Stadsdeel Amsterdam Centrum


---

Onderzoek naar mogelijkheid parkeergarage Vijzelgracht

2 december 2011

Stadsdeel Centrum gaat onderzoek doen naar de haalbaarheid van een ondergrondse bewonersgarage bij het metrostation Vijzelgracht. Bij de bouw van het metrostation is al rekening gehouden met de mogelijkheid om op deze locatie een parkeergarage te realiseren. Tijdens de bouw zijn in de constructie voorzieningen aangebracht waardoor verdere ondergrondse werkzaamheden niet meer noodzakelijk zijn. Na het haalbaarheidsonderzoek neemt het stadsdeelbestuur een besluit over de wenselijkheid van een ondergrondse parkeergarage.

Voorgeschiedenis garage Vijzelgracht

Tussen maaiveld en het metrostation Vijzelgracht ligt een `lege bak' die zou kunnen worden ontwikkeld tot ondergrondse parkeergarage. In 2003 heeft de toenmalige stadsdeelraad zich uitgesproken voor ontwikkeling van de garage. De deelraad stelde EUR 350.000 beschikbaar als voorfinanciering voor het maken van voorzieningen in de wanden en gaten in de constructies van het metrostation. In 2010 heeft het huidige dagelijks bestuur in het kader van de planvorming van de Rode Loper de intentie uitgesproken de ontwikkeling van de parkeergarage te continueren.

Bewonersgarage

Het uitgangspunt is om de parkeergarage alleen toegankelijk te maken voor bewoners en bedrijven uit de buurt. Omdat op de Vijzelgracht weinig ruimte is om hellingbanen te realiseren, is de garage alleen geschikt als mechanische parkeergarage. Een mechanische garage kan geen grote stroom van auto's tijdens piekuren verwerken en is daarom minder geschikt als bezoekersgarage. Naar verwachting kan de parkeergarage ruimte bieden aan 180 auto's. De garage kan als vervanging dienen van parkeerplaatsen op straat en daarmee de kwaliteit van de openbare ruimte verbeteren. Tevens kan meer bewoners en bedrijven een parkeerfaciliteit worden geboden.

Besluitvorming

De planvorming voor een garage in de restruimte is ruim 8 jaar geleden gestart en heeft vervolgens een tijd stilgelegen. De kaders waarbinnen het project moet worden gerealiseerd, zijn in de loop der tijd mogelijk gewijzigd. Daarom is het nodig te onderzoeken in hoeverre deze zijn gewijzigd. Waar nodig moeten haalbaarheidsonderzoeken en uitgangspunten worden aangepast. Bij het onderzoek wordt ook het toelatingsregime, het aantal op te heffen parkeerplaatsen op straat, inpassing van in- en uitrijboxen, de eventuele bouwoverlast en mate van hinder van extra verkeer meegenomen. Aan de hand van het haalbaarheidsonderzoek kan het stadsdeelbestuur eind 2012 een beslissing nemen over het al dan niet realiseren van een parkeergarage.