Stadsdeel Amsterdam Centrum
---
Onderzoek naar mogelijkheid parkeergarage Vijzelgracht
2 december 2011
Stadsdeel Centrum gaat onderzoek doen naar de haalbaarheid van een
ondergrondse bewonersgarage bij het metrostation Vijzelgracht. Bij de
bouw van het metrostation is al rekening gehouden met de mogelijkheid
om op deze locatie een parkeergarage te realiseren. Tijdens de bouw
zijn in de constructie voorzieningen aangebracht waardoor verdere
ondergrondse werkzaamheden niet meer noodzakelijk zijn. Na het
haalbaarheidsonderzoek neemt het stadsdeelbestuur een besluit over de
wenselijkheid van een ondergrondse parkeergarage.
Voorgeschiedenis garage Vijzelgracht
Tussen maaiveld en het metrostation Vijzelgracht ligt een `lege bak'
die zou kunnen worden ontwikkeld tot ondergrondse parkeergarage. In
2003 heeft de toenmalige stadsdeelraad zich uitgesproken voor
ontwikkeling van de garage. De deelraad stelde EUR 350.000 beschikbaar
als voorfinanciering voor het maken van voorzieningen in de wanden en
gaten in de constructies van het metrostation. In 2010 heeft het
huidige dagelijks bestuur in het kader van de planvorming van de Rode
Loper de intentie uitgesproken de ontwikkeling van de parkeergarage te
continueren.
Bewonersgarage
Het uitgangspunt is om de parkeergarage alleen toegankelijk te maken
voor bewoners en bedrijven uit de buurt. Omdat op de Vijzelgracht
weinig ruimte is om hellingbanen te realiseren, is de garage alleen
geschikt als mechanische parkeergarage. Een mechanische garage kan geen
grote stroom van auto's tijdens piekuren verwerken en is daarom minder
geschikt als bezoekersgarage. Naar verwachting kan de parkeergarage
ruimte bieden aan 180 auto's. De garage kan als vervanging dienen van
parkeerplaatsen op straat en daarmee de kwaliteit van de openbare
ruimte verbeteren. Tevens kan meer bewoners en bedrijven een
parkeerfaciliteit worden geboden.
Besluitvorming
De planvorming voor een garage in de restruimte is ruim 8 jaar geleden
gestart en heeft vervolgens een tijd stilgelegen. De kaders waarbinnen
het project moet worden gerealiseerd, zijn in de loop der tijd mogelijk
gewijzigd. Daarom is het nodig te onderzoeken in hoeverre deze zijn
gewijzigd. Waar nodig moeten haalbaarheidsonderzoeken en uitgangspunten
worden aangepast. Bij het onderzoek wordt ook het toelatingsregime, het
aantal op te heffen parkeerplaatsen op straat, inpassing van in- en
uitrijboxen, de eventuele bouwoverlast en mate van hinder van extra
verkeer meegenomen. Aan de hand van het haalbaarheidsonderzoek kan het
stadsdeelbestuur eind 2012 een beslissing nemen over het al dan niet
realiseren van een parkeergarage.