd door het ministerie van economische
zaken van de deelstaat Noordrijn-Westfalen en het Havenbedrijf
Rotterdam in het gebouw van de vertegenwoordiging van
Noordrijn-Westfalen in Berlijn. Centraal stonden de wederzijdse
betrekkingen en het verkeersbeleid van de Duitse federale regering.
"Noordrijn-Westfalen vormt het achterland en de verlengde kademuur voor
de ZARA-havens (Zeebrugge, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen). Goede
verkeersaansluitingen zijn essentieel voor de economische samenwerking.
Wij kiezen voor trimodale oplossingen en goed functionerende logistieke
ketens. Voor Noordrijn-Westfalen is vooral de Betuweroute, die de
havens van Amsterdam en Rotterdam met het Roergebied verbindt, van
groot belang ", aldus Voigtsberger.
Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam: "Voor
ons in Rotterdam is Noordrijn-Westfalen door de verbinding over de Rijn
vanouds een natuurlijke partner. Zonder de industrie en het
bedrijfsleven daar en in de andere regio's langs de Rijn, zou de
Rotterdamse haven nooit die positie in Europa hebben bereikt die de
haven vandaag de dag heeft. Dit willen wij met dit evenement in Berlijn
duidelijk maken. Wij hebben veel aan het Duitse bedrijfsleven te
danken."
Dit bewijzen ook de cijfers over de goederenoverslag. Volgens
onderzoeken van het Havenbedrijf Rotterdam werden in 2010 ongeveer 110
miljoen ton goederen in Rotterdam van en naar Duitsland overgeslagen.
Hiervan was 72 miljoen ton afkomstig uit Noordrijn-Westfalen resp. voor
de industrie aldaar bestemd.
"Voor de industrie in Noordrijn-Westfalen is de haven van Rotterdam
samen met de andere havens in het westen de toegangspoort tot de
wereld. We hebben in onze deelstaat Noordrijn-Westfalen sterke
binnenhavens en daarnaast meer naar het westen sterke zeehavens voor
onze deur. Daaraan dankt onze export op de wereldwijde
concurrentiemarkt zijn bestaan. Noordrijn-Westfalen is ook een
havendeelstaat, dat is de boodschap van deze avond", verklaarde
Voigtsberger.
Hans Smits: "De aankondiging van de Bondsregering om volgend jaar één
miljard euro extra in de infrastructuur te investeren, is precies het
goede signaal dat we in tijden van krapper wordende begrotingen nodig
hebben. We zullen als Havenbedrijf Rotterdam ook zelf blijven
investeren in de bereikbaarheid van onze haven, bijvoorbeeld door
Maasvlakte 2 die op dit moment wordt aangelegd. Investeringen in de
infrastructuur zijn investeringen in toekomstige groei."
Met het oog op de gemeenschappelijke klanten is het zaak om in de
toekomst samen met Noordrijn-Westfalen en de binnenhavens van die
deelstaat de logistieke keten verder te optimaliseren, zo verklaarde
Smits.