Rijksbijdrage van belang tegen filevorming op knooppunten
6 december 2011
Minister Schultz lijkt niet van plan te zijn geld uit te trekken voor
de aanpak van de knooppunten van de nieuwe N 340/N48 met de rijkswegen
A28 en N36. Dit blijkt uit het gesprek dat de provincie Overijssel met
het Rijk heeft gevoerd rond de Meerjarenraming Infrastructuur Ruimte en
Transport (MIRT). Gedeputeerde Staten van Overijssel zijn van mening
dat een Rijksbijdrage van groot belang is voor een goede vormgeving van
deze knooppunten om toekomstige verkeersproblemen te voorkomen.
De opstelling van de minister over een Rijksbijdrage is voor de
provincie reden om de problematiek onder de aandacht van de Tweede
Kamerleden te brengen om zo het ministeriële standpunt te keren.
Gedeputeerde Gerrit Jan Kok, verantwoordelijk voor verkeer en vervoer
in Overijssel: "De N 340/N48 is een belangrijke verbindende schakel
tussen de twee Rijkswegen. De huidige aansluiting van de N 340 op de
A28 kan het toekomstige verkeer niet verwerken. Goede doorstroming is
niet alleen van belang voor het verkeer dat zich op de N 340/N48
bevindt, maar ook voor het verkeer van en naar en op de Rijkswegen. De
vormgeving van de aansluitingen heeft effect op de verkeersafwikkeling
op de rijkswegen. We hebben hier dus een gezamenlijke
verantwoordelijkheid. Door de knooppunten aan beide zijden van de N
340/N48 nu meteen goed aan te pakken, zorgen we samen voor een goede
infrastructuur die de toekomstige ontwikkelingen goed aankan."
Ondertussen gaat de provincie door met de plannen voor de verbetering
van de N 340. "Deze weg is een hoofdader in Overijssel en een
belangrijke economische verbinding voor Noordoost Overijssel. De
verbetering van deze provinciale weg is dan ook van groot belang",
meldt Gerrit Jan Kok. "Als Provinciale Staten de plannen goedkeuren
kunnen de werkzaamheden in 2018 gereed zijn. Mocht het Rijk zich niet,
samen met de provincie en de gemeente Zwolle, inzetten voor een
structurele oplossing, dan ligt er straks een goede provinciale
infrastructuur waarbij de knooppunten met de Rijkswegen later alsnog
moeten worden aangepast. Dat is kapitaalvernietiging en daar willen we
de minister voor behoeden."
Wethouder René de Heer van Zwolle, onder meer verantwoordelijk voor
Economie en Verkeer, sluit zich aan bij de waarschuwende woorden van de
gedeputeerde. "Zwolle en de regio staan al jaren in de top van
economisch sterke regio's. Dat betekent dat we een belangrijke bijdrage
leveren aan het welvaren van de BV Nederland. Die positie hebben we
mede vanwege de goed bereikbaarheid, zowel via water, spoor als weg.
Het is niet voor niets dat Zwolle er keer op keer in slaagt om grote
bedrijven en kantoorconcentraties aan zich te binden. Om aan de eisen
van de markt te blijven voldoen is het essentieel dat we blijven
investeren, vooral ook in onze bereikbaarheid", legt de wethouder uit.
"Dat hebben we de afgelopen jaren gedaan (IJsselallee, Ceintuurbaan) en
blijven we de komende jaren doen. De aansluiting van de N340 op de A28
is daarbij uitermate belangrijk. Zowel voor de Overijsselse hoofdstad
als voor de regionale verbindingen. Ons bedrijventerrein Hessenpoort
ligt strategisch aan de N340 en de A28. Dat heeft gezorgd voor één van
de meest geavanceerde bedrijventerreinen van dit deel van Nederland. De
komende jaren wordt hier nog volop ontwikkeld: onder meer Ikea heeft
grote interesse en ook andere bedrijven blijven zich hier vestigen. Om
economische trekker te blijven heeft deze regio een goede aansluiting
van beide wegen simpelweg nodig. De A28 is inmiddels - terecht - met
2x3 rijbanen aangepast aan de verkeersdruk in dit deel van het land.
Een goede afwikkeling van dat verkeer naar stad en regio is daarbij
noodzaak. Daar investeren we zelf in, maar we kunnen het niet alleen."
De nieuwe aansluitingen van de N 340/N48 op de A28 en N36 maken
onderdeel uit van de totale opwaardering van de N 340/N48. Doel is deze
provinciale weg om te vormen van een 80 km/uur weg naar een 100 km/uur
weg met gedeeltelijk 2x2 rijbanen en met gedeeltelijk een nieuw tracé.
Het ontwerpplan voor de aanpak van de weg heeft van 27 september tot en
met 8 november ter inzage gelegen. De plannen zijn ontwikkeld in nauwe
samenwerking met Rijkswaterstaat en de gemeenten Zwolle, Dalfsen en
Ommen. Provinciale Staten nemen in het voorjaar van 2012 een definitief
besluit over de verbetering van de N 340/N48.
Provincie Overijssel