Stivoro
Den Haag, 5 december â Het imago van niet-rokende jongeren is nog
steeds aan verbetering toe. Dit blijkt uit de themapublicatie âimago
van jongeren die niet roken 2001-2011â, die STIVORO vandaag publiceert.
Op een schaal van 1 tot 7 steeg de imagoscore maar een klein beetje,
van 5,1 in 2001 naar 5,3 in 2011. Op dit moment vindt 63% van de
jongeren niet-rokende leeftijdsgenoten âcoolâ. Dat betekent dat er een
forse groep is die neutraal staat tegenover roken of zelfs positief. De
data zijn in opdracht van STIVORO verzameld door TNS NIPO als onderdeel
van de jaarlijkse Roken Jeugdmonitor onder jongeren van 10-20 jaar.
Imago is een belangrijke factor bij beginnen met roken
Sommige jongeren beginnen met roken vanwege het - in hun ogen -
positieve imago van roken. Daarom is het belangrijk dat niet-roken
juist als âcoolâ wordt gezien. STIVORO heeft op basis van cijfers uit
de Roken Jeugdmonitor (RJM), het imago van niet-rokende jongeren tussen
2001 en 2011 in kaart gebracht. Aan jongeren is gevraagd of men
niet-rokende leeftijdsgenoten âsterkâ, âzelfverzekerdâ, âsociaalâ,
âstoerâ, âcoolâ, âaantrekkelijkâ, âleukâ of âaardigâ vindt op een
schaal van 1-7. Van 2001 tot 2008 steeg het imago van niet-rokende
jongeren significant, van score 5,1 in 2001, naar score 5,4 in 2008.
Daarna stagneert de verbetering â in 2011 is de gemiddelde score lager
(5,3) dan in 2008.
Het aantal jongeren dat niet-rokers âcoolâ en âstoerâ vindt is in tien
jaar tijd nog het sterkst gestegen van 49% naar 63%. Een flink aantal
jongeren staat nog steeds neutraal of negatief tegenover niet-rokende
jongeren, wat de kans groter maakt dat ze gaan roken. Uit eerder
gepubliceerde data uit de RJM blijkt dat in 2011 één op de 4
brugklassers wel eens heeft gerookt. Een eerste aanraking met roken kan
de start zijn van een levenslange verslaving. Kinderen raken veel
sneller dan volwassenen verslaafd aan tabak - 90% van de volwassen
rokers is begonnen voor zijn 15e jaar.
De omgeving bepaalt mede het imago van niet-roken
Niet-roken heeft een beter imago bij jongeren die vrienden hebben die
positief tegen âniet rokenâ aankijken, en waar thuis niet wordt
gerookt. Ook is er een positieve relatie tussen kennis die jongeren
hebben over de gezondheidsgevolgen en het positieve beeld van
niet-roken. Slechts 46% van de jongeren geeft aan dat hun vrienden
niet-rokende jongeren cool en stoer vinden. Lies van Gennip, directeur
van STIVORO: âHet is een voortdurende strijd om een tegenwicht te
bieden tegen de tabaksindustrie. Die blijft jongeren verleiden om te
gaan roken met smaakjes en hippe verpakkingen. Het is belangrijk om
jongeren weerbaar te maken, en daarvoor is het belangrijk dat jongeren
weten wat roken doet en niet-roken âcoolâ vinden. Hun ouders kunnen
daarbij helpen. Gerichte crossmediale campagnes zijn noodzakelijk als
tegenwicht en helpen om ouders en kinderen bewust te maken van de
schade en het belang rookvrij te blijven.â
Het budget voor voorlichting over de schade door tabak is de laatste
jaren gestaag gedaald en vanaf 2012 stopt de overheid met alle
campagnes. De aankomende jaarwisseling zal voor het eerst sinds vele
jaren geen campagne door STIVORO gevoerd worden. Volgens de plannen van
dit kabinet, zal in 2014 nog 9% van het budget voor tabaksontmoediging
beschikbaar zijn, vergeleken met het budget in 2003. In 2011 voert
STIVORO in samenwerking met Trimbos nog de succesvolle crossmediale
campagnes gericht op ouders http://www.hoepakjijdataan.nl/ en op
jongeren om hen weerbaar te maken http://selfcontrol.nu/. Deze
campagnes stoppen echter in 2012.
U vindt meer informatie in de Themapublicatie Imago van jongeren die
niet roken 2001 - 2011.