Watersportverbond - KNWV


Gemengde resultaten Delta Lloyd Kernploeg

dinsdag 13 december 2011

Niemand heeft hier op kunnen trainen
âEen voordeel, niemand heeft hier op kunnen trainenâ zei Lobke Berkhout vlak voordat ze het water op ging. De zeilers van de Delta Lloyd Kernploeg scoorden wisselende resultaten in de Hollandse condities. Laser zeiler Van Schaardenburg en Windsurfer Van Rijsselberghe pakten beide een overwinning maar lieten in de andere race van de dag kansen liggen.
Â
Rutger van Schaardenburg
Rutger van Schaardenburg strijdt tijdens dit WK met Roelof Bouwmeester om een Olympische ticket in de Laserklasse. Voorlopig, na vier races in de voorrondes, staat Van Schaardenburg er beter voor op een 11de plaats in het tussenklassement van 149 deelnemers. Hij begon de dag met een prachtige overwinning en scoorde daarna een 15de plaats. Bouwmeester had een slechte dag met een 15de en een 22ste plaats. Hij staat nu 30ste.
Â
Beste Nederlander in de top acht landen van de Laser klasse op dit WK. Dat is de eis voor Van Schaardenburg om deze nationale selectiestrijd te met Bouwmeester winnend af te sluiten. Als dat niet lukt wordt de nationale selectie verlengd en krijgt Bouwmeester nog een kans in het voorjaar van 2012.

Van Schaardenburg analyseerde zijn twee wedstrijden. âMijn eerste race was goed. Zo had ik mijn tweede race ook willen hebben. In de eerste race van de dag lag ik niet gelijk op kop. Maar ik had een goede bovenboeironding, had goede snelheid downwind. Het was wel moeilijk. De wind ging behoorlijk heen een weer in kracht en richting. Maar ik zat steeds goed. Het was gewoon een hele goede wedstrijd. Zoals het hoort.â Â
"Tweede race werd ik overrompeld. Ik miste iets. Kwam erachter dat mijn ziellozer dicht stond en allemaal water in mijn kuipje stond. Ik ging niet hard. Had geen keuze, overzeilde de lay-line en toen viel de wind weg en werd het ineens erg lastig om nog aansluiting te vinden richting de bovenboei. Ik was echt van mijn apropos en het duurde even voordat ik weer in de race zat. De turbo moest erop. Maar het is nog zeker niet verloren. Wij zijn gekomen om op het podium te staan en dat kan nog steeds.â
Â
Dorian van Rijsselberghe de tel kwijt
Dorian van Rijsselberghe leek de tel kwijt te zijn. De windsurfer lag zo ver voor in race drie dat niemand hem eraan kon herinneren dat hij nog een rondje moest surfen. Dus de Texelaar had de slalom naar de finish al bijna afgerond toen zijn tegenstanders aan het laatste en derde kruisrak begonnen. Pijnlijke fout. Wat was er aan de hand? Â
âJe zit zo in die race je bent bijna te gefocust. Ik zag voor de race dat de baan veranderd was, maar ik heb dat niet helemaal goed in me opgeslagen. Ik lag zo ver voor. Dat is gewoon niet handig. Dus ik was al onderweg naar de finish en toen moest ik weer terug."
Â
Van Rijsselberghe eindigde als 16de in race drie. In race vier won de Texelaar als vanouds. Tweede werd Tom Ashley de Nieuw Zeelander die in China nog het Olympische goud won.
Â
âIn race twee had ik een voorzichtige start. Ik wil niet teveel risico lopen en ik weet dat ik er, als het moet, iets extraâs uit kan drukken. Maar dat was een goede race. Het was vandaag heel vlagerig en er ligt veel wier. Ik kan daar denk ik beter mee omgaan.â
Â
âHet is jammer dat ik dit resultaat heb staan, geen drama. Ik moet nu alleen nog maar goede resultaten neerzetten. Dat verandert de zaak iets.â
Â
Protest tegen de huidige wereldkampioenen in de 470
Lisa Westerhof en Lobke Berkhout staan tweede in de ranglijst na vier races. Maar die positie staat ter discussie. Er loopt een protest van het Engelse team Weguelin en Ainsworth tegen de huidige
Wereldkampioenen uit Nederland.
Lobke Berkhout had niet het gevoel alles onder controle te hebben vandaag 13 december. âHet was een hele moeilijke dag. We hebben de schade beperkt weten te houden met een 11de en een derde plaats. De wind en de buien veroorzaakten grote drukverschillen. Het was heel lastig. In race drie kwamen we als 18de boven. Dat hebben we goed opgehaald. In race vier hadden we een close call met het derde team van de Engelsen. Nu hebben we een protest tegen ons inzake een bakboord stuurboord incident.â
Â
Â
Voor meer info bel Simon Keijzer + 61 451 897 054
Â