Gemeente Tilburg
Nummer
2011284BW
Datum 6 december 2011
Tilburg regelt persoonlijke dienstverlening vanaf 2013 via dienstencheques
Laagdrempelig, vraaggericht, breder pakket dan hulp bij huishouden
Vanaf 2013 kunnen Tilburgers die behoren tot de doelgroep van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), dienstencheques kopen. Die kunnen ze verzilveren voor ondersteuning in en om het huis. Zoals hulp bij het huishouden, tuinonderhoud, andere kleine klussen, dierverzorging en eenvoudige ondersteuning. De diensten worden geleverd door een mix van huishoudelijke hulpen, alfahulpen, vrijwilligers en mensen met een uitkering. In het nieuwe model zal ook meer aandacht zijn voor afstemming met andere hulp- en zorgverleners die bij mensen thuis komen. In het nieuwe plaatje wordt hulp bij het huishouden vervangen door een algemene voorziening. Dat is een laagdrempelige voorziening, waar alle Wmo-cliënten gebruik van kunnen maken. In de praktijk betekent dit geen uitgebreide indicatiestelling meer. Geen beschikkingen. En geen eigen bijdragen voor Hulp bij het Huishouden vanuit het Centraal Administratie Kantoor (CAK). De gemeente neemt een meer faciliterende rol en legt meer regie bij de burger. Breder pakket Cliënten kunnen, na een lichte toetsing, tegen een inkomensafhankelijk tarief dienstencheques kopen. Daarmee kunnen ze een uitgebreider pakket inkopen dan nu het geval is. Tuinonderhoud en kleine klussen in en om huis komen er bij. Deze verbreding biedt kansen aan vitale Tilburgers die vallen onder de Wet werken naar vermogen. Het mes snijdt op die manier aan twee kanten. "De gemeente heeft dit plan uitgewerkt in nauw overleg met aanbieders en cliëntenorganisaties", licht wethouder Marjo Frenk (zorg en welzijn, Wmo-beleid) toe. "Samen hebben we een model ontwikkeld waarmee kwetsbare Tilburgers goed ondersteund worden, en dat tegelijkertijd betaalbaar blijft voor de gemeente. Dat is prima gelukt. Ik weet zeker dat veel andere gemeenten deze aanpak met heel veel belangstelling volgen." Succes Het nieuwe plan voor persoonlijke dienstverlening vanaf 1 januari 2013 bouwt voort op het succes van de alfacheques en van Wonen, zorg en service in de wijk (WZSW). En op de uitgangspunten die de raad dit jaar heeft vastgesteld op de Wet maatschappelijke ondersteuning: meer regie bij de burger, laagdrempelig, vraaggericht, minder bureaucratie, een breder dienstverleningspakket, ontstapeling van zorg, verbinding met de Wet werken naar vermogen, en betaalbaar.
Bezoekadres Stadhuisplein 130
Postadres Postbus 90155 5000 LH Tilburg
Doorkiesnummer 013 542 88 19
www.tilburg.nl
Servicedienst Communicatie Faciliteiten Financiële Administratie Informatisering Personele & Juridische Zaken
Het in dit persbericht genoemde collegebesluit is ter informatie naar de raad gestuurd.