Ingezonden persbericht


Persbericht

Den Haag, 2 december 2011

Bedrijfsleven blij met beleid minister Schultz

Bereikbaarheid Noord-Holland wordt aanzienlijk verbeterd Het georganiseerde bedrijfsleven in de provincie Noord-Holland (EVO, TLN en VNO-NCW West) is blij met de maatregelen die de overheid de komende jaren treft voor een betere bereikbaarheid van de provincie. Op aandringen van het bedrijfsleven wil minister Schultz van Infrastructuur het wegennet in de provincie Noord-Holland verder verbeteren. Zo komt ook de 'missing link' in de Metropoolregio Amsterdam, de A8-A9, meer in zicht.

De regio en de minister hebben afgesproken om binnen nu en 2014 de spitsstroken langer open te stellen, extra spitsstroken aan te leggen en 'groene golven' in te stellen. Door het robuuster maken van de snelwegen en op- en afritten worden de files met circa twintig procent gereduceerd. Kleine aanpassingen, zoals de verdubbeling van op- en afritten en het aanleggen van spitsstroken, maken voor reizigers groot verschil. Met 'Beter Benutten' wil het kabinet de files op de drukste trajecten terugdringen. Beter Benutten richt zich op de regio's Amsterdam, Rotterdam, Haaglanden, Utrecht, Brabant, Arnhem-Nijmegen en Maastricht. In deze gebieden worden projecten indien mogelijk versneld uitgevoerd. Met deze aanpak zijn flinke investeringen gemoeid. De investeringen door Rijk en regio in de Metropoolregio Amsterdam bedragen in 142,8 miljoen euro. Hieronder vallen maatregelen die direct bijdragen aan het vergroten van de huidige infrastructuurcapaciteit, zoals de aanleg van nieuwe spitsstroken op de A7/A8.

A8-A9
De verbinding tussen rijkswegen A8 en A9 is nodig om het wegennet in en rond Metropoolregio Amsterdam robuuster te maken. Momenteel is er veel verkeersdruk in de kernen rondom de N203 en de N246. Oplossingen van deze knelpunten levert de regio een betere bereikbaarheid op, evenals reductie van luchtvervuiling voor omwonenden. Samen met de regio gaat het Rijk onderzoeken of deze verbinding kosteneffectief is. Het bedrijfsleven is ervan overtuigd dat dit zeker het geval is. Van de 170 miljoen euro die nodig is, legt de regio zelf al 110 miljoen euro op tafel. VNO-NCW West, EVO en TLN roepen de regionale overheden op deze reserveringen op hun begroting te laten staan voor realisering van de A8-A9.