Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid


Infrastructuurmonitor

Infrastructuurbudget neemt in 2012 met EUR 400 miljoen af

In 2012 is vanuit het Rijk ruim EUR 7,5 miljard beschikbaar voor aanleg en onderhoud van wegen, vaarwegen en spoorwegen, een daling van 5% in vergelijking met 2011. De daling betreft vooral waterprojecten en daarnaast ook de aanleg van rijkswegen. De afname van het budget heeft onder meer te maken met het aflopen van de stimuleringsmaatregelen. Na 2012 zullen de budgetten volgens de meerjarenplanning toenemen tot EUR 8,2 miljard in 2014, vooral door hogere uitgaven aan wegenonderhoud.

Dit blijkt uit de jaarlijkse analyse die het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in opdracht van Bouwend Nederland van het Meerjarenprogramma voor Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) heeft gemaakt. De resultaten zijn beschreven in het rapport `Infrastructuurmonitor; MIRT 2012'. In het MIRT staan alle grotere infrastructuurprojecten die op het gebied van wegen, spoor en water in Nederland worden voorbereid en uitgevoerd. In 2012 hebben het hoofdwegennet en het spoorwegennet de grootste aandelen met elk ongeveer een derde van het totale infrastructuurbudget. In 2014 stijgt het aandeel van wegenprojecten naar 40% van het budget. De meeste projecten zijn gelegen in de noordelijke Randstad. Daarnaast neemt al enkele jaren het aandeel van de regio's Noord en Oost toe en dat van Zuid af.

In het onderzoek zijn circa 165 projecten geanalyseerd. Eén op de zes projecten zal later worden opgeleverd in vergelijking met de planning van vorig jaar. Dit betreft vooral projecten die nu nog in de planfase verkeren. Het aandeel vertragingen is de afgelopen jaren steeds minder geworden. In de huidige programmering zijn veel wegenprojecten in uitvoering genomen. Bijna 20 projecten zijn recent opgeleverd, dit betreft vooral waterprojecten.

Om alle projecten die nu in de planstudiefase staan na afronding van de procedures te kunnen realiseren, zijn onvoldoende financiële middelen gereserveerd. In de periode 2012-2016 zou hiervoor EUR 2,2 miljard extra nodig zijn. Circa twee derde hiervan betreft wegenprojecten.