Winkeliers Badhoevedorp willen meer bezoekers door eenheid en trends in
aanbod
maandag 5 december 2011
De winkelgebieden van Badhoevedorp vormen geen eenheid, de markt kan meer
bezoekers trekken, het centrum verdient een betere uitstraling en met een
warenhuis en gratis parkeerruimte komen bezoekers vaker terug. Dat zijn de
belangrijkste uitkomsten uit het rapport `Badhoevedorp, winkelcentrum in
perspectief'. Het rapport is gebaseerd op onderzoek dat KvK Amsterdam deed in
samenwerking met HBD en Syntens. Aanleiding voor het onderzoek is de geplande
omlegging van de A9 en daarmee samenhangend de terughoudendheid bij
ondernemers te investeren in hun zaak.
De ondernemers van Badhoevedorp realiseren zich dat meer samenwerking
nodig is. Dat hebben ze inmiddels afgesproken. Bovendien zijn ze zich
bewust van de snelle opkomst van internetaankopen. Om de verblijfsduur
van bezoekers te verlengen is niet alleen nodig dat het winkelgebied
meer eenheid vormt. Ook aanbod van horeca en terrassen en voldoende
parkeerplaatsen (bijv. een blauwe zone op de Sloterweg) zijn
belangrijke voorwaarden. De markt wordt aantrekkelijker als het meer
onderdeel wordt van het winkelgebied.
"Als Kamer van Koophandel vinden we naast de onderzoeksresultaten óók
samenwerking tussen ondernemers en betrokken partijen erg belangrijk.
De analyse is een vertrekpunt om samen stappen te zetten. Hiermee
kunnen ondernemers concreet aan de slag," vindt Dirk de Bie, adviseur
van KvK Amsterdam.
De uitkomsten zijn gebaseerd op enquetes onder winkeliers en bezoekers.
Het onderzoek heeft er aan bijgedragen dat ondernemers nu in gesprek
zijn met elkaar en belangrijke organisaties (ontwikkelaars,
ruimtelijk/economisch adviseurs, belangenvertegenwoordigers en
gemeente). Inmiddels zijn de eerste vervolgstappen gezet om het
winkelcentrum aantrekkelijker te maken.
Arthur van Dijk, wethouder Economie Haarlemmermeer, ontving het rapport
`Badhoevedorp, winkelcentrum in perspectief' gisterenavond op het
gemeentehuis in Badhoevedorp:"Ik ben blij met de samenwerking met de
winkeliers en de kracht die zij uitstralen. Het onderzoek is een mooie
coproductie geworden. Ik vind het heel positief dat wij samen optrekken
om het centrum van Badhoevedorp levendig te houden."
Bron: KvK Amsterdam
Kamer van Koophandel