Kamer van Koophandel

Winkeliers Badhoevedorp willen meer bezoekers door eenheid en trends in aanbod

maandag 5 december 2011

De winkelgebieden van Badhoevedorp vormen geen eenheid, de markt kan meer bezoekers trekken, het centrum verdient een betere uitstraling en met een warenhuis en gratis parkeerruimte komen bezoekers vaker terug. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten uit het rapport `Badhoevedorp, winkelcentrum in perspectief'. Het rapport is gebaseerd op onderzoek dat KvK Amsterdam deed in samenwerking met HBD en Syntens. Aanleiding voor het onderzoek is de geplande omlegging van de A9 en daarmee samenhangend de terughoudendheid bij ondernemers te investeren in hun zaak.

De ondernemers van Badhoevedorp realiseren zich dat meer samenwerking nodig is. Dat hebben ze inmiddels afgesproken. Bovendien zijn ze zich bewust van de snelle opkomst van internetaankopen. Om de verblijfsduur van bezoekers te verlengen is niet alleen nodig dat het winkelgebied meer eenheid vormt. Ook aanbod van horeca en terrassen en voldoende parkeerplaatsen (bijv. een blauwe zone op de Sloterweg) zijn belangrijke voorwaarden. De markt wordt aantrekkelijker als het meer onderdeel wordt van het winkelgebied.

"Als Kamer van Koophandel vinden we naast de onderzoeksresultaten óók samenwerking tussen ondernemers en betrokken partijen erg belangrijk. De analyse is een vertrekpunt om samen stappen te zetten. Hiermee kunnen ondernemers concreet aan de slag," vindt Dirk de Bie, adviseur van KvK Amsterdam.

De uitkomsten zijn gebaseerd op enquetes onder winkeliers en bezoekers. Het onderzoek heeft er aan bijgedragen dat ondernemers nu in gesprek zijn met elkaar en belangrijke organisaties (ontwikkelaars, ruimtelijk/economisch adviseurs, belangenvertegenwoordigers en gemeente). Inmiddels zijn de eerste vervolgstappen gezet om het winkelcentrum aantrekkelijker te maken.

Arthur van Dijk, wethouder Economie Haarlemmermeer, ontving het rapport `Badhoevedorp, winkelcentrum in perspectief' gisterenavond op het gemeentehuis in Badhoevedorp:"Ik ben blij met de samenwerking met de winkeliers en de kracht die zij uitstralen. Het onderzoek is een mooie coproductie geworden. Ik vind het heel positief dat wij samen optrekken om het centrum van Badhoevedorp levendig te houden."

Bron: KvK Amsterdam