Gemeente Dirksland
Wethouder De Jong overhandigt âeersteâ vervoerspas voor het CTW aan de
heer en mevrouw Bal uit Dirksland
Vanaf 1 januari 2012 wordt het taxivervoer voor Wmo-geïndiceerden
anders ingevuld. De Regiotaxi maakt plaats voor het Compensatie
Taxitarief voor Wmo-geïndiceerden (CTW).
In november hebben alle Wmo-geïndiceerden op Goeree-Overflakkee een
brief ontvangen met meer informatie en een antwoordformulier.
Binnenkort ontvangt iedereen die het antwoordformulier heeft
teruggestuurd de nieuwe vervoerspas thuis. Met daarbij een handige
instructie en tips voor het gebruik.
Nieuwe pas
Wethouder G. de Jong van de gemeente Dirksland overhandigt namens de
vier gemeenten van Goeree-Overflakkee op symbolische wijze de eerste
pas aan de heer en mevrouw Bal-van Schouwen. Het echtpaar Bal maakte
regelmatig gebruik van de Regiotaxi en reist vanaf 1 januari 2012 met
het CTW.
De pas voor de Regiotaxi is vanaf 1 januari 2012 niet meer te
gebruiken. Met de CTW-pas kunnen mensen bij de taxibedrijven aantonen
dat ze bij hun gemeente staan geregistreerd met een Wmo-indicatie.
Vrije keus
Houders van een CTW-pas zijn vrij in hun keuze door welk taxibedrijf ze
vervoerd willen worden. Voorwaarde is wel dat het een legaal
taxibedrijf is. De gemeente voorziet in een compensatie voor het
vervoer op basis van het nieuwe Compensatie Taxitarief voor
Wmo-geïndiceerden (CTW). Net als bij het Regiotaxisysteem betalen de
reizigers een deel van de taxikosten. Deze kosten zijn nooit hoger dan
de reguliere kosten die gelden in het Openbaar Vervoer.
Voorwaarden voor het vervoer
Het maximaal te reizen aantal kilometers (enkele reis) is 30 kilometer.
Het begin- of eindpunt moet gelegen zijn op Goeree-Overflakkee. De reis
wordt gecompenseerd als gebruik is gemaakt van een legale
taxionderneming en als is gereisd met een geldige CTW-pas. De pas wordt
bijvoorbeeld ongeldig als de Wmo-indicatie is geëindigd of als de
eigenaar is verhuisd naar een andere gemeente.
Machtiging aan de gemeente
Wmo-reizigers kunnen de gemeente machtigen om het gemeentelijke deel
van de kosten te betalen aan het taxibedrijf waarmee is gereisd.
Taxibedrijven zijn niet verplicht hieraan mee te werken, maar bieden zo
een service aan de Wmo-reiziger. De reiziger (die een machtiging heeft
verleend) hoeft dan maar een klein gedeelte van de taxikosten direct te
betalen, namelijk het deel dat niet voor compensatie in aanmerking
komt, de rest wordt door het taxibedrijf geregeld met de gemeente.
Géén machtiging aan de gemeente
Als de Wmo-reiziger niet heeft gekozen voor het verlenen van een
machtiging (of het taxibedrijf verleent deze service niet) moet het
volledige bedrag betaald worden aan de taxichauffeur. Achteraf kunnen
dan de ritkosten door de Wmo-reiziger worden gedeclareerd, onder
vermelding van de naam van het taxibedrijf, het in- en uitstappunt, het
aantal gereden kilometers en het notabedrag. Hiervoor is ook een nota
van het taxibedrijf nodig.
Kosten voor het CTW
De CTW-berekening gaat uit van maximale tarieven. Taxibedrijven zijn
vrij om lagere tarieven te hanteren, waardoor het eigen tarief en het
bedrag dat de gemeente compenseert lager kunnen uitvallen. Een
voorbeeld, waarbij de Wmo-reiziger een machtiging heeft verleend:
Een gewone taxirit (geen rolstoelbus) van 5 kilometer kost bijvoorbeeld
maximaal ⬠14,76. De CTW-reiziger betaalt ⬠1,15 aan de
taxichauffeur. De gemeente betaalt de overige ⬠13,61.
Meer informatie
Meer informatie over de tarieven en de compensatie is binnenkort te
vinden op de website van het ISGO, www.isgo.nl.
Â