Huiswerkinstituten té gefocust op kwantiteit
Persbericht van Maltha Beheer B.V.
Er is veel te doen om de kwantiteit van de huiswerkinstituten. Hoeveel
leerlingen of vestigingen hebben ze? Moet de focus niet op kwaliteit
liggen?
Maar hoe bepaal je dan de kwaliteit? Trek de parallel eens met een
schoolkeuze. Kijk naar de continuïteit, het opleidingsniveau en de
ervaring van het personeel. Bestudeer de knowhow van het
huiswerkinstituut aandachtig en een ander cruciaal punt is om te kijken
of het personeel in vast dienstverband werkt. En zeker niet
onbelangrijk is goed te kijken naar de huisvesting. Hoe ziet deze
eruit? Hebben de kinderen genoeg ruimte en kunnen ze niet worden
afgeleid? Hoe lang bestaat het bedrijf en wordt het wel bedrijfsmatig
gerund, zijn er protocollen?
"Dit is voor ouders, journalisten, verzorgers etc. vaak moeilijk te
bepalen", aldus Willem Maltha, CEO van De Maltha groep. Kwaliteit is
moeilijker meetbaar en daarom kijk je eerder naar de kwantiteit. Ook
herinvesteringen is en meetbare norm waaruit kwaliteit zich
onderscheidt van kwantiteit. Is er nieuwe software aanwezig, zijn er
voldoende computers met de nodige (officiële) programma's om schoolwerk
goed te kunnen uitvoeren? En ontwikkelt een huiswerkinstituut zijn
eigen producten? Dit zijn allemaal aspecten die je als ouder kan
inschatten of navragen. Overigens werkt De Maltha groep al bijna (sinds
1 april 1982) 30 jaarmet deze meetbare normen.
Uiteindelijk bepaalt de kwaliteit de vooruitgang van de leerling. "Dit
is de essentie die vaak achterwegen wordt gelaten. Ik lees en hoor
teveel over hoeveel vestigingen een huiswerkinstituut heeft en hoeveel
duizenden leerlingen ze hebben. Maar waar blijven de kenmerken die
juist belangrijk zijn voor het kind?", aldus Willem Maltha.
Het wordt tijd dat we afzien van kwantitatieve ijkpunten en juist de
kwaliteit gaan beoordelen. Daar hebben ouders namelijk wat aan!
*
Links:
http://www.demalthagroep.nl
Razende Robot Reporter