Gemeente Den Haag
Persbericht
Den Haag steeds aantrekkelijker voor fietsers
Het aantal fietsers in Den Haag groeit gestaag. Uit tellingen blijkt
dat het aantal fietsers sinds 2006 met tien procent is gestegen. Den
Haag werkt voortdurend aan het verbeteren van de voorzieningen voor de
fiets, om het gebruik van de fiets in de periode tot 2020 met nog eens
30 procent te laten groeien.
Mensen kiezen sneller voor de fiets als ze die thuis en op de plek van
bestemming goed kunnen stallen. Ook snelle en comfortabele fietsroutes
zorgen ervoor dat meer mensen op de fiets stappen. De komende jaren
investeert de gemeente Den Haag verder in het gebruik van de fiets.
Hierbij ligt het zwaartepunt bij het realiseren van meer plekken om
fietsen te stallen, het uitbreiden en verbeteren van fietsroutes en het
versimpelen van regelgeving.
De binnenstad van Den Haag heeft een groot, aaneengesloten
voetgangersgebied. Voetgangers hebben er voorrang. Op sommige plekken
is dit heel zichtbaar, bijvoorbeeld op het Spui. Hier zijn geen aparte
stoepen, fietspaden of rijbanen, omdat de voetganger er voorrang heeft.
Fietsers en andere verkeersdeelnemers zijn er te gast. In andere
straten in het voetgangersgebied gelden andere regels. In sommige
straten mag niet gefietst worden. In de straten buiten het winkelgebied
mag dat wel, maar leidt de inrichting van de straat soms tot
verwarring. Bijvoorbeeld de Oude Molstraat en de Molenstraat vallen
onder het voetgangersgebied, maar door de inrichting met een rijbaan en
stoepen lijkt het alsof de voetganger er geen voorrang heeft. Om
onduidelijkheden bij zowel fietsers als voetgangers weg te nemen, wordt
het hele voetgangersgebied in de binnenstad voortaan 24/7 toegankelijk
voor fietsers. De enige uitzondering wordt gemaakt voor de Grote
Marktstraat, waar op de drie drukste momenten van de week niet gefietst
mag worden (koopavond, zaterdag- en zondagmiddag).
Meer stallingen
Een groeiend aantal fietsers betekent ook meer fietsen op straat. De
vraag is nu: waar laten we al die fietsen. In de binnenstad, bij
NS-stations en bij grotere bus- en tramhaltes is de meeste vraag naar
stallingen. In de binnenstad wil de gemeente Den Haag 2500 nieuwe
fietsplekken realiseren. De eerste daarvan komen in de kelder van
parkeergarage De Laan. Hier komt een nieuwe Biesieklette-stalling met
plek voor 500 fietsen en een werkplaats voor fietsreparatie. Ook bij
station Den Haag Centraal, station Hollands Spoor, station Ypenburg en
station Moerwijk komen meer stallingen. Bij station Ypenburg is er veel
behoefte aan fietsenstallingen, daarom komen daar begin volgend jaar
320 overdekte fietsrekken en 40 fietskluizen. Verder komen er meer
fietsplekken bij 30 grote RandstadRail-haltes.
Fietsparkeereis
Analoog aan de parkeereis voor auto's wil de gemeente ook eisen stellen
voor het aantal fietsplekken bij verbouw- en nieuwbouwplannen voor
bijvoorbeeld winkels, kantoren en horeca. Hierdoor moeten er ook bij
nieuwbouw in drukke gebieden zoals de binnenstad voldoende en goede
stallingen komen voor bezoekers en werknemers. De Haagse
`fietsparkeereis' wordt ontwikkeld op basis van normen en kencijfers
van het Landelijk Fietsberaad en C.R.O.W.