versterking van rotterdams ondernemersklimaat
08 december 2011 | Bestuursdienst | persbericht
Gemeente aan de slag met verbeterpunten die zijn aangereikt door
ondernemers in de stad.
Met een slagvaardige aanpak gaat de gemeente Rotterdam de drie
belangrijkste irritaties van Rotterdamse ondernemers te lijf. Hiermee
wil de gemeente samen met stedelijke partners het ondernemersklimaat in
de stad versterken.
Bij een eerder ondernemersonderzoek bestempelden Rotterdamse
ondernemers de drie volgende verbeterpunten als het meest urgent:
- het vele doorverwijzen binnen de gemeente,
- de voortdurende wijziging van wet- en regelgeving
- de langdurige afhandelingstermijnen bij de
gemeentebelastingen
Rotterdam gaat deze verbeterpunten oppakken met concrete maatregelen.
Wethouder Karakus (Stedelijke Economie) is blij met de aanwijzingen van
de ondernemers. `Ze hebben aangegeven waar de schoen wringt en nu gaat
de gemeente aan de slag om hier verbetering in te brengen. Zo gaan we
ons imago als meest ondernemersvriendelijke stad waarmaken met een
typisch Rotterdamse aanpak: daadkrachtig en samen met de partners in de
stad.'
Aanpak
Het vele doorverwijzen binnen de gemeente wordt aangepakt met één
centraal telefoonnummer voor ondernemers, zoals nu ook voor bewoners
bestaat. Het algemene telefoonnummer 14010 wordt hiervoor aangepast
zodat ondernemers die bellen direct worden doorverbonden naar de juiste
persoon of instantie.
Daarnaast is statusinformatie beschikbaar via internet (mijn loket voor
bedrijven) en stelt de gemeente ambtenaren aan die `'probleemeigenaar''
zijn en die samen met de ondernemer een dossier adopteren.
Een andere ondernemerswens wordt uitgevoerd met de maatregel dat wetten
en regels voortaan nog maar twee keer per jaar kunnen veranderen. Dit
is op 1 januari en 1 juli. Hiermee hanteert Rotterdam dezelfde regels
als de Rijksoverheid. Ook is de invoeringstermijn minstens 1 maand,
zodat ondernemers bijtijds kunnen inspelen op nieuwe regels.
De huidige praktijk dat regels in principe iedere week kunnen
veranderen, is hiermee verleden tijd. De te lange afhandelingstermijnen
bij de gemeentelijke belastingdienst wordt aangepakt met een koppeling
met de administratie van de Kamer van Koophandel. Hiermee wordt een
slag geslagen bij het uitwisselen van actuele informatie. Het aantal
bezwaarschriften wegens verkeerd adres, object of belastbare ondernemer
zal hierdoor afnemen.
Minder administratieve lasten
De aanpak van de verbeter top 3 is onderdeel van het terugdringen van
de administratieve lasten voor de Rotterdamse ondernemer. In deze
collegeperiode moeten deze lasten met 15 procent afnemen. Rotterdam
verdiende met deze voortvarende aanpak in 2009 de titel meest
klantvriendelijke gemeente van Nederland. Onlangs is Rotterdam door MBK
Nederland bestempeld als beste ondernemersstad van Nederland.
Gemeente Rotterdam