Klacht.nl presenteert meest klantvriendelijke bedrijven van 2011
Persbericht van PR Matters
Telecom, energie en internet bedrijven meest actief in klachten
oplossen
KLACHT.nl Awards worden uitgereikt aan de meest klantvriendelijke
bedrijven van 2011
Telecom, energie en internet bedrijven meest actief in klachten
oplossen
KLACHT.nl reikt in 2011 de KLACHT.nl Awards uit aan bedrijven die het
meest actief waren in het oplossen van consumentenklachten op de site
KLACHT.nl. Telecom bedrijven, internetaanbieders en energieleveranciers
waren in 2011 de meest actieve categorieën op KLACHT.nl.
In 2011 werden er ruim 40.000 klachten gemeld op KLACHT.nl waarvan er
10.000 werden opgelost. Bedrijven worden beoordeeld op hun
oplospercentage; de verhouding tussen het aantal gemelde klachten en
het aantal opgeloste klachten.
Top 3 oplospercentages Telecom, Energie en Internet
Telecom
1. Rabo Mobiel 89%
2. Youfone 85%
3. Vodafone 84%
Energie
1. Oxxio 100%
2. Eneco 98%
3. Nuon 96%
3. Internet
1. Tele2 96%
2. Scarlet 92%
3. KPN 37%
Indien binnen een categorie bedrijven hetzelfde oplospercentage hebben,
wint het bedrijf met de snelste tijd (som van reactie- en oplostijd),
peildatum 10 december 2011
Rabo Mobiel, Oxxio en Tele2 presteerden het om de meeste klachten over
hun bedrijf op te lossen en ontvangen de KLACHT.nl award 2011. Andere
winnaars van de KLACHT.nl award zijn onder andere Philips
(Electronica), Bol.com (Online warenhuizen) en Hornbach (Bouwmarkten) .
Grootste verliezers dit jaar zijn Albert Heijn, T-Mobile en de HEMA.
Zij ontvingen de meeste klachten en losten er de minste op. Volgens de
makers van de site ligt de kracht van het concept voornamelijk in het
feit dat bedrijven de consumenten persoonlijk kunnen benaderen én dat
een onopgeloste klacht voor altijd online blijft staan.
Service als kracht
Met name in de Telecom-, Internet-, en Energiebranche wordt service een
steeds zwaarder wegende factor. Consumenten betalen liever meer voor
een product of merk waarvan zij zeker zijn dat zij ook goed en
vriendelijk worden behandeld. KLACHT.nl geeft organisaties de kans zich
te onderscheiden op het gebied van service.
Cijfers
Het oplossen van een klacht is zowel in het belang van de klant als van
de organisatie;
- Het is 5x keer duurder om een nieuwe klant te krijgen dan om een
bestaande klant te houden
- Worden klachten direct opgelost dan wil zo'n 95% van de klanten
opnieuw zaken doen.
- Organisaties met goede service laten gemiddeld een hogere
winstgevendheid zien.
- Van klanten die ontevreden zijn en niet klagen komt 90% niet terug.
(bron : klachtenmanagement.nl)
Over KLACHT.nl
KLACHT.nl is een online platform dat consumenten helpt bij het oplossen
van hun klachten. Klachten die op KLACHT.nl worden gemeld worden in één
oogopslag gevonden in Google en zijn ook terug te vinden op Twitter en
Facebook; een goede manier om bedrijven aan te sporen tot actie. Een
bedrijf krijgt gratis toegang tot de contactgegevens van de klant en
kan op die manier contact op nemen om een oplossing te bieden. Ook
worden bedrijven actief benaderd met het verzoek de klacht op te
lossen. Sinds de start in 2009 zijn er ruim 100.000 klachten gemeld.
KLACHT.nl Awards 2011
In het bijgaande overzicht staan de winnaars van de KLACHT.nl Award.
Een overzicht van de winnaars in de overige categorieën is te vinden op
www.KLACHT.nl
KLACHT.nl Verliezers 2011
Om bedrijven te stimuleren zoveel mogelijk klachten op te lossen,
publiceert KLACHT.nl ook de verliezers van 2011. In het overzicht
hieronder staan de bedrijven genoemd waarover minimaal 100 klachten
gemeld zijn in de afgelopen 12 maanden en die minder dan 50% opgelost
hebben.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
Links:
http://www.klacht.nl/awards2011/
Bijlage:
* bijlage_klachtnldoc
* klachtnl_awards_2011_defdoc
* bijlage_klachtnlverliezersdoc
Razende Robot Reporter