Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid
Infrastructuurmonitor
Infrastructuurbudget neemt in 2012 met EUR 400 miljoen af
In 2012 is vanuit het Rijk ruim EUR 7,5 miljard beschikbaar voor aanleg
en onderhoud van wegen, vaarwegen en spoorwegen, een daling van 5% in
vergelijking met 2011. De daling betreft vooral waterprojecten en
daarnaast ook de aanleg van rijkswegen. De afname van het budget heeft
onder meer te maken met het aflopen van de stimuleringsmaatregelen. Na
2012 zullen de budgetten volgens de meerjarenplanning toenemen tot EUR
8,2 miljard in 2014, vooral door hogere uitgaven aan wegenonderhoud.
Dit blijkt uit de jaarlijkse analyse die het Economisch Instituut voor
de Bouw (EIB) in opdracht van Bouwend Nederland van het
Meerjarenprogramma voor Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)
heeft gemaakt. De resultaten zijn beschreven in het rapport
`Infrastructuurmonitor; MIRT 2012'. In het MIRT staan alle grotere
infrastructuurprojecten die op het gebied van wegen, spoor en water in
Nederland worden voorbereid en uitgevoerd. In 2012 hebben het
hoofdwegennet en het spoorwegennet de grootste aandelen met elk
ongeveer een derde van het totale infrastructuurbudget. In 2014 stijgt
het aandeel van wegenprojecten naar 40% van het budget. De meeste
projecten zijn gelegen in de noordelijke Randstad. Daarnaast neemt al
enkele jaren het aandeel van de regio's Noord en Oost toe en dat van
Zuid af.
In het onderzoek zijn circa 165 projecten geanalyseerd. Eén op de zes
projecten zal later worden opgeleverd in vergelijking met de planning
van vorig jaar. Dit betreft vooral projecten die nu nog in de planfase
verkeren. Het aandeel vertragingen is de afgelopen jaren steeds minder
geworden. In de huidige programmering zijn veel wegenprojecten in
uitvoering genomen. Bijna 20 projecten zijn recent opgeleverd, dit
betreft vooral waterprojecten.
Om alle projecten die nu in de planstudiefase staan na afronding van de
procedures te kunnen realiseren, zijn onvoldoende financiële middelen
gereserveerd. In de periode 2012-2016 zou hiervoor EUR 2,2 miljard
extra nodig zijn. Circa twee derde hiervan betreft wegenprojecten.