Gemeente Rotterdam

versterking van rotterdams ondernemersklimaat

08 december 2011 | Bestuursdienst | persbericht

Gemeente aan de slag met verbeterpunten die zijn aangereikt door ondernemers in de stad.

Met een slagvaardige aanpak gaat de gemeente Rotterdam de drie belangrijkste irritaties van Rotterdamse ondernemers te lijf. Hiermee wil de gemeente samen met stedelijke partners het ondernemersklimaat in de stad versterken.

Bij een eerder ondernemersonderzoek bestempelden Rotterdamse ondernemers de drie volgende verbeterpunten als het meest urgent:
- het vele doorverwijzen binnen de gemeente,
- de voortdurende wijziging van wet- en regelgeving
- de langdurige afhandelingstermijnen bij de gemeentebelastingen

Rotterdam gaat deze verbeterpunten oppakken met concrete maatregelen. Wethouder Karakus (Stedelijke Economie) is blij met de aanwijzingen van de ondernemers. `Ze hebben aangegeven waar de schoen wringt en nu gaat de gemeente aan de slag om hier verbetering in te brengen. Zo gaan we ons imago als meest ondernemersvriendelijke stad waarmaken met een typisch Rotterdamse aanpak: daadkrachtig en samen met de partners in de stad.'

Aanpak
Het vele doorverwijzen binnen de gemeente wordt aangepakt met één centraal telefoonnummer voor ondernemers, zoals nu ook voor bewoners bestaat. Het algemene telefoonnummer 14010 wordt hiervoor aangepast zodat ondernemers die bellen direct worden doorverbonden naar de juiste persoon of instantie.

Daarnaast is statusinformatie beschikbaar via internet (mijn loket voor bedrijven) en stelt de gemeente ambtenaren aan die `'probleemeigenaar'' zijn en die samen met de ondernemer een dossier adopteren. Een andere ondernemerswens wordt uitgevoerd met de maatregel dat wetten en regels voortaan nog maar twee keer per jaar kunnen veranderen. Dit is op 1 januari en 1 juli. Hiermee hanteert Rotterdam dezelfde regels als de Rijksoverheid. Ook is de invoeringstermijn minstens 1 maand, zodat ondernemers bijtijds kunnen inspelen op nieuwe regels.

De huidige praktijk dat regels in principe iedere week kunnen veranderen, is hiermee verleden tijd. De te lange afhandelingstermijnen bij de gemeentelijke belastingdienst wordt aangepakt met een koppeling met de administratie van de Kamer van Koophandel. Hiermee wordt een slag geslagen bij het uitwisselen van actuele informatie. Het aantal bezwaarschriften wegens verkeerd adres, object of belastbare ondernemer zal hierdoor afnemen.

Minder administratieve lasten
De aanpak van de verbeter top 3 is onderdeel van het terugdringen van de administratieve lasten voor de Rotterdamse ondernemer. In deze collegeperiode moeten deze lasten met 15 procent afnemen. Rotterdam verdiende met deze voortvarende aanpak in 2009 de titel meest klantvriendelijke gemeente van Nederland. Onlangs is Rotterdam door MBK Nederland bestempeld als beste ondernemersstad van Nederland.