Helft jongeren wil best uitblinken op school
Persbericht van Platform Bèta Techniek
Helft jongeren wil best uitblinken op school
Zesjescultuur zit excelleren in de weg
De helft van de Nederlandse jongeren wil voorbij aan de zesjescultuur
op school. Zij vinden uitblinken leuk en het geeft en grotere kans op
een goede baan. Voor de andere helft is uitblinken niet zo belangrijk,
het is voor hen een ver- van-mijn-bed-show. Opvallend is dat slechts
een kwart van de jongeren de schoolvakken uitdagend vindt. En maar
éénderde van leerlingen zegt aangemoedigd te worden door hun omgeving
om uit te blinken. Succesvolle mensen uit het bedrijfsleven worden het
meest genoemd als voorbeelden van uitblinkers.
Dit blijkt uit het onderzoek 'Excellentiemodel, jongeren over
uitblinken' dat het Platform Beta Techniek 8 december in Utrecht
presenteert aan experts, schoolleiders en docenten.
Het excellentiemodel, beschrijft vier typen leerlingen met onder meer
de ''zelfbewuste generalisten'' (39%) en de gemaksgerichte
levensgenieters'' (34%). Het geeft scholen scherper inzicht in hoe zij
de verschillende leerlingen optimaal kunnen motiveren om hun talent te
ontdekken en alles uit hun talent te halen. En het helpt de scholen om
een beter 'excellentie-klimaat' te creëren.
Jongeren geven aan dat de belangrijkste beïnvloeders hun ouders zijn,
gevolgd door vrienden en leraren. Als belangrijkste voorbeelden als het
gaat om uitblinken noemen zij als eerste 'succesvolle mensen in het
bedrijfsleven', gevolgd door 'wetenschappers'. Daarna volgen bekende
sporters, schrijvers en artiesten.
Het onderzoek is in opdracht van het Platform Beta Techniek uitgevoerd
door jongerencommunicatiebureau YoungWorks en onderzoeksbureau
Motivaction.
Het Platform Beta Techniek voert in opdracht van het ministerie van OCW
programma's uit die excellentie in het onderwijs moeten stimuleren.
Sinds 2008 in het hoger onderwijs met het Sirius programma en in het
basisonderwijs met het Orion programma en sinds dit jaar in het
voortgezet onderwijs met het Beta-Excellent programma. Op dit moment
wordt gewerkt aan plannen om dit te intensiveren en uit bouwen.
Voor het onderzoek zijn groepsgesprekken met honderden jongeren
gehouden en is een vragenlijst afgenomen bij ruim 1300 jongeren tussen
12 en 25 jaar van alle opleidingsniveau's. De resultaten zijn verwerkt
tot een Excellentiemodel. Dit segmentatiemodel beschrijft vier typen
leerlingen die ieder op verschillende wijze aankijken tegen uitblinken:
de 'Zelfbewuste Generalisten', de 'Gemaksgerichte Levensgenieters', de
'Statusgerichte Toekomstplanners' en de 'Berustende Volgers'.
Het kabinet zet in op meer excellentie in de hele onderwijsketen.
Terwijl de gemiddelde en zwakkere leerlingen relatief erg goed
presteren ten opzichte van hun internationale leeftijdsgenoten, scoren
Neerlands beste leerlingen en studenten internationaal gezien relatief
laag en laat ook een dalende trend zien. Het ontwikkelen van eigen
toptalent op allerlei terreinen is echter essentieel voor de
Nederlandse kennissamenleving en voor concurrentiepositie van onder
andere de negen aangewezen Topsectoren.
De vier typen leerlingen en hun houding ten opzicht van uitblinken:
Zelfbewuste Generalisten (39%)
Zelfbewuste Generalisten zijn breed geïnteresseerd en intrinsiek
gemotiveerd om het beste in zichzelf naar boven te halen. Ze hebben
vaak een duidelijk beeld van wat ze kunnen en van wat ze later willen
bereiken. Uitblinken heeft in de ogen van Zelfbewuste Generalisten
vooral positieve kanten. Excellentie is voor deze groep een breed
begrip, excelleren in het onderwijs is daarom niet altijd de meest voor
de hand liggende keuze.
Gemaksgerichte Levensgenieters (34%)
Gemaksgerichte Levensgenieters zijn tevreden met hun leven en maken
zich niet druk over de toekomst. School en studie spelen geen
belangrijke rol in hun leven. Ze zien geen noodzaak om hierin uit te
blinken. Ze staan niet negatief tegenover excelleren en presteren, maar
het is voor hen ook niet belangrijk. Met een zesje red je het ook en
die goede baan komt vanzelf wel.
Berustende Volgers (16%)
Berustende Volgers houden van hun vertrouwde omgeving; ze treden niet
graag buiten hun comfortzone. Zowel in hun vrije tijd als op school
zijn ze niet op zoek naar uitdagingen. Ze hebben geen behoefte om uit
te blinken en weten ook niet waarin ze zelf kunnen excelleren. Ze zijn
bang voor de mogelijke negatieve gevolgen van excellentie, zoals
kritiek, jaloezie en sociale druk om niet uit te blinken of op te
vallen.
Statusgerichte Toekomstplanners (11%)
Statusgerichte Toekomstplanners hebben een relatief duidelijk
toekomstbeeld en willen nu goed presteren om later verzekerd te zijn
van succes. Ze zijn competitief ingesteld en steken graag de handen uit
de mouwen. Status is belangrijk, dus factoren als geld en aanzien
stimuleren deze jongeren om extra hard te lopen.
Links:
http://www.platformbetatechniek.nl
Razende Robot Reporter